5 527 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
T-rör till toa
Jag går med ett 110 rör och ska göra ett avstick till toaletten. Platsbrist gör att jag inte har plats för ett y-rör + en 67 graders, utan jag behöver ett T-rör istället.
Är det någon skillnad på dessa två i funktionen hur bra det rinner undan? Ser ju ut som om den ena har en liten liten sväng för att leda vattnet i rätt riktning.
Den första är tänkt att vara 110 i alla riktningar.
Den andra har tre muffar, vilket jag inte har något behov av.
Direkt efter T-röret kommer en förminskning 110-->50 om det gör något för diskussionen.
Är det någon skillnad på dessa två i funktionen hur bra det rinner undan? Ser ju ut som om den ena har en liten liten sväng för att leda vattnet i rätt riktning.
Den första är tänkt att vara 110 i alla riktningar.
Den andra har tre muffar, vilket jag inte har något behov av.
Direkt efter T-röret kommer en förminskning 110-->50 om det gör något för diskussionen.
Det går inte med dagens regler.nimhed skrev:
Om du absolut måste göra avsteg på regelverket så finns denna.
Men det är inte korrekt.
https://www.vvsobygg.se/uponor-wc-g...UJK1CTp5Usofv_woLddNkCAXuWb_8-_xoCROsQAvD_BwE

Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tror inte det är lag att det måste vara 45 graders, men det innebär mindre problem med 45 graders.
Flödet från tvättstället får ju hjälpa till att rensa.
Protte
Flödet från tvättstället får ju hjälpa till att rensa.
Protte
WC får inte kopplas på ett ståendes 88,5 grenrör enligt säkervatten.
Sen är det ju viktigt att betona att säkervatten inte är någon riktig lag utan en branchregel.
VVS får man koppla hur man vill i sitt eget hem. Men vill man klassa installationen "fackmannamässig" så följer man säkervatten. Försäkringsbolagen lutar sig dessutom mot detta regelverk.
https://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf
Sen är det ju viktigt att betona att säkervatten inte är någon riktig lag utan en branchregel.
VVS får man koppla hur man vill i sitt eget hem. Men vill man klassa installationen "fackmannamässig" så följer man säkervatten. Försäkringsbolagen lutar sig dessutom mot detta regelverk.
https://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Kan det bli andra problem än stopp i röret?
Hur gör andra som inte har utrymme under eller inte vill höja golvet, skriver en avvikelserapport?
Lösning finns kanske med ett P-vattenlås på toan, blir ju inte vackert men tillfredställer säkert vatten och FB.
Protte
Jag har nog 4 ställen med 90 graders vertikalt till horisontellt, men det är långt före säkert vatten.
Hur gör andra som inte har utrymme under eller inte vill höja golvet, skriver en avvikelserapport?
Lösning finns kanske med ett P-vattenlås på toan, blir ju inte vackert men tillfredställer säkert vatten och FB.
Protte
Jag har nog 4 ställen med 90 graders vertikalt till horisontellt, men det är långt före säkert vatten.
Klicka här för att svara