9 301 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Grävd brunn - pumpen suger inte!
Megaproblem! Vi har en grävd brunn i skogen (300 m från huset) som vi tömde helt pga dött djur. Vi har en pump i huset ( Alteck 1300). Den suger - men får inget vatten! Pumphuset är fyllt. För att utesluta luft i rören har vi med en annan pump tryckt in vatten direkt i röret som ligger i brunnen. Då får pumpen tag i vatten och vi får vatten i kranarna. Men så fort det ”insprutade” vattnet är slut stannar allt av igen. Det låter inte heller som om något vatten ”sugs” från brunnen - dvs inget ”slurpande”. Helt dött i den änden fastän pumpen jobbar på. Vad kan det vara för fel?! Anneli
Vattennivå 3 meter nu som då
Den slangen kan inte ligga plant eller med lutning till er från brunnen, säkert är att det ställen luften kan stanna på och komma till pumpen (tvärstopp ) samt att det p.g.a den långa ledning blir ett häftigt undertryck i den . med följd att det blir luftintag i någon koppling som det sägs. Alla ( nästan ) kopplingar klarar tryck men inte vacumA Anneli Lovisa skrev:
När en pump blir sliten klarar den ofta inte suga det vaccum som krävs för suga upp vatten igen om det finns luft kvar i slangen , 300m är ganska långt så det lär vara många fickor med luft om ni tömt slangen.. man kan inte fylla slangen uppifrån/baklänges utan och lossa den i brunnen . Sen får man spola ganska bra för att få bort luftfickor som hänger kvar och sakta vandrar uppåt. Vattna upp pumpen köra, vattna mer .. man kan ibland hålla på i timmar och lufta innan det suger igen .. kranar på ett t-rör istället för en90böj i brunen brukar underlätta om man kommer åt i brunnen för lufta samt att inte tömma slangen om man skall fixa med bottenventilen.
Tömdes medden ordinarie pump till den blev tom?? Då kom det ju in luft i slangen när den blev tom!!
Tömdes medden ordinarie pump till den blev tom?? Då kom det ju in luft i slangen när den blev tom!!
Jag körde ur luft i min pump genom att han en öppen slang ner i en hink efter pumpen. Med vattenfylld pump blåser den ur sig vattnet och lite luft. När man stoppar suger den tillbaka vattnet. Sedan kan man göra många start och stoppinnan man är framme. Men jag har en mycket enklare slangdragning än er. Ganska kort och med i stort sett kontinuerligt motlut.
Klicka här för att svara