P
Papadopoulous: Löst! Fluidmaster låg an mot cisternen, vilket löstes genom att vrida hela mässingsgängan utanför cisternen några grader och då följde Fluidmaster med.
10 svar · 10,4k läst
·
C
carl16gustaf: Hej Efter lite funderade bestämde jag mig för att installera en modern djupvattenpump. Jag lyfte lite försiktigt i de gamla slangarna och de verkade inte sitta fast så jag gav mig på att dra upp hela paketet med slangar och ejektor en kväll. Det var ganska tungt men det gick bra. Det var lite halt efter tio meter när slangarna var blöta men med ett par bra handskar gick det bra. Jag hade
6 svar · 8,7k läst
T
Thaher: Hej! Jag har en sluten tank med en nivågivare av okänd modell. Jag misstänker att givaren i tanken är en flottör som flyter med upp när vätskenivån når givaren (se bild 1). Från givaren går en en kabel upp till huset. Kabeln har tre anslutningar (se bild 2). Nu vill jag hitta en lämplig batteridriven larmdosa som är kompatibel med givaren. 1. Är det någon som kan tipsa om en
0 svar · 3,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: MMA tillverkar dessa. Kvällslektyr att fördjupa sig i: https://www.mma.se/produkter/handratt-enhnhknhn/ https://www.rskdatabasen.se/kategori/reglerventilerovrig-armatur/radiatorventiler/reservdelartillbehor/tp-nhn-4805587-133 https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/PROD_133_4805587.pdf [bild]
2 svar · 2,1k läst
·
D
Du och 19till: Bäst är överdöd tex en trefas. Jag har andvänt en liknande. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/tradgardspumpar/tradgardspump-731124/#tab04 Och https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/slangar-for-vattenpumpar/sugslang-750041/ Sedan kan du andvända vanlig trädgårsslang från pumpen till där du vill ha vattnet. Om du
1 svar · 914 läst
L
Leff_: Någon har målat i gängorna så jag kan då inte skruva upp den i toppen som jag antar det ska gå att göra. Eftersom detta inte egentligen är ett problem väntar jag nog att byta ut hela termometern i samband med att man ändå ska göra något större VVS-jobb. Tack för svaren iallafall.
7 svar · 1,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Förr så gick ju gråvatten (dagens BDT-vatten) ofta bara rakt ut i ett dike eller en stenkista. Eftersom rening inte krävdes så var det nog inget problem att koppla ihop den med dräneringen på den tiden. Men i dag krävs ju viss rening av BDT-vatten, vanligen slamavskiljning och infiltration eller markbädd/sandfilter/plastfilter. Då är det inte OK att koppla ihop BDT-vattnet med
1 svar · 1,9k läst
Krilleman
Krilleman: Klämringen brukar nypa ganska bra på FMM;s vattenutkastare (fingängad mutter M30x1) men jag har varit med om att dom går att få loss också! Demontera och kika hur din klämring sitter, enda sättet att få korrekt svar. Självklart måste du stänga av vattnet först om du inte har separat ventil för endast vattenutkastaren.
1 svar · 1,4k läst
·
Bagaregårdens BK
Bagaregårdens BK: Redan löst. Hur smidigt som helst..
3 svar · 784 läst
·
T
Taxture: Vet inte om jag tycker dom lödda kopplingarna här är bättre då två av dom börjat läcka...... Visserligen gjorda av en hempulare men är nog 20-30 år mellan lödning och läckage
33 svar · 15,9k läst
·
B
BYGG12: Guldstjärna t [citat] Guldstjärna från mig till dig.
3 svar · 966 läst
N
nraask: Hej! Är på jakt efter en digital nivåmätarlösning för vår bygemensamma vattenanläggning där vi idag mäter nivån manuellt. Input: - ca 8-10 fastigheter - grävd brunn med ca 150-170 cm till vattenyta och därefter ytterligare lika mycket innan det djupare brunnshålet tar vid - rikligt med vatten och snabb återhämtning - ca 20 cm känd nivåskiftning, men behov av att kunna mäta upp
0 svar · 593 läst
J
Joukko: ?
2 svar · 525 läst
Johan Enander
Johan Enander: [citat] Det sitter på taket så det är avloppsrör genom tack men plåt på utsidan och röret som används ser ut att vara av stuprörstyp. Noterat att huv inte behövs du behöver jag bara snygga avslutet alt. byta röret. Tack!
4 svar · 2,7k läst
ådal
ådal: Kolla lite närmare på slangen ifall du kan se märken på hur djupt den var inskjuten, tror att felet ligger där.
6 svar · 4,3k läst
·
S
Stegatorparn: Avstängningsventilen är lik en backventil som tvångsöppnas när avluftningsventilen är iskruvad. När du skruvar ur den gamla avluftaren kan det komma lite vatten innan avstängningsventilen förhoppningsvis tätar. Ha den nya ventilen beredd med applicerad gängtätning för ett snabbt byte ifall det sprutar lite.
13 svar · 3,9k läst
·
T
Telefu: Det är en standard slangkoppling i husbilar. Lagade den provisoriskt med vulktejp, byta kopplingen får uthyraren lösa. Läckan fanns innan vi hyrde den, i likhet med flera andra saker.
2 svar · 1,5k läst
·
MultiMan
MultiMan: Börja med att skicka in vattenprover. Innan dess går det ju inte säga något om vilken rening som behövs.
1 svar · 1,8k läst
X
xLnT: Har man markbädd har man ju ofta en inspektionsbrunn dit det uppsamlade vattnet från bädden kommer in för att sen skickas iväg.
29 svar · 5,8k läst
·
Z
ZeroKnowledge: Tack vare länken till tråden som var före mig så luskade jag ut att man kan skicka lite bilder på blandaren till FMM så svarade dom bara inom ett par timmar att det var packningssatsen 3702-3000 jag skulle ha. Tack för hjälpen allesammans! :)(y)
4 svar · 1,7k läst
·
Z
ZeroKnowledge: Aha det var tusan, då blir det till att köpa en rensplugg helt enkelt. Tack så mycket för att du tagit dig tiden och upplysa en färsking här :)(y)
12 svar · 2,4k läst
P
Pizza: [citat] Går tyvärr inte då röret vinklar 15° ungefär på mitten / Karin
7 svar · 1,6k läst
·
S
Stefan1972: Fast reglerna är nog lika oavsett om man har eget avlopp eller inte. Poängen är att man helt enkelt utgår ifrån att avlopp från garage medför oljerester och dylika produkter och då har man som minsta krav en godkänd oljeavskiljare. Inte alla men många.
5 svar · 1,9k läst
·
M
Monkan65: [citat] Ok, tack för svaret! Tänkte ju byta ut allt så bara att åka och inhandla nya grejer imorgon
2 svar · 715 läst
·
Krilleman
Krilleman: Succé! :beer:
9 svar · 1,8k läst
·
M
Marcussjogren: Glömde skriva två saker. 1. Jag kan inte VSH-sortimentet, så därför skrev jag samma som du hade kommit fram till men för Vatette. 2. Vatette har koppling för 20x2,8mm Verkar rätt i övrigt, men värmeväxlare är långt från min expertis så jag kan bara svara för T-kopplingen mot PEX :)
3 svar · 1,6k läst
·
Clias
Clias: [citat] Riktig fix***
10 svar · 2,7k läst
·
K
kalubah: Funkade fint! Tack!
3 svar · 1,0k läst
·
S
sa3afc: Någon som har tips på en R15 backventil som fungerar till VVC? Den från Rinkaby som jag monterade verkar ha för högt öppningstryck.
0 svar · 613 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.