5 225 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
87-gradigt vatten. Vågar jag slå på varmvattenberedaren igen?
Beredaren är inställd på 60 grader. Elmätaren sitter utomhus i ett elskåp så den har vi inte kollat men lutar åt att det är termostaten då när den är inställd på 60 och ändå gick upp till 87.harry73 skrev:
Det är absolut ingen fara att vattnet är 30 grader ibland. Först behöver det komma in legionella utifrån (kommunalt vatten eller egen brunn) och därefter behöver den tid att växa till sig. Och är vattnet bara 30 grader är det inte många som hinner duscha i det. Så legionellafaran kan du helt glömma här (och i framtiden) men risken för skållning eller övertryck kan vara reellt.
Finns det en övertrycksventil som du kan testa? Kan du kolla om vattnet blir varmare än 87 grader?
Skulle termostaten vara sönder (så att den inte fungerar alls) borde värmeelementet vara på hela tiden och det ser man på elmätaren.
Det kan också vara så att blandningsventilen är sönder och att beredaren är inställt på 87 grader.
Då behöver du kanske inte byta ut hela beredaren.
Nu har beredaren varit på i 2 timmar och allt ljummet vatten är slut och har övergått till kallt.
Övertrycksventil vet jag inte om den har. Vi såg inget pysa eller droppa igår.
Termostaten står på 60.HasseTeknik skrev:
Ok. Om det är dags att byta, så se till att det blir riktigt gjort med backventil ( för kallvattnet), säkerhetsventil ( för "explosionsrisken" ) och blandningsventil ( mot skållningsrisken).
Är termostaten inställd på 60° och ni fått ut 87° i kranen är termostaten garanterat trasig och behöver bytas ut.
Är allt annat okej så är det ett rätt billigt och snabbt fel att åtgärda, ingen orsak att byta beredaren bara för det.
Du har en säkerhetsventil någonstans, den behöver inte läcka något i vanliga fall, men det ska gå att vrida och ”motionera” den och det är lika viktigt att göra som att kontrollera sin brandvarnare och jordfelsbrytare.
Troligtvis sitter den mot botten av beredaren och har en röd eller svart ratt märkt med 9bar eller liknande.
Vrid på den så ska det pysa ut lite vatten, var beredd med en bytta under om den inte är ansluten till ett skvallerrör.
Är allt annat okej så är det ett rätt billigt och snabbt fel att åtgärda, ingen orsak att byta beredaren bara för det.
Du har en säkerhetsventil någonstans, den behöver inte läcka något i vanliga fall, men det ska gå att vrida och ”motionera” den och det är lika viktigt att göra som att kontrollera sin brandvarnare och jordfelsbrytare.
Troligtvis sitter den mot botten av beredaren och har en röd eller svart ratt märkt med 9bar eller liknande.
Vrid på den så ska det pysa ut lite vatten, var beredd med en bytta under om den inte är ansluten till ett skvallerrör.
Mot botten finns inget vad jag kan se men beredaren är inbyggd bakom träpanel mellan en garderob och en diskbänk så trots att vi rivit delar av träpanelen kring den ser vi inte mycket. Så här ser det ut ovanför beredaren.Dowser4711 skrev:
Är termostaten inställd på 60° och ni fått ut 87° i kranen är termostaten garanterat trasig och behöver bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ny fundering. Du nämnde jordfelsbrytare, vilket vi inte har. Eftersom vi inte har någon och varmvattenberedaren krånglar, det känns som en potentiellt farlig kombination?
Hmm, lite svårt att se, den vita ratten till vänster ser ut att kunna vara blandningsventilen, men jag vet inte vad den övre saken till höger är för något.Ashes skrev:
Mot botten finns inget vad jag kan se men beredaren är inbyggd bakom träpanel mellan en garderob och en diskbänk så trots att vi rivit delar av träpanelen kring den ser vi inte mycket. Så här ser det ut ovanför beredaren.
[bild]
En ny fundering. Du nämnde jordfelsbrytare, vilket vi inte har. Eftersom vi inte har någon och varmvattenberedaren krånglar, det känns som en potentiellt farlig kombination?
Ja, en termostat som strular *kan* vara helt ofarligt ur elektrisk synvinkel, men jag har själv haft en som strulade pga vattenläckage och löste ut jordfelsbrytaren.
Så det är helt klart något jag rekommenderar er oavsett hur ni löser varmvattnet i framtiden.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Om temperaturen föll från 87 till 30 grader över en natt utan vattenuttag är beredaren väldigt dåligt isolerad, så ta med i beräkningarna att en ny kommer minska elanvändningen markant (och minska uppvärmningen av utrymmet där beredaren sitter). Jag kör min beredare (två år ny men billigt Biltema-skräp) på timer så att den normalt bara använder billig nattel, och vattnet är fortfarande rejält varmt (minst 50 grader) sent på kvällen om jag inte duschat för länge under dagen.Ashes skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Säger ganska litet igentligen, hur många som har duschat? Samt vart är det 87gr? Kan vara 87gr längst upp men 35 i botten, tar man en snabbdusch så faller det då fort, om VVB har varit/är avslagen.
Finns även frånluftvärme VVB, och även solvärmda..
Finns även frånluftvärme VVB, och även solvärmda..
Klicka här för att svara