Hej
Min diskmaskin är på plats. Det är en underbyggd diskmaskin. Nu ska jag koppla in avloppet (vatten och el också förstås). Men jag blir lite osäker. Kopplingen till höger om avloppet (grön ring) är igenpluggad inne i röret. Och så ska det väl vara. För jag ska väl plugga in slangen till avloppet högst upp (röd ring). Den är mindre än den till höger det är därför jag blir osäker. Å andra sidan står det att avloppet ska kopplas in så högt upp som möjligt.
Majken
Min diskmaskin är på plats. Det är en underbyggd diskmaskin. Nu ska jag koppla in avloppet (vatten och el också förstås). Men jag blir lite osäker. Kopplingen till höger om avloppet (grön ring) är igenpluggad inne i röret. Och så ska det väl vara. För jag ska väl plugga in slangen till avloppet högst upp (röd ring). Den är mindre än den till höger det är därför jag blir osäker. Å andra sidan står det att avloppet ska kopplas in så högt upp som möjligt.
Majken
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den röda. Såga/skär av toppen och montera avloppsslangen utanpå med slangklämma.
Edit. Ser lite dåligt på bilden men avloppsslangen skall alltså omsluta röret. Ev är det den smalare just till höger om den röda inringade
Edit. Ser lite dåligt på bilden men avloppsslangen skall alltså omsluta röret. Ev är det den smalare just till höger om den röda inringade
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 747 inlägg
Ja den gröna stumpen tror jag är avsedd för alternativ inkoppling av slangen från överfyllnings utloppet.
Hejhempularen skrev:
Tack för svaren. Jag ska såga av toppen på den som är inringat med rött. Det lilla röret bredvid den röda inringningen är bar ca 1 cm. Så den kan det inte vara.
Tack för hjälpen
Majken1
Oerhört sent svar, men har en fråga på samma tema: finns det något särskilt sätt att ansluta en avloppsslang eller är det bara att trä på och sedan slangklämma?Krilleman skrev:
Jag bytte nämligen ut ett gammalt vattenlås idag. Diskmaskinens avloppsslang var tidigare ansluten med slangklämma i en hemmagjord lösning (det gamla vattenlåset hade ingen anslutning för diskmaskinen). I änden av slangen satt som en mjukare övergångsdel, där en slangklämma var monterat.
När jag sedan skulle ansluta diskmaskinens avloppsslang till det nya vattenlåset skulle jag testa om den mjuka övergångsdelen satt fast i den gamla slangen. Givetvis knäckte jag slangens ände, och fick då iofs. bort den mjuka delen. Denna har jag nu trätt över anslutningen på vattenlåset (ett Ifö Contura), och och sedan i med slangen i andra änden (den mjuka delen fungerar alltså nu som en muff) och på med slangklämma över alltihopa.
Borde detta fungera? Jag har inte kört maskinen än, utan jag tänkte fråga först och sedan starta och se vad som händer när den börjar pumpa ut vatten.
Insåg också att det nog var alldeles omöjligt att förstå utan bilder, så här kommer två. Den ena är den gamla anslutningen, som är 20 mm i diameter och det andra är så som den provisoriskt sitter (ska dra om en ledning, så att de inte sitter runt varandra som de gör på bilden).Krilleman skrev:
Den tredje bilden visar en skarv (?) på slangen och det var också där jag kapade av den, och det alltså en del av den som sticker upp ovanför den "mjuka" delen på bild nr 2...
Klicka här för att svara