Moving
Ska bytas inom 10 år men brukar bytas efter 7 vad jag sett. Men varför då det bör vara enkel teknik som kan hålla länge och de ser i datan om något verkar fel?

Tror att det är räkneverket som inte klarar längre, blir inte tillräckligt noga efter några år på nacken.

Jag gissar att det handlar om att det blir avlagringar och det är enklare att byta än att försöka göra rent.

Avlagringarna påverkar antagligen inte mätningen förrän efter kanske 20-30 år, men man byter vart tioende för att ha marginal.

Det kan ju också handla om mekaniskt slitage.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Moving
Fick en mätare insatt felvänd nu så man inte kan se första siffrorna, kunde se alla på gamla. Det finns inga andra nu sa tjejen som bytte, men är nog en sanning med modifikation?

Ta ett foto tyckte hon.

Mätarna kollas väl bara och återanvänds.

Mätarna kalibreras iaf dom innan dom skickas ut igen.

Kan det även vara så att kommunen vill kontrollera dem?

De kollar ju inte tidigare...

Moving
Förmodligen

De gör stickprov för att kunna skicka de på kontroll så att de räknar rätt.
Ser man inte siffrorna så brukar man kunna snurra på räkneverket för att se siffrorna bättre.

Moving
-=fullmoon=- skrev:
De gör stickprov för att kunna skicka de på kontroll så att de räknar rätt.
Ser man inte siffrorna så brukar man kunna snurra på räkneverket för att se siffrorna bättre.
Plomberat.

Konstigt, vi har visserligen bytt vår vattenmätare en gång eftersom den gamla gick sönder (grus i maskineriet, bokstavligen talat), men jag känner inte till att någon av våra grannar bytt sina?

Mätaren får sitta i max 10år innan den ska plockas ner, efter att den är nerplockad så antingen skickar dom iväg eller så har dom eget mätbord, där kontrolerar dom först ifall mätaren i nertaget skick mäter rätt (inom ett vist fel marginal, satt av Svenskt vatten ) efter mätningen så plockar dom ur räkneverket som är av plast och sätter in ett nytt och kontrollerar sedan igen så att den nya går rätt.. sedan är den klar för 10 nya år.

Om man får en lapp från komunen att det är dax för byte av mätaren kan jag varmt rekomendera att man tittar över om det finns en mätarkonsol och två fungerande ventiler till mätaren. Komunen har ingen skyldighet att montera varken konsol eller ventiler till den nya mätaren, inte är dom heller ansvariga ifall det börjar läcka i en koppling före eller efter själva mätaren efter ett mätarbyte. Alla rör och kopplingar är husägarens skyldighet att hålla i bruksskick.

Hej.
Om vattenmätaren varit igång mer än 10år och kommunen ej hört av sig för byte. Hur ska man göra då?
Gör alla kommuner byte efter 10 år?

D Davidofsweden skrev:
Om vattenmätaren varit igång mer än 10år och kommunen ej hört av sig för byte. Hur ska man göra då?
Känns förbrukningen rimlig skulle jag inte göra ett smack.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
D Davidofsweden skrev:
Hej.
Gör alla kommuner byte efter 10 år?
i min kommun skall den bytas efter ca 10 år , och de har bytat 2 gånger på 39 år

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.