Vatten & Avlopp
Phhasek: Det står att man ska använda FMM 1862 (3/8) alltså ett t-stycke. Den har vad jag förstår konisk botten så att o-ringen kan täta. Alltså borde det inte gå med en vanlig övergångsnippel/koppling väl?
Leif i Skåne: Själv har jag kopplat vattenutkastaren mellan vattenmätaren och avstängningskranen efter mätaren. Fördelen är att jag kan stänga vattnet till hela huset för service och ändå ha tillgång till vatten i utkastaren, vid större arbeten kan man spola i toaletten med trädgårdsslangen och hämta vatten till kaffet. Obs det finns en backventil efter mätaren som skall förhindra att vatten
Daniel 109: Det skulle kanske vara en bra ide att byta ut vattenslangen. Det finns flera sätt att få ihop det. Det här är ett. https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-403-32x32r-utv/ https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-muff-32/ https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-bussning-32x20/ https://www.rinkabyror.se/artikel/slangnippel-20r-x-19-mm/ Edit: Om jag skulle skarvar ihop dem skulle jag antagligen
Olapeter: Hej! Är det någon som vet i vilken kammare man skall koppla kemslangen i på ett minireningsverk med 6 kammare
Albireo: Håller på med en tvättstuga. I denna tvättstuga kommer det att finnas ett antal avlopp som skall anslutas in i avloppsstammen. (på något sätt) ex. på utrustning (inte helt klar med ritningen) - Utslagsback. (där det går att fylla hinkar / tömma hinkar med vatten) - Tvättmaskiner (tänker ha två stycken) - Avfuktare - Golvbrunn - Golvbrunn från rummet bredvid (- Diskbänk /
HasseTeknik: [citat] Ja, det är nivåskillnaden mellan pumpen och vattenytan, som har betydelse. I ditt fall c:a 4 m och det ska en vanlig sugpump klara bra. Sedan gäller det förståss att det finns tillräckligt med flöde, så att avståndet inte blir för stort mellan pump och vattenyta när pumpen tar upp vatten.
Krilleman: Dom flesta här vet hur tjatig jag är i att följa monteringsanvisningar inom VVS. (y) Elofit kräver ingen roterande skrapa (även fast man får använda en sådan!). Och inte läcker det heller med handskrapan inte på de skarv jag utfört av varierande storlek, från stor till liten dimension, när jag följt monteringsanvisningen. Lugn och fin i installationsförfarandet så löser sig det
Nacho: [citat] Känns som en extremt nitiskt kommun... Ett alternativ då är att lägga en bit "plyfa" över brunnen och gjuta över ett tunt skikt. Bara att knacka fram vid behov :cool: Är ju idioti att du inte får släppa ut på gödselstacken, det som hamnar där är ju betydligt otrevligare än det som spolas av inne i stallet.
Krilleman: Det ser ut som en vanlig klämringsvinkel.
Spannen85: [citat] Tack än en gång! Jag skickade iväg min mamma till Hornbach för att inhandla det du länkat till och med hjälp av det mätte min man vattentrycket. Vi hade strax över fyra bar trots att det läckte lite under mätningen så vi kanske har lite högre tryck än så. Vi kontaktade PayPal (vi betalade via PayPal) som sa att vi skulle sätta press på butiken genom att hota med att starta
useless: Som jag fattar så ska TS bo permanent i ett tidigare fritidshus. Då lär det bli betydligt mer avloppsvatten oavsett hur man diskar.
Vicarious: Hej Jag behöver lite råd. Jag har flyttat köket till ett annat rum och jag kommer att byta det gamla köket till ett sovrum. Jag har kopplat ur det gamla varma och kalla vattnet och tar bort de gamla rören i golvet. Men jag undrar vad jag kan göra med dessa rör, jag tror att de ingår i radiatorerna, jag har ingen aning om varför de är där. Kan jag bara sätta ett lock på dem inuti
klippor: Byta kranöverdel tänkte jag inte på att man kunde, testar det först! I annat fall tänkte jag skippa blandaren helt, plugga varmvattnet nära värmepumpen och öppna/stänga kallt med kulventil.
BirgitS: [citat] Ja Råder er att använda badkar eller duschkabin tills dess renoveringen görs.
Torola: Vi har funderingar att köpa hus, som har bdt avlopp till stenkists och mulltoa... hur är det ... kan man kopla in tvättmaskin, diskmaskin till sådan avlopp system, eller måste vi bygga trekammars brun... hushåll 2 personer... Tack för hjälp!
KnockOnWood: [citat] Den andra kycklinghalvan hade väl satt sig på tvären någonstans.
GoC: [citat] Rekommenderar att du köper ett helt nytt vattenlås. Kostar ju bara 200 eller 250 kr (en eller två hoar) för ett komplett på Ikea. Då får du öven med ”skruvverktyget”
Anonymiserad 246468: [citat] Hmm skall testa. Men jag minns att jag kunde snurra många varv innan det tog stopp
stilofunk: Det låter bra, jag följer ditt råd.
Tosse: har en avloppsavluftning i stugan som utnyttjar ett befintlig rör genom taket, därav märklig dimension. Övergången är inte tät idag så i väder när det blir kondens läcker det. Frågan är hur jag löser det enklast och snyggast. Det är synligt i ett rum, så ju färre förminskningar och slangklämmor desto bättre! Inkommande rör (uppifrån) är 53, men jag har en muff jag kan trä
ollefisk: Jag undrar också hur bra billiga-filter kan vara. Väntar efter svar från Synlab men jag antar att det är järn och mangan i vattnet. Filtrerar den bort mangan lika bra som järn? Är det någon som använder den med manuell spolning?
Alexn72: Det är ju egentligen själva förbrukningen man vill komma åt. Dvs vattnar man ute med slang så är det lättare att det blir lite extra. Men använder man vattenkanna så blir det jobbigare och man tenderar att spara mer. I dusch fallet så är själva duschandet inte begränsat så om man bara duschar som vanligt eller snålare så kommer gräset också få nytta av vattnet.
Johan Enander: Hej, Det var backventilerna på duschblandaren som var slut.
SvanteC: [citat] Toppen att 40cc blir bra! Ja det plasthöljet insåg jag att jag hade missat kapa, jag får ta fram ett bågfilsblad och kapa det lite försiktigt innan gipsen åker upp. Tack för inputen!
Krilleman: Finns excenter 11mm, M22. Den sätter du nertill. Upptill lutar du bara ut röret! För visst är dina vitmålade stålrör ca 17mm utvändigt? https://www.rskdatabasen.se/kategori/radiatorerkonvektorervarmare/radiatorer/reservdelartillbehor/tp-exk-2211-6606035-40