20 117 läst ·
21 svar
20k läst
21 svar
Hur funkar en Blandningsventil?
Anledningen till att jag kopplat på en 100l VVB på varmvattnet från CTCn (genomströmmnings VV) är dels att jag vill vara säker på att VV räcker till att fylla badkaret samt några duschar samtidigt.
VVB är placerad kanske 15 rörmeter från CTC pannan vilket gör att jag nu även får VV väldigt snabbt i Badrummen som ligger ovanpå varandra. Tidigare fick man ju spola i 30s typ innan det vart varmt.
Den mesta uppvärmningen sker ju i CTCn och spetsas i VVB från 50->65gr.
När man spolar VV i större mängder så kommer ju fortfarande den större vattenmängden direkt ifrån CTCn som värms med värmepump och spetsas upp i blandningsventilen.
VVB är placerad kanske 15 rörmeter från CTC pannan vilket gör att jag nu även får VV väldigt snabbt i Badrummen som ligger ovanpå varandra. Tidigare fick man ju spola i 30s typ innan det vart varmt.
Den mesta uppvärmningen sker ju i CTCn och spetsas i VVB från 50->65gr.
När man spolar VV i större mängder så kommer ju fortfarande den större vattenmängden direkt ifrån CTCn som värms med värmepump och spetsas upp i blandningsventilen.
Tja den blandar inkommande vv med kv till lagom temp till duschvattnet. Är vv varmare än 70 grader blir packningen till råttorna.
Klicka här för att svara