Har problem med trädgårdsbevattningen..

Hämtar vatten från en å bredvid vår tomt och har införskaffat en Jet 10 från RINKABY rör
https://www.rinkabyror.se/artikel/jet-10-m-pump/ och en flödeskontroll för att pumpen inte ska gå torr när tappkranarna är stängda https://www.rinkabyror.se/varumarke/wilo/artikel/wilo-flodeskontroll-2/ .

Problemet är att flödeskontrollen inte slår av och ej kommer upp i högre tryck än 5-6 bar och enligt instruktionsboken slår den av automatiskt vid 10 bar (max på manometern) (90 liter/ minut) men den orkar ju ej bygga upp det tryck som krävs och jag kan ej manuellt ställa in att den ska slå av vid typ 5 bar..!?

Bifogar en bild på hur det är kopplat, det jag funderar på är om jag har en för klen sugslang PEM 25 med 11 meter slang och sughöjd på 7 m...

Synpunkter, tips och ideér mottages tacksamt!

• Närbild på en pump med monterad tryckmätare som visar 5 bar i en trädgårdsbevattningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpump placerad på stubbe i vedförråd, ansluten med slangar och kablar, för trädgårdsbevattning.
    Skapa konto
  • Flödeskontrollenhet från Wilo för trädgårdsbevattning monterad på rör, med varningslampor tända.
    Skapa konto
Låter som du ska göra om detta steget.
Dvs pumpen har lärt sig fel. Kanske på grund av luft

Idrifttagning
8.1. Påfyllning
OBSERVERA! Risk för skador på pumpen!
Torrkör aldrig pumpen.
Systemet måste fyllas innan pumpen startas.
1. Anslut HiControl 1 till nätet, varvid indikatorlampan POWER tänds.
2. Håll ned knappen RESET medan pumpen primas.
3. Kontrollera att pumpen är korrekt primad, vrid sedan lätt på en av kranarna i
anläggningen.
4. Pumpenheten startar automatiskt, och efter 20–25 sekunder ska manometer-
trycket ligga nära pumpens maximala värde. Indikatorlampan ON är tänd så länge
som pumpen arbetar.
5. Vrid av kranen. Efter 4–5 sekunder stannar pumpen, men indikatorlampan POWER
förblir tänd. Alla oregelbundenheter i pumpfunktionen som följer efter dessa steg
beror på bristfällig primning av pumpen.
42
HiControl 1 är utrustad med ett automatiskt pumpåterställningssystem. Detta
system utför en rad automatiska omstarter då enheten har detekterat ett fel, för
att försöka återupprätta driften utan att RESET-knappen ska behöva tryckas ned
manuellt.
Systemet fungerar enligt följande: enheten detekterar ett fel; efter 5 minuter i
detta tillstånd utför systemet en 25 sekunders återställning för att försöka prima
pumpen. Om detta försök lyckas försvinner felet och pumpen är klar för drift igen.
Om felet fortfarande föreligger kommer systemet att försöka igen 30 minuter
senare, och återigen var 30:e minut under 24 timmar.
Om felet kvarstår efter alla dessa försök kommer systemet att förbli i detta till-
stånd tills problemet har åtgärdats genom manuella ingrepp.

A Alexn72 skrev:
Låter som du ska göra om detta steget.
Dvs pumpen har lärt sig fel. Kanske på grund av luft

Idrifttagning
8.1. Påfyllning
OBSERVERA! Risk för skador på pumpen!
Torrkör aldrig pumpen.
Systemet måste fyllas innan pumpen startas.
1. Anslut HiControl 1 till nätet, varvid indikatorlampan POWER tänds.
2. Håll ned knappen RESET medan pumpen primas.
3. Kontrollera att pumpen är korrekt primad, vrid sedan lätt på en av kranarna i
anläggningen.
4. Pumpenheten startar automatiskt, och efter 20–25 sekunder ska manometer-
trycket ligga nära pumpens maximala värde. Indikatorlampan ON är tänd så länge
som pumpen arbetar.
5. Vrid av kranen. Efter 4–5 sekunder stannar pumpen, men indikatorlampan POWER
förblir tänd. Alla oregelbundenheter i pumpfunktionen som följer efter dessa steg
beror på bristfällig primning av pumpen.
42
HiControl 1 är utrustad med ett automatiskt pumpåterställningssystem. Detta
system utför en rad automatiska omstarter då enheten har detekterat ett fel, för
att försöka återupprätta driften utan att RESET-knappen ska behöva tryckas ned
manuellt.
Systemet fungerar enligt följande: enheten detekterar ett fel; efter 5 minuter i
detta tillstånd utför systemet en 25 sekunders återställning för att försöka prima
pumpen. Om detta försök lyckas försvinner felet och pumpen är klar för drift igen.
Om felet fortfarande föreligger kommer systemet att försöka igen 30 minuter
senare, och återigen var 30:e minut under 24 timmar.
Om felet kvarstår efter alla dessa försök kommer systemet att förbli i detta till-
stånd tills problemet har åtgärdats genom manuella ingrepp.

