Vatten & Avlopp
BirgitS: Skälig tid i lagens mening varierar från fall till fall men brukar ligga kring 3 veckor när det gäller de flesta varor man köper och troligen något liknande när det gäller tjänster som i ditt fall. Men om badkaret hade varit det enda alternativet för att ni ska kunna bli rena över hela kroppen så hade det antagligen varit kortare, typ 1 vecka, men nu har ni tydligen en separat dusch.
catherineb: [citat] Jaha, okej. Det har inte vi. Eller vi har en liten grej i tvättstugan och en liten grej på väggen. Längst till vänster står bergvärmepump/vvberedare. [bild] Och det byggde vi in sedan (öppningsbart) [bild] Funkar bra! Vi fick borra 75 m. Allt-allt gick på 70-80 tusen, minns inte exakt.
Kånken: [citat] Vad är en "bussning" och en "muff"? Är det fel? Det var en fackman som utförde detta.
Claes Sörmland: I all välmening tror jag Fam Pettersson inte riktigt förstår undersökningsplikten och vad ett dolt fel är. Naturligtvis ingår avlopp som övriga delar av fastigheten i undersökningsplikten. Du som köpare har ansvar för att undersöka vad du köper, det går mäklaren noga igenom med köparen. Planerar ni att köpa ett hus, ställ in er på att ta fullt ansvar och alla risker! Men visst
Grillen: Har tyvärr runnit ut lite i sanden. Men jag kollade runt här i närområdet och det var ingen som hade något bra alternativ till mig i rimlig prisklass. Ska försöka hitta en pump till denna säsong så får jag återkomma om det löser sig :)
Viktor80: Tack för all hjälp! Det verkar funka kanon, jag gjorde enligt krillemans svar. Enda problemet nu är att få bort fästena till handdukstorken, de sitter hårt i kaklet. Kan inte förstå hur de är fästa, ser ju bara silikon som putar ut under kanten.. någon som vet?
Krilleman: Se bild i mitt tidigare inlägg här: https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-vattenlas-vad-behoevs.324229/#post-3068368 (y)
Varmepumpi: Det är berg i dagen fast under krypgrundisolering plus källare i anslutning så håller cirka 14-20 grader. Behövs åtgärd? Känner ingen ammoniaklukt
Real7: På classe fanns ju insats att köpa också, smidigt om det är rätt. Men den har ingen tillverkare vad jag kan se :/
lillabygg: Vi är sedan några månader nyinflyttade i ett radhus (50-tal, 3plan) i Skåne och har senaste månaderna gått all-in på att förstå hur huset är konstruerat, modifierat och mår. När badrummet av tidigare ägare gjordes om satte man in en en luftningsventil för avloppet på kattvinden bakom badrummet. Man kommer åt utrymmet från en lucka från ett rum bredvid. Under denna vintern har
Claes Sörmland: Det är väl bara att gräva ned filtret och lägga det i 2-4 mm makadam. Sen spikar du en ram av tjock tryckat regelvirke (45 mm) som tål konstant kontakt med mark så att du får en liten kulvert med plats för cellplast. Ovanpå det ett trälock i tryckat. En liten juridisk varning dock, kolla med din kommun att de gillar detta kompaktfilter för BDT. Många kommuner har sagt nej och Mark-
egge80: Det stämde bra med den kopplingen. Jag fick dock problem med att det droppade! Jag provade att ta lite unipak gängtätning på gängorna och det ser tätt ut, förmodligen inte rätt enligt vad jag läst mig till från andra trådar. Får se hur länge glädjen varar............
johan_paz: [citat] Då jag tidigare fått förklarat för mig att Uponors maskin är en Klauke Map2l, vilket även är samma som en LK minipress så tänkte jag att även Rems mini kanske var samma. Därav frågan.
Jarlingar: Ni som har problem med främst handfatet, låt varmvattnet rinna lite när ni borstar tänderna..
Krilleman: Det är muffen (svart pil) som måste bort för att min tidigare länkade övergång ska passa! Så här (inte exakt samma men liknande) ser den ut utan muffen: [bild]
Nyttanvändarnamn4321: Om ni funderar på Argo så kan jag rekommendera att även titta på 4evergreen Markbädd på burk (Lär vara samma som Argo) eller Vestelli BDT på burk samma koncept fast du slipper uppstickande ventilationsrör och mindre yta. Den tar endast 1.1m2 i plats och finns över 5000st installerade i Finland. Dessa lösningar klarar en normal händig att installera bara man följer instruktionsboken,
sur le web: [citat] Saknar verktyg för det (och bor i liten lägenhet) så hade varit skönt att slippa köpa något som mest kommer ligga och skräpa sen. [citat] Typ 2 st såna, och 2 st såna? Är det en OK lösning?
A.Bengtsson: Hej Bytte precis termostat på en Tapwell tvm 7200 takdusch. Blandare är denna: https://www.tapwell.se/duschblandare/evo/evm168-160-duschblandare?surface=Krom Missade som vanligt att fota hur allting satt innan jag rev isär, mycket korkat jag vet... Nåja, nu när jag ställer temperaturvredet rakt upp dvs 38 grader så är vattnet kanske 25. Hur ska den vita plastmojängen sitta för att komma
Prodigys: Om det inte är krav på att locket ska vara körbart så har byggmax beteckningar
tttomten: Kan vara värt typ 150-200 för en ny spolmekanism. Finns no Name på biltema som funkar bra.
proffsrik: Det är ju inte så många meter du behöver bila/såga upp golvet. En del bilning blir det nog ändå för att byta golvbrunn och för att komma åt för relining. Att bila och byta är hårt hederligt arbete. Hur hårt avgörs av betongkakans hårdhet. Kan variera mycket. Jag tror nog att det går att få till fall på avloppet. Rimligtvis har ju avloppet från våningen ovanför fall, och om
peter_65: Visade sig vara ett stopp längre ner i systemet. Efter 2 timmar först med rensband, sen kokande vatten och till slut rensslang till högtryckstvätten fick jag det att släppa till slut. Förstår fortfarande inte riktigt varför problemet syntes mest i ena vasken, men nu funkar det som det skal igen (y)
Thomas Ohlin: Provade bara att skruva bort ena. Blir man klokare då? [bild] [citat]
Tosse: Vad är det för dimension på röret från brunnen? Jag gissar på att det är lite dålig avrinning från brunnen som du skriver. Kanske dags att rensa lite med typ en högtryckstvätt med avloppsrensare/iller. Jag har länge haft tvättmaskin kopplat mot golvbrunn helt utan problem.
Nils82: Hur rör än monteras så bör det eftersträvas att ha en "jämn" vattengång. Som nämnts tidigare vill skitkorven helst glida fram i sakta mak utan överaskningar.