Vatten & Avlopp
Edvuld: Hej! Jag skulle vilja behandla detta ämnet lite mer här! Det som jag tror mig ha förstått här på forumet är följande: * Ullisolering är bättre än skum, även om skum är bättre än inget. * Min 20mm för kondensskydd och helst min 30mm för värmeisolering av vv/värmerör. * Skum är eventuellt bättre på kallvatten i uppvärmda rum som kondensskydd än ull. * Alla skarvar ska
Claes Sörmland: Du har rätt i att felet ligger i brunnens utlopp eller nedströms. Det brukar finnas en anslutningspunkt definierad där dina skyldigheter upphör och kommunens tar vid. Det kan vara brunnen men det kan också vara någon annanstans. Kolla med kommunen hur de tolkar det och ta inte bara "Björn på Tekniska kontorets" spontana tyckande om det utan fråga efter dokumentation (en originalkarta)
rakarör: Hej, dags att byta LK580 ventiler (igen) till vattenmätare enligt kommunen. Har funderat på att fixa det själv, men gör nog en offert runda först ändå. Någon som kan tipsa om bra/lämplig röris i Bromma området?
caanol: [citat] Jovars, det finns några återförsäljare i närheten men får ingen träff i webbutikerna när jag söker...
hempularen: Låter lite märkligt. Hur är avluftningen utförd? Hur långt är det ifrån toan till punkten där avluftningen är inkopplad?
JWB: Hej! Kollar på att investera i ett nytt hål och då ny pump. Kollat på https://www.vvsbutiken.nu/product.html/miljoplus-4-kompletta-konstanttrycks-pumppaket?category_id=1154 Miljöpump konstanttryck. Mjukstartande, energieffektiv.. Någon som har erfarenhet av en sådan? hydrofor tanken är ju stor som en PET-flaska, hade ju gärna kanske haft en vattenbuffert på 150L ifall det skulle bli
twoody: [citat] Vi drar alltid rör själva på jobbet, väldigt enkelt och smidigt med rör i rör.
Superrobban: Jag skulle ju kunna trä 4-tums röret över min 3-tums pump och kila fast det. Sedan sänka ned allt och testa. Jag har tittat på Debe djupbrunnspump 4" och tyckte att 5 års garanti verkar lovande. http://www.debeflowgroup.com/sv/vattenbrunn/pumpar/debe-djupbrunnspump-4/
pekk@13: Tyvärr håller den nya inget bra ,,,den var ännu sämre än den förra ,,, tyvärr,,,,är det nån som testat en sån här?
fln213: Tack, kom på det själv tillslut. Valde iofs inte att flytspackla utan tog bort den gamla färgen med en flex och spacklat med Ardex s48.
Krilleman: Billiga pengar för att ha en återkommande kund! (y)(y) Sen är det ju inte alla företag som tänker så.
Petteri Koste: Tack! Har mixtrat med flaska i snöre, någon jävla mätare med för kort batteritid och falsklarm i flera år. Du borde få Nobels fredspris.
TheGame: [citat] Nej det var som en riktig krokodilklämma. Man behövde inte skruva eller nått bara klämma i kranen. Det fungerade riktigt bra, den var ganska hård så jag kan gissa att vissa inte kunna öppna den så lätt kanske.
hahalj: Hittade svaret här: https://www.gustavsberg.com/se/produkter/gustavsberg-reservdelar/blandare-reservdelar/koksblandare-reservdelar/spare-parts/item/csev237392/ Servicesatsen jag ska ha heter RSK 8613057 Frågan är om man ska byta packningarna i RSK 8612683 samtidigt? Kanske är lika bra det.
