5 319 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Inget vatten, hjälp med felsökning
P peter2 skrev:På plats, följde handlingsplan
1) Vid första påslag börjar det brusa och sprutar luft och vatten i en öppen ventil! Då det sprutade på golvet blev jag lite stressad och slog av (istället för att stänga ventilen).
Senare tillslag betedde sig dock som förut. En förvånande sak är att enbart inhållning och släpp av röd noll-knapp åstadkommer nytt påslag.
2 + 3) Jo, en brun och två svarta ledningar går till tre skruvar intill varandra.
4) På ingående sidan mäter jag A-B 120 V, A-C 410 V och B-C 150 V. Så skare väl inte va ...?
Fortsättning följer.
Låter som du saknar en fas. Troligen på mätpunkt B. Lägg gärna upp en bild på där du mäter
Mätte du när allt var tillslaget?P peter2 skrev:
Troligt att en fas saknas (B), prova att mät mellan vardera fas mot skyddsjord då ska du få ca 230V på vardera fas om det är spänning på alla faser, nära 0V på den fas med trasig säkring.
Mätte i proppskåpet – samma.
Gick ut till mätarskåpet, mätte i proppbotten på huvudsäkringarna – rätt värden.
Kollade säkringarna med multimetern – såg hela ut men en var trasig! Bytte den – allt funkar! Tjohoooo!
Såhär i efterhand, kunde jag ha insett/misstänkt detta ...? Jag hade nog inte multimetern med mig , och elfel var inte det första jag tänkte på. Är det vanligt att porslinssäkringar slutar funka utan att "pluppen" lossnar?
Och varför funkade det en stund i början idag?
Tack för er hjälp!
Gick ut till mätarskåpet, mätte i proppbotten på huvudsäkringarna – rätt värden.
Kollade säkringarna med multimetern – såg hela ut men en var trasig! Bytte den – allt funkar! Tjohoooo!
Såhär i efterhand, kunde jag ha insett/misstänkt detta ...? Jag hade nog inte multimetern med mig , och elfel var inte det första jag tänkte på. Är det vanligt att porslinssäkringar slutar funka utan att "pluppen" lossnar?
Och varför funkade det en stund i början idag?
Tack för er hjälp!
Ja det är väldigt vanligt att signalpärlan inte ploppar ut när säkringen går, ju fuktigare miljö det kan vara/är runt säkringen ju större risk är det.P peter2 skrev:
Att det fungerade en stund var en kombination av minst två saker,
- dels att motorn stod i bra läge
- dels att andra två/flerfas-belastningar var igång så att tredje fasen ”simulerades”.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden