4 241 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Installation Vattenfelsbrytare
Jag har bestämt mig för en GROHE Sense Guard med tre extra vattensensorer. Bra pris på bygghemma. Kontaktat två lokala rörmokarfirmor som bägge kunde leverera jobbet. Problemet är att de även vill leverera hårdvaran. Upppåt 2000;. dyrare än konkurrenterna på nätet. En av dem svarade: "Vi har så mycket beställningar på arbete så att vi hinner bara utföra dom jobben som vi levererar material till". Den andra hade argument om "garatiåtaganden" och att det blev för komplicerat om man hade två leverantörer till ett jobb, och någonting gå sönder.
Däckfirmorna på orten gjorde samma sak tidigare om man köpte däck från Internet och ville ha dem på fälgarna. "Nej, vi hanterar endast däck vi sålt själv". Man tackade alltså nej till en inkomst.. Givetvis har de rätt att göra hur de vill, men detta är ett effektivt sätt att sätta konkurrensen ur spel och givetvis är det jag som får krypa till korset.
Är detta kutym i rörbranschen?
Däckfirmorna på orten gjorde samma sak tidigare om man köpte däck från Internet och ville ha dem på fälgarna. "Nej, vi hanterar endast däck vi sålt själv". Man tackade alltså nej till en inkomst.. Givetvis har de rätt att göra hur de vill, men detta är ett effektivt sätt att sätta konkurrensen ur spel och givetvis är det jag som får krypa till korset.
Medlem
· Blekinge
· 12 293 inlägg
Elbranschen också.G gerogwaa skrev:Jag har bestämt mig för en GROHE Sense Guard med tre extra vattensensorer. Bra pris på bygghemma. Kontaktat två lokala rörmokarfirmor som bägge kunde leverera jobbet. Problemet är att de även vill leverera hårdvaran. Upppåt 2000;. dyrare än konkurrenterna på nätet. En av dem svarade: "Vi har så mycket beställningar på arbete så att vi hinner bara utföra dom jobben som vi levererar material till". Den andra hade argument om "garatiåtaganden" och att det blev för komplicerat om man hade två leverantörer till ett jobb, och någonting gå sönder.
Jag köper iofs resonemanget, men har svårt att förstå prispåslaget.. Fast det är klart: låser man fast slutkunden på detta sätt kanske det är lockande att ta ut en extra hacka på hårdvaran också.. Eller måste de betala extra till sina grossister för att få garantierna?
Grejen är att ett de slänger på sin egna marginal men sedan kan de inte konkurrerar med Bygghemma i inköpspriser.
Hehe.. Maken till tamt argument får man leta efter: "Vi har så mycket beställningar på arbete så att vi hinner bara utföra dom jobben som vi levererar material till"
Tack för inputs. Jag får väl krypa till korset.
Tack för inputs. Jag får väl krypa till korset.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Det är väl en rätt naturlig omskrivning av att de väljer de mest lönsamma uppdragen, när de är överbelagda.
Hehe.. Jag har fått en offert som jag accepterat. 8850:- och -1890:- i ROT-avdrag. Detta den 5/10. Jag är inbokad, men fortfarande har ingen installation skett. Ingen hör av sig.. Jag har glömt av det, så bra att jag fick en påminnelse.
Jag var tvungen att ta den genom VVS-firman. De ville inte installera den om jag köpte den själv. Enligt firman kan det bli problem och tvister med garantier och sådant. Enklast om de levererar hårdvaran och installerar den.
Har inga synpunkter på det. Kanske stämmer det. Oavsett vilket tyckte jag inte att offererat pris var något att bråka om,
R
Jag var tvungen att ta den genom VVS-firman. De ville inte installera den om jag köpte den själv. Enligt firman kan det bli problem och tvister med garantier och sådant. Enklast om de levererar hårdvaran och installerar den.
Har inga synpunkter på det. Kanske stämmer det. Oavsett vilket tyckte jag inte att offererat pris var något att bråka om,
R
Haft installationen i ett halvår nu. Fungerar bra. Har klippt vattnet ett par gånger pga "mikroläckage". Bägge gångerna glömt en kran på lite rinnS Saintus skrev:
Nöjd. 14000 kostade allt med installation.
Jag har min i tvättstugan. Hörs ingenting då vattnet passerar.C cullberg skrev:
Däremot haft en del problem med egendomliga mikroläckagevarningar jag bollat med GROHE och fått veta att det är en bugg som de kommer att uppdatera kommande vecka...
Verkar fungera bra. De externa läckagevarnarna har löst ut vid ett par tillfällen pga översvämning i avloppet (en 20.litershink i tvätthon) Bröt direkt och skickade larm.
R
Klicka här för att svara