harry73: Nu sa jag inte att markbädden/infiltrationsbädden saknades helt (även om det såklart också är en möjlighet), men att TS inte hade en fungerande sådan, dvs att den är igensatt och att spridarrören i praktiken tömmer direkt i diket
marp68: Experimenterade lite med placeringen av röret från badkaret. När mynningen på röret mynnar ut vid sidan av hålet i vattenlåset, så fylls brunnen upp och rinner över. Men när mynningen pekar rakt ner i hålet på vattenlåset, så rinner det inte ens över kanten på vattenlåset, utan vattenlåset verkar kunna ta hand om vattnet snabbare. Kanske bildas det något slags bättre sugeffekt
Krilleman: En securex propp bör passa fint. Men du måste ta loss muttern som sitter kvar på röret. (Alltså såga av röret) https://www.hornbach.se/shop/SECUREX-Plugg-gul-15-1807254/8696375/artikel-detaljer.html [bild]
ekson: Man måste ju inte ha en sån stor pumpstation om man väljer att pumpa över det. Det finns ju även små typ Saniplus up och likvärdiga. Då är det lite mindre än 30000 men det kan ju krävas en för badrum och en om man har kök också.
Stuff: Förmodligen är det en helt lodrät avloppsstam ner som sedan byter riktning 90 grader när den kommit ner i plattan. Svårt att få till något annat är fritt fall på kisset då. Vill du inte isolera extra så finns det väl inget annat att göra än att hänga in ett par peltor-kåpor på den nedre toaletten. Låter det verkligen som att hälla mot asfalt så är det nog bara mot vinkeln
Krilleman: Vilken variant på ballofix har du? Har du "färdig mutter" med 16mm (alltså är själva insticket 16mm också i ballofixen) Eller har du förstoring till 16mm. (insticket är då 15mm i ballofixen med 16mm i klämringen) Vatette har sålt båda varianterna. Kopplingssetet ska endast monteras på 15mm-ände från Vatette!
penord: [citat] Ok, tack. Då är det väl bäst att jag byter insatsen då. Tar en bild på kranen och visar den för VVSbutiken borde väl funka.
cpalm: Utanför oss "i stan" sköt de in slang i gamla rör genom rörsprängning, tror jag det kallades. Antar att man använder någon mojäng som dras igenom röret och pressar sönder detta och samtidigt drar med sig slangen. Men man måste fortfarande gräva där det är skarpa böjar eller förgreningar såklart.
Micke_xyz: Har fortfarande en temporär lösning efter installation av varmvattenberedaren. Beredarens avlopp är ju helt förkastligt och diskmaskinens avlopp ska helst sitta ovanifrån. Det är en djungel därute, vad ska jag köpa för att lösa problemen ovan? Röret ner i avloppsstammen är 50 mm i diameter. [bild]
rokka: [citat] Nix, de går inte förbi, de kommer att sluta ungefär mitt på nuvarande koppling. Om jag inte sträcker ut dem. Läge att kapa en bit ovanför befintliga kopplingar då kanske?
Robert Winterqvist: Hej 1. Hur ska jag fästa rören i väggen? De måste ju verkligen sitta hårt. Finns det någon fästplatta jag kan sätta på andra sidan väggen? 2. Funkar det att använda 15mm prisolrör? Eller är det bättre med hårda kopparrör? Mvh Robert
mogge_73: Reversed osmos är en teknik där man under tryck mot membranet separerar dom lösta ämnen som salter etc. det som kan passera genom membranet är till 95-99% rent vatten. Det övriga (lösta ämnen) passerar membranet och går ut via avloppet. Dom effektivaste filtren har en effekt på ca 1/1, 1 del rent vatten 1 del orenat i avloppet. Dom flesta klara dock ca 1/2-3 delar. Det betyder 100liter
WiZCoke: Nähä flexrören är ju bara 30cm långa och väggbrickan kommer 45 cm ner så det måste nog till lite fler delar :-) Dessutom så vill jag egentligen ha urtappning av vattnet i rören så det blir lätt varje höst då det är sommarvatten här bara. Senaste idén är därför om jag har en T-koppling på väggbrickan med en bit vänd nedåt till nån slags tappkran (?) och en bit vänd uppåt