Byggahus.se

Tips på vattenfilter

1. H
    Medlem · 3 inlägg
    Hej,

Jag ska byta ut bergvärmepannan och vill komplettera med vattenfilter samtidigt för att få ordning på mitt vatten. Vattnet ger mycket vita avlagringar som är svåra att få bort (kalk?) och har en brunaktig ton i badkaret. I ett dricksglas syns ingen färg. Jag har en grävd brunn och en hydrofor.
    Vill jättegärna ha tips från er vilka filter jag behöver för att få till ett klart vatten utan avlagringar och i vilken ordning. Bifogar mitt vattenprov utfört av Synlab.

Redigerat 27 jun 2019 21:48
  2. LinusW
    Medlem · 237 inlägg
    Vita avlagringar är precis som du nämner kalk, där vattnet är varmt fäller kalk lättare ut.
    Kalk löser du med ett avhärdningsfilter. Värt att nämna är att du har ganska mycket natrium i vattnet och detta ökar när man avhärdar vattnet.
    Tar du bort allt kalk med en avhärdare kommer du få anmärkning på natrium, det i sig bör dock inte ge er några problem men bra att upplysa om :)
    Den bruna tonen du nämner är lite svårare att sätta fingret på via analysen då det inte direkt är höga värden på t.ex. COD som kan ge gulaktigt ton på vattnet.
    Det är klart, ett badkar är ju mycket vatten så där blir det lättare att se en färgton.

Är färgen i badkaret du beskriver varierande? Blir det värre t.ex. vid snösmältning eller regniga perioder? Då ni har en grävd brunn kan det lätt påverkas att nederbörd och då få högre COD värde vilket ökar missfärgningen av vattnet.

Då analysen visar relativt lågt COD värde och du endast upplever det i badkaret skulle jag rekommendera ett aktivt kolfilter mot färgen.
    Detta då ett motsvarande filter med salt(humus jonbytare) skulle sänka ert pH-värde och öka kloridvärdet i vattnet vilket aldrig är en fördel och undviks gärna om möjligt.
    Kolfilter är dock inte lika effektivt som jonbytare mot humus, men ger inga bieffekter. Kolfilter kan även förbättra vattnet karaktär beträffande lukt/smak.

När det gäller val av leverantör finns det en del att välja på. Googla runt och jämför offerter med varandra. Kolla referenser/omdömen och välj en leverantör du känner dig trygg med :)

3. H
    Medlem · 3 inlägg
    Tack för svar! Håller med om att provresultatet inte är så högt vad gäller färgen, men den syns tydligt i badkaret vilket är lite tråkigt. Jag har inte noterat att färgen varierar.

Så jag förstår det som att både avhärdningsfilter och jonbytarfilter ökar salterna, vilket jag redan har gott om och att jag ska köra avhärdningsfilter och kolfilter istället.

4. H
    Medlem · 3 inlägg
    Läste nu att backspolningsvatten, om man väljer filter med sådan attraktiv funktion, "inte får ledas till mitt enskilda avlopp, då detta vatten kan förorsaka både slamflykt som "täpper" igen spridarrören i bädden eller orsakar för höga belastningar (vatten/organisk material)". Hur löser man detta på ett bra sätt?

5. LinusW
    Medlem · 237 inlägg
    avhärdningsfilter är en typ av jonbytare och dessa ökar saltnivån i vattnet efter rening, helt korrekt.
    Vissa jonbytare ökar klorid, andra natrium. Det beror på vad dom renar. En del kombinationsfilter ökar båda natrium och klorid.

Natrium är dock ett "snällare" salt än klorid. Endast ett problem om det överstiger 200mg/liter då det finns risk för smak.
    Klorid däremot är ett aggressivt salt som är korrosivt och därmed metall angripande, då vill man ha så lite som möjligt.

Avhärdning är en jonbytare som tar bort kalk och ökar natrium, förmodligen inte ett problem med ert vatten.
    Jonbyte som tar bort humus är dock att vara försiktig med då den ökar klorid OCH sänker pH värdet.
    Då är förmodligen kolfilter ett bättre alternativ för er.. tillsammans med ett avhärdningsfilter mot kalk.

Vissa avloppsleverantörer vill inte att man backspolar filter mot dessa, det är jätte bra att du kollat upp detta.
    Det är väl främst minireningsverk som brukar vara ett problem, annars går det oftast bra.
    Folk som ej har möjlighet att backspola till avlopp brukar lösa det så att dom låter vattnet från backspolning gå till en stenkista eller liknande.
    Notera att t.ex. ett avhärdningsfilter alltid behöver avlopp då den skall spola rent sig från kalk och laddas med nytt salt.