Hej,
vill väcka liv i vad jag tror är en gammal grundvattenbrunn. Ska använda för bevattning av trädgård.
Bor i sydvästra Skåne så kallat näset. Grundvatten ligger väldigt ytligt även om det vid oss nog är 3-4m ner. Någon km bort snackar vi 50cm. I vår källare finns det hydrofor och pump så man har säkert använd detta som bevattning någon gång. Om ni tittar på bilden, ser detta ut som en brunn som går att rädda (förstår såklart att det är svårt att veta från en bild)? Vad brukar det kosta att restaurera något sådant. Hydroforen känns onödig för bevattning eller? Går redan ledningar ut från källaren till en utkastare.
vill väcka liv i vad jag tror är en gammal grundvattenbrunn. Ska använda för bevattning av trädgård.
Bor i sydvästra Skåne så kallat näset. Grundvatten ligger väldigt ytligt även om det vid oss nog är 3-4m ner. Någon km bort snackar vi 50cm. I vår källare finns det hydrofor och pump så man har säkert använd detta som bevattning någon gång. Om ni tittar på bilden, ser detta ut som en brunn som går att rädda (förstår såklart att det är svårt att veta från en bild)? Vad brukar det kosta att restaurera något sådant. Hydroforen känns onödig för bevattning eller? Går redan ledningar ut från källaren till en utkastare.
HejF donfrimano@hotmail.com skrev:Hej,
Spännande.
Varför är den torr idag?
Den verkar ju vara ren och fin på insidan, ingen direkt växlighet.
Vad är det för djup?
Vilken diameter har den?
Är det tegelstenar man ser på kanterna?
Har tyvärr ingen aning. De förra ägarna har inte använt den under sina tio år i huset ivarjefall. Tegelstenar på väggarna ja.
Är väldigt sugen på att få igång den så man kan vattna med gott samvete. Förra året torka har kostat oss en förmögenhet i växter och en förstörd gräsmatta. Vill installera automatisk bevattning men utan brunn känns det lite meningslöst.
Gissar på 1m i diameter.
Är väldigt sugen på att få igång den så man kan vattna med gott samvete. Förra året torka har kostat oss en förmögenhet i växter och en förstörd gräsmatta. Vill installera automatisk bevattning men utan brunn känns det lite meningslöst.
Gissar på 1m i diameter.
Men..."få igång den" hur tänkte du då? Det finns väl ingen pump idag som håller den torr? Grundvattnet kanske har försvunnit.F donfrimano@hotmail.com skrev:Har tyvärr ingen aning. De förra ägarna har inte använt den under sina tio år i huset ivarjefall. Tegelstenar på väggarna ja.
Gissar på 1m i diameter.
Jag tycker den ser helt OK ut.
Är det ett trälock under rören där själva brunnen är? Kan du reda ut vart de olika slangarna tar vägen? Hydroforen är bra att ha kvar och koppla pumpen till om den är ok. Ska du ta dit någon så är det i första hand en vvs-firma för att fixa kopplingar och pump. Brunnen är säkerligen ok, man behöver dock pumpa ur den för att se hur fort vattnet rinner till.
Misstänkte att man får suga upp sanden. Ska känna efter om det är ett trälock unde rören. Det finns en pool som tidigare haft uppvärmning på garagettaket så slangarna kan även ha med detta och göra, dvs inte allt som ligger där nere måste ha med brunnen att göra även om jag personligen hade gissat på det.
Kan absolut ingenting om brunnar. Faktum är att jag tycker dom är läskiga men vore grymt att få igång den.
Om det nu skulle vara ett trälock under rören kanske sanden som isåfall ligger ovanpå locket bara är sand som trillat/blåst ner? Vi har som bekant ingen jord här utan det är sand vid första spadtag.
Kan absolut ingenting om brunnar. Faktum är att jag tycker dom är läskiga men vore grymt att få igång den.
Om det nu skulle vara ett trälock under rören kanske sanden som isåfall ligger ovanpå locket bara är sand som trillat/blåst ner? Vi har som bekant ingen jord här utan det är sand vid första spadtag.
Inget trälock under rören. Verkar vara sand, åtminstone så långt ner jag kunde känna med spaden.N NoOne2k skrev:Är det ett trälock under rören där själva brunnen är? Kan du reda ut vart de olika slangarna tar vägen? Hydroforen är bra att ha kvar och koppla pumpen till om den är ok. Ska du ta dit någon så är det i första hand en vvs-firma för att fixa kopplingar och pump. Brunnen är säkerligen ok, man behöver dock pumpa ur den för att se hur fort vattnet rinner till.
Pumpen sitter i källaren. Fungerar troligtvis inte, om den ens är inkopplad.
Var ska jag börja? Be en VVS-firma se om de kan få igång den eller be en brunnfirma komma hit för besiktning?
F donfrimano@hotmail.com skrev:
Det som är på bilden kanske bara är en brunn för ledningarna som du ser i den.F donfrimano@hotmail.com skrev:Misstänkte att man får suga upp sanden. Ska känna efter om det är ett trälock unde rören. Det finns en pool som tidigare haft uppvärmning på garagettaket så slangarna kan även ha med detta och göra, dvs inte allt som ligger där nere måste ha med brunnen att göra även om jag personligen hade gissat på det.
Troligtvis är det du har där bara en kopplingsbrumn för ledningarna. Det första är att hitta var vattenbrunnen finns. Är det galvade vattenledningar kan man söka ut vart de tar vägen.
Tror du verkligen det? Tycker det ser ut som man borrat ner ett tjockare rör, där en ledning försvinner neråt, trodde det var en brunn helt klart men vad vet jag.N NoOne2k skrev: