Krilleman
Krilleman: 87-225 hos Biltema är samma produkt fast lite billigare. Varianten med plan yta och packning på den invändiga gängan är enkel kalasbra! [bild]
2 svar · 2,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Sen har du väl även en blandningsventil, där i sitter det normalt en backventil också!
16 svar · 11,3k läst
·
Magrand
Magrand: Är nog denna insats 46048 https://cdn.cloud.grohe.com/tpi/1000/1800/1830/1836/1836241/original/1836241.pdf Verkar inte gå att begränsa tempen på den, bara maxflödet Man får då begränsa tempen vid vvb eller motsvarande. Du kan mejla till grohe@grohe.se å fråga.
1 svar · 2,1k läst
·
S
Snettärocksårakt: För att avsluta det hela, så vill jag meddela att vi nu bytt ut allt mot ett mycket välfungerande minireningsverk. Kommunen var mycket tillmötesgående och hjälpte oss snabbt. Dock så var miljökraven skyhöga i detta område nu, jämfört med 40 år sedan. Ang. Det juridiska tog det stopp rätt snabbt och vi kunde inte åberopa något dolt fel, då vi lätt kunde ha lyft på brunnslocket
24 svar · 5,2k läst
Fadai
Fadai: Visst kan jag köpa en ny blandare. Tycker bara det är så knäppt att ena funkar och inte den andra. Tror jag ska byta plats på duschslangen o plugga den andra, som du föreslog, om inte annat så för att lära mig ngt nytt, och hjälper inte det så får jag lära mig hur man byter en blandare.... kan andra så kan väl jag.
2 svar · 724 läst
·
krikur
krikur: Ville bara följa upp med att säga att det gick alldeles utmärkt att köra lin och pasta även om det var första gången för mig!
8 svar · 2,2k läst
·
N
NyHusägare32: Men då får man sätta sig och räkna :)
6 svar · 2,3k läst
P
PappasHammare: Då lyfter vi detta.... Vad finns det för genomföringar och avslut för äldre tegelpannor? Har 2 kupiga pannor från 50-talet och 41graders tak. Jag provade med att gå till den lokala bygghandeln men tyvärr har alla säljare där slutat och de nya visste inte ens vad jag frågade om.. Någon som vet var man ska gå?
15 svar · 14,3k läst
·
G-83
G-83: Hej antingen har du det som sommarvatten och kopplar bort det på vintern. Då bör du öppna båda ändar och blåsa slangen tom med tryckluft. Alternativet är värmekabel i slangen men det går en del ström om du vill ha det igång hela vintern.
1 svar · 1,8k läst
D
Daniel 109: Det kvittar, du kan köra meden anslutning också, men då blir vatten stående.
5 svar · 2,0k läst
·
D
dennis_f: Du kan ju isolera röret och strunta i att gräva ner det., dra det längs väggen i cykelförrådet. Normalt sett är det inga problem med frysning av avlopp även om de är oisolerade så länge som rören är av plast. Särskilt inte då det är en tvättmaskin som kommer att pumpa ut vatten som håller 30-90 grader. Jag skulle absolut ha struntat i att gräva iaf. Om jag räknar rätt på
4 svar · 2,9k läst
H
Husqvarna220Ac: Kulventilen skall sitta på PEM kopplingen. Eller så kör jag med PEM kopplingen, men det kändes inget bra när den snurrade när man vrider på den, är ändå 6bars tryck, samt att det inget som håller den nere nu, sen när det sitter i huset så kan det aldrig glida isär, slangen är stum i plattan och konsolen skruvad i väggen..
4 svar · 2,7k läst
·
C
cpalm: Tack för tipsen! [citat] För att förtydliga var det så att det s.k. skibordet var helt stängt på ena spridaren. Så båda spridarna är spolade och ser ut att fungera. Belastningen på anläggningen är extremt låg i förhållande till dess storlek, så jag är inte så orolig för det, men det kan ju också bidra till vissa problem antar jag.
9 svar · 3,7k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Om du med "fast" menar att den är fastbultad i berg eller betong, så har du rätt, men 4 stadiga bultar gör faktiskt att den inte vibrerar så mycket. Har bytt pumpautomat 1 gång, men övriga installationen har fungerat fint i c:a 10 år nu.
