Vatten & Avlopp
wildeside: gör perkolationsprov så vet du om omgivande marken kan ta emot vattnet.
Arjan: Jag fick slå några gånger med min hammare, men det lyckades i slut. Tack för hjälpen!
peter_sweden: Hej Har någon exempel på kontrollplan och VA-situationsplan för anslutning till kommunalt VA? Tack på förhand
villeg: [citat] Det är så jag gjort, så den biten är löst. Det var luften jag tryckte in med kompressorn på slutet för att komma upp i högre tryck som är problemet.
Daniel 109: Kallvattet är minst lika rellevant, vattet blir ju rumstempererat i blindröret oavsett vad det kommer ifrån.
Rowah: [citat] Kapa och lin+ pasta är det jag har listat ut. Men som sagt Uponors instruktioner suger.
useless: Ja, det verkar inte bättre... Då har jag nåt att göra i sommar då när kommunen kan stänga av vattnet.
Rowah: [citat] Vad roligt att vi alla är olika. En av anledningarna till att kag valde vattette var att den inte hade appar, wi-fi mm. Den har nu gått i 18mån och bara rullar på i bakgrunden utan att göra något väsen av sig. Mkt nöjd användare.
Rickard.: Det finns 4vägs kopplingar men det är nog lättare och smidigare att köra på 2 t-rör då utbudet är så mycket större.
Tosse: Har inget med zwave att göra. Om du är intresserad av den föreslår jag att du läser igenom manualen, där står allt.
Hantlangaren: [citat] Har aldrig sett någon sådan, och jag ska fästa manschetter runt röret intill vägg. https://www.protega.se/produkter/plastrorsforslutare/novapipe-s/ Tror du det hade fungerat med mjukt rör?
Zenon: Vilka är förresten smarta och går att styra via app? =)
mogge_73: Kolla med Water processing dom kanske kan hjälpa dig vidare. 08-6837080
mogge_73: Man kan montera syresättning på hydroforen. Men om det är rätt väg att gå hänger på hur vattnet ser ut. Ph-värde och mängden järn och mangan styr hur effektivt det är. Men det finns ingen anledning att skrota om det fungerar.
McStewart: Det rör sig troligtvis om en kopparflex-ledning som fjärrvärmen går i. Var väldigt, VÄLDIGT försiktig när du gräver nära den eftersom yttermanteln är känslig. En spade gör lätt en liten skada i yttermanteln som gör att isoleringen blir fuktig vilket på sikt kommer sprida sig i ledningen. Förutom att skada yttermanteln så ska man inte bända på kopparflexledningar i onödan.
Krilleman: [citat] Antagligen endast i extremfall där flera olika faktorer spelar in. Den kostar ca 200:- mer än vanliga LK 550. Men det är ju dumt att inte gardera sig.
cpalm: Aha, misstänkte att det var någon sorts skållningsskydd... Spaklägena är som ESS enligt bilden, men den går inte ut helt 90° åt vänster. Stopp på 75° kanske. Lossa "huvmuttern" och vrida hela insatsen alltså. Skall testa. Underbart, tackar!
dlagerstrom: Tack så mycket Steamboy för ditt svar. Klockrent! Ska även göra som du säger prata med Aqua Expert, speciellt angående evt. service.
Chris888: Hej. Hårdlödning som är korrekt utförd är tät för evigt. Den håller längre än röret i sig. Dock så får du inte dolt skarva tappvatten. Jag jobbar inte med försäkringar, men jag har väldigt svårt att tro att dom godkänner det. Om ni har sånna tryckslag i ledningarna så är dom troligtvis knappt klammrade. Ser ut som att isoleringen inte är 100%ig. Tryckslagen gör ju att
Phasio: [citat] Jaha, dom i taket har jag inte rört. Gjort av någon tidigare ägare. Dom är svepta på tre ställen. Anledningen till att jag valde en annan väg är för att jag tycke den gamla orginaldragningen låg på en ganska lång sträcka under bärande sula. Ville bara ta kortast möjliga väg förbi sula.
Hemmakatten: Det är inte förbjudet här på forumet att rekommendera olika produkter även fast man är yrkesman. Det som inte är tillåtet är att ensidigt rekommendera produkter från egen firma. Men goda råd och förslag är alltid tillåtet. /moderator
Hjulbent: [citat] Jepp räcker ed en 50L men men är detnågon vill duscha länge räcker det inte, bäst då att ta en80L