Tack för svar, läst denna 100 grr :)

Ja jag får nog testa igen, jäkla märkligt dock för pumpen är fylld, sen funderar på var ”primas” betyder samt hur länge man ska håla ned RESET..?! Men du tror inte pumpen är för klen?

Frånslagstrycket kan aldrig vara 10 bar. Är inte många pumpar för hemmabruk som klarar det. Garanterat inte din pump. Som kanske ger max 4-5 bar vid 0 flöde? ?
Typ 1-1.5 bar och dektekterat 0 flöde brukar liknade produkter slå ifrån.

Primas betyder att du måste fylla systemet med vatten. Från pump ner till sugledningen. Du behöver en bottenventil. Och med de längderna och sughöjden så skulle inte jag köra med annat än PEM 40 kanske går att stressa ner till pem 32 på sugledningen.

5 bar står det att pumpen orkar med och det trycket kommer den ju upp till enligt manometern på flödeskontrollen (se bild) men borde inte flödeskontrollen fatta det då?

Ska iof testa att göra om hela istallationsprocessen och hålla ned RESET så bör den känna att 5 bar är max?

Ska även testa med 40 sugslang, har bottenventil med backventil idag, räcker det med 40 mm slang och att man kan använda samma bottenventil eller måste man köpa en stor även där?

Jag skulle köra med bottenventil anpassat för 40 slang. Men jag tror inte att de kommer hjälpa att flödes kontrollen inte slår ifrån. Rekommendationen pem 40 var mer allmänt då pem 25 blir för klent.
Jag har också flödeskontroll fast annat fabrikat. Den behöver inte lära sig någonting utan är 0 flöde och 1.2 bar vid frånslag.
Har du satt den åt rätt håll? :) Iofs då skulle du inte få tryck då den förmodligen har en backventil i sig.

Går trycket till 0 när du öppnar kranen?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag skulle köra med bottenventil anpassat för 40 slang. Men jag tror inte att de kommer hjälpa att flödes kontrollen inte slår ifrån. Rekommendationen pem 40 var mer allmänt då pem 25 blir för klent.
Jag har också flödeskontroll fast annat fabrikat. Den behöver inte lära sig någonting utan är 0 flöde och 1.2 bar vid frånslag.
Har du satt den åt rätt håll? :) Iofs då skulle du inte få tryck då den förmodligen har en backventil i sig.

Går trycket till 0 när du öppnar kranen?
Hej! Ja det är pilar på flödeskontrollen så den har jag satt med pilens spets från sugslang mot tappkranar (vattnets väg) den har backventil i sig.

Testade nu och jag har 5 bar när alla tappkranar är stängda, när jag öppnar en tappkran sjunker det till 3 bar... och då är det verkligen tryck i tappkranen! (Se bild)

Redigerat:
Gjorde ett test nu igen, hela instruktionsprocessen igen. Har 5 bar stadigt (trots 25 sugslang).

Efter 5 min ska systemet automatiskt göra en 25 sekunders återställning men väntade i 6 minuter utan att något hände...

Efter 6 minuter börjar pumpen bli varm utanpå dock.

Nu börjar jag fundera på om elens ingång/utgång är fel?! Den var monterad när jag köpte den på RINKABY rör men kartongen var öppnad sedan tidigare, står i manualen att det kan bero på en felaktig elektrisk anslutning om pumpen inte stannar (se figur 5 & 6) (postar bilder...

Någon bevandrad som kan avgöra detta? Vit sladd går till pumpen.

• Vattenpump och tryckregulator i skjul med synlig vit strömkabel och sugslang.
    Skapa konto
  • Svenskspråkig manual för en pump med instruktioner om automatiska omstarter, underhåll och varningsanvisningar.
    Skapa konto
  • Pump med kablar anslutna och informationsetikett, indikerar möjlig elektrisk anslutningsfråga.
    Skapa konto
  • Diagram över pump med numrerade komponenter, illustrerar elektrisk anslutning enligt en manual.
    Skapa konto
Kollade på bilden på förpackningen nu och där är hane / hona tvärtom mot hur min var installerad. Känns som det kan vara lösningen, får koppla bort den och åka in till RINKABY rör på måndag...

• Bild på en Wilo-HiControl 1 pumpförpackning med tydlig bild och produktnamn.
    Skapa konto
Problemet är löst. De på RINKABY hade inte en aning, fick prata med tre olika... Det enda de kunde göra var att ge mig numret till Wilos support som jag själv fick ringa.

Fick svar direkt, dessa MÅSTE monteras lodrätt, min var ju horisontell annars orkar den lösa kulan inte tillbaka för att hålla trycket. Störigt att det ej framkom någonstans i manualerna men skönt att det funkar

• Gilla
Ronnie De Mier och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.