13 svar · 8,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Självklart är en diskmaskinsanslutning kraftigt strypande i flöde då vattnet måste passera en insats först. Vattenutkastare ska med fördel kopplas via separat fullflödes kulventil för att maximera flödet! Tex denna varianten från Vatette: [bild]
2 svar · 1,5k läst
Krilleman
Krilleman: Hedenhös eller inte, produkten verkar vara på utgående! https://www.moraarmatur.com/sv/vara-produkter/ovriga-produkter/verktyg/satesfras/ Man kan köpas en liknande variant här: https://www.esska.se/shop/Ventilsatesfras-i-set-for-vattenkran--949380410000-21460 (den enda jag hittar vid snabb googling)
10 svar · 31,5k läst
·
J
jonaserik: Troligtvis är det en typ som ska ha en pump, normalt är det självfall ut från kammaren till fördelning, hur är det med fall från delning till bädden, kanske det ska bli lite överfyllning i delningen för att rinna till bädden, är dålig fallhöjd.
1 svar · 10,4k läst
·
Y
Yrrol: Tycker också att du ska unna dig VVS-service, det är ett snabbt jobb för dom att bryta vattnet vid vattenmätaren och byta så du får nya kulventiler på rören. Den vinklade del med mutter är troligen en avstängare men om du bara har sådan på ett rör av de två rören så är det ju kört vilketsom såvida du inte ska renovera en tvågreppsblandares ena ratt. Plus att dessa inte alltid
16 svar · 8,8k läst
·
Z
Zzuz: Så: grannen som jag delar brunn med lyckades tömma den på vatten genom att råka lämna en utekran på i timmar... Med följd av att det ur kranarna kommer en lerig sörja. Nu har jag låtit brunnen "vila" i 1,5 dygn, men fortfarande är det bara lerigt vatten. Blev marginellt klarare efter kanske en kvarts spolande, men inte mycket. Och jag vet ju inte riktigt hur brunnar funkar: är det bara
0 svar · 2,0k läst
MathiasS
MathiasS: https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-klamkoppl-t-ror-12x15x12/
3 svar · 2,6k läst
·
L
Leatch: Jag bytte mitt avlopp utvändigt först i samband med dränering. Då gick jag in nån meter i huset med skarven och kopplade på det nya plaströret och de gamla betongröret med en excentrisk övergång som nämnts. När jag sedan bytte invändigt tog jag upp ett hål och grävde mig ner till skarven och sen sköt jag in plaströr i betongrören från andra änden av källaren. Sparade enormt
14 svar · 3,0k läst
Krilleman
Krilleman: Eller om du vill ha exakt samma modell: https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-klammer-25mm-skyddsror/ [bild]
5 svar · 1,3k läst
·
Ajp
Ajp: Tack, då förstår jag bättre vad tratten har för funktion! Misstänker att det bara är småskvättar som kommer ut där. Det känns nog ändå säkrast att börja i rätt ände, med att byta vattenlås först.
6 svar · 1,8k läst
·
D
Daniel 109: Bra att det löste sig. Toppen med återkoppling. (y)
12 svar · 7,6k läst
·
Solvskaftet
Solvskaftet: Hur har det gått? :)
49 svar · 19,8k läst
·
Y
yxis: Ja, problemet är ju bara när annat än rena övergångar/skarvar använder en viss modell av klämringskoppling. Alltså t.ex. spjäll och andra saker som man inte lätt byter ut.
14 svar · 17,4k läst
Johan Enander
Johan Enander: [citat] Hade lite fel teknik. Verkar funka nu :)
4 svar · 6,4k läst
·
Zeze
Zeze: Borsh Diskmaskin startar inte efter åskan den va inte på när det åskade???Vad kan det beror på ??
13 svar · 26,3k läst
prototypen
prototypen: Det med tvärkröken kan vara stången till en kran nere i marken. Typ Protte
1 svar · 4,7k läst
·
J
jonaserik: Det finns ett Sika i flytande form som kan målas flödigt på gammal betong och rör först, sen blandar man in sika i den nya betongen och gjuter, då binder det ihop i skarven, gärna att blanda i lite extra i den betong som är närmast spricka/rör
36 svar · 8,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.