Byggahus.se

87-gradigt vatten. Vågar jag slå på varmvattenberedaren igen?

1k läst  25 svar

1. Ashes
    Husägare Nivå 5
    Något har gått sönder i varmvattenberedaren, kanske termostaten. Varmvattnet var ikväll som varmast 87 grader i alla kranar.

En timme efter att vi stängde av den av rädsla för att vattnet skulle nå kokpunkten och få hela beredaren att explodera (efter att ha googlat "varmvattenberedare explosion" och läst om flera fall där beredaren faktiskt exploderat) ligger temperaturen nu på 85 grader.

Frågan är nu, vågar vi överhuvudtaget slå på den igen? Bara en stund då och då? Förr eller senare kommer ju vattnet kallna och nu när det är midsommarhelg så vet vi inte när vi kan få tag på en ny varmvattenberedare. Den vi har är från tidigt 70-tal så det blir att byta ut hela skiten.

En annan fundering. Legionella trivs ju tydligen bra i ljummet vatten så är det något vi riskerar nu när vattnet svalnar?

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ja, jag skulle köra den en timme då och då, säg en timme på, två timmar av, och låta den vara avställd under nätterna.
    Att få en ny installerad behöver nog inte ta mer än ett par timmar, med ut med den gamla och in med en ny.
    Rekommenderar Nibes beredare, vi har en 100-liters som räcker bra för en liten familj utan badkar.

Och legionellan behöver du nog inte vara rädd för, de bakterierna är ordentligt döda efter 87-graders kokningen.
    Vanligen rekommenderar man väl att höja värmen till 65°C en gång i veckan för att ta död på dem.

• Laddar…
  3. Ashes
    Husägare Nivå 5
    Okej, tack så mycket för svar. Något mindre att oroa mig för nu. (y) Slår på den en timme senare idag då.

Hade ingen aning om att temperaturen ska höjas en gång i veckan så det får vi börja med från och med nu.

4. E
    Medlem · Nivå 18
    "Vanliga" varmvattenberedare har ingen legionellafunktion. Risken för bakterietillväxt är primärt ett problem i större installationer (sjukhus/skolor etc) där ljummet vatten kan bli stående under längre tid i långa ledningar.

5. BiFuel
    Medlem Nivå 14
    Vår värmepump gör en legionellakörning varannan vecka tror jag. Oftare ska inte behövas.

6. Ashes
    Husägare Nivå 5
    Gör den det automatiskt?

7. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Legionella är egentligen inget problem i vanliga hushåll. Den trivs bäst vid temperaturer mellan 30 och 40 grader. Vid högre temperaturer trivs den inte och minskar populationen. Vid 50 grader finns det knappt bakterier kvar. För att få bort de sista bakterier behöver man höja temperaturen till 60-65 grader.

Men poängen är att man vid temperaturer över 50 grader inte behöver vara rädd för legionella. Dessutom smittas man bara genom lungorna. Så det är inget problem att dricka legionellasmittad vatten, men duschar man i det, kan bakterierna bli luftburen och smitta.

• Laddar…
  8. Ashes
    Husägare Nivå 5
    Nu var temperaturen på vattnet 30 grader eftersom beredaren varit avstängd över natten. Slog nyss på den och tänkte låta den värma vattnet till ca 70 grader innan jag slår av den igen.

9. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    87 C i alla kranar tyder ju också på att det saknas en blandningsventil nu, så se till att du får en sådan monterad på din nya beredare, för att slippa risken för skållning av både barn- och vuxenhänder.

• Laddar…
  10. Ashes
    Husägare Nivå 5
    Har den gamla gått sönder eller har det aldrig funnits en tror du? Vi vet inte vad som är trasigt på beredaren. Vattnet har alltid haft bra temperatur fram tills igår.

11. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 17
    Ska höjas och ska höjas. Ofta har man över 65 grader i en vanlig elberedare och då behöver man naturligtvis inte höja något.

Vi brukar nog ha drygt 70 i beredaren. Sen sköter blandningsventilen om att blanda ut varmvattnet med kallvatten så det blir ca 60 i kranarna.

• Laddar…
  12. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Ja, det kan ju vara så att felet bara sitter i blandningsventilen ! Jag har dock aldrig varit med om det. Kanske något som har satt igen kallvattnet och bara släpper fram varmvattnet till varmvattenrören och att termostaten är juste och alltid har stått på 87 C.

• Laddar…
  13. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 17
    Eller så finns den men har gett upp. Det behöver inte vara något fel alls på själva beredaren eller dess termostat.

14. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 17
    Jag har. :( eller möjligen :D då blandningsventilen är billigare att laga/byta än beredaren.

15. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Det är absolut ingen fara att vattnet är 30 grader ibland. Först behöver det komma in legionella utifrån (kommunalt vatten eller egen brunn) och därefter behöver den tid att växa till sig. Och är vattnet bara 30 grader är det inte många som hinner duscha i det. Så legionellafaran kan du helt glömma här (och i framtiden) men risken för skållning eller övertryck kan vara reellt.
    Finns det en övertrycksventil som du kan testa? Kan du kolla om vattnet blir varmare än 87 grader?
    Skulle termostaten vara sönder (så att den inte fungerar alls) borde värmeelementet vara på hela tiden och det ser man på elmätaren.
    Det kan också vara så att blandningsventilen är sönder och att beredaren är inställt på 87 grader.
    Då behöver du kanske inte byta ut hela beredaren.

• Laddar…