Halloj,
Jag har sprungit på en klassisk gammal kran i garaget som efter att jag lyckades öppna den har fått för sig att stå och droppa (därav en ful röd plastbunke som står under kran).
Hade först tänkt byta packning men grannen föreslog att byta ut kranen men tyckte vi skulle ringa lokala rörknökaren. Nu har vi nästan precis haft en rörknökare här som dragit rör till till tvätthon bl.a. Det var innan det här kom på tal.
Är det här nått man kan ge sig på själv? Vet ju hur och var man slår av vattnet och verktyg har jag. Det som fattas är en kran och ev tillhörande tätningar. Minns inte exakta mått, typ 25 cm diameter på gängen på själva kranen.
Sen finns det ett inmurat utkastarrör till utsidan som jag lyckades vrida igång. Här är ventilen nog i behov av byte då det krävs mycket kraft för att dra åt så den ska sluta droppa (mycket efterdropp). (Iofs kan det ju vara bra om man vill slippa ungar som leker rövare med ens dricksvatten...)
Utloppet är 1 tum och ledningarna invändigt är rätt grova. Ska man byta till ett grannare rör då lär man mura om och täta mot utsidan. Material kan jag nog få tag på men själva utförandet är frågan om man ska ge sig på själv eller anlita rörknökare i detta fall?