Vid totalrenovering av badrum valde vi FM Mattsson Siljan tvättställsblandare. Vi noterade snart att det tog en himla tid för vattnet att bli varmt, cirka 2 minuter.
Vi hade inga problem av den typen innan renoveringen. Duschen i badrummet är det inga problem med. Vi bor i villa och badrummet är på mellanvåningen. Inga problem heller med de blandare vi har i källaren och på övervåningen.
När vi läser produktinformation framgår det att flödeskapaciteten är 6 l/min vid 3 bar. När vi mätt flödet visar det sig att det bara är 2,4 l/min, oavsett om blandaren är inställd på varmt eller kallt vatten. Vi vet inte hur många bar vi har men det är normalt tryck i andra kranar i huset.

F
Välkommen till forumet.

2minuter är ju väldigt lång tid att vänta på varmvatten. Det har sannolikt inget med flödet i kranen att göra, det borde vara tillräckligt. Däremot kan det vara problem i din termostatblandare i duschen. Det finns en backventil i den som ibland kan hänga sig och börja blanda in kallt vatten i varvattenledningen vilket gör att du fortsätter få kallvatten i tvättstället. Vet att det finns flera trådar om det här tidigare. Ska se om jag hittar någon av dem.

Edit: https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-vattentemperaturen-i-duschen.183259/

https://www.byggahus.se/forum/threads/ljummet-vamvatten-trasig-blandare.210313/#post-2612624

Redigerat:
  • Gilla
Ebanna
  • Laddar…
Är det bara den blandaren som bytts eller har duschblandaren också bytts? Numera har väl alla blandare backventiler, men jag har råkat ut för att varmvattnet inte kom fram p.g.a. att en annan blandare med spolslang var öppen på både varm- och kallvattenkranen och spolslangens munstycke var stängt. Jag tror inte att det är orsaken i ert fall, men har ni udda blandare kan det vara värt att känna igenom dem så att inget står öppet.

Har ni mätt hur många liter vatten ni måste spola fram innan det blir varmt? I ett vanligt 15-rör ("halvtum") är det 1,3 dl per meter, så om det är 10 meter rör till beredaren ska det bli 1,3 liter vatten som spolas fram innan det blir varmt om det är kallt i hela röret. Kanske är det så enkelt att den förra blandaren skätte på med 10 l/m och den nya bara 2,4. Då tar det 4 gånger så lång tid så klart.

/Fredrik

• Gilla
Ebanna
  • Laddar…
6 l/min är ju vad en tvättställsblandare ska ge. Har ni mindre än det så är det ju antingen för lågt tryck, för långa/klena rör eller något fel på blandaren och då blir ju så klart väntetiden på varmvatten motsvarande längre.
Skulle det vara problem med kallvatteninblandning via annan blandare etc. så bör det ju märkas på att vattnet aldrig blir riktigt varmt.

• Gilla
Ebanna
  • Laddar…
Vi hade problem med att det tog lång tid att få varm vatten i duschen, ca 3 minuter minst, 4 sade frun som ofta gick och satte på duschen och gjorde något annat i väntan på att den skulle bli varm (och jag fick stänga av i bland då det blivit ångbastu).

Hade väl glömt bort den gamla grovduschen i källaren som vi inte använder.
Jag pluggade rören och nu får vi varm vatten i duschen på ca 1 min 10 sek.

• Gilla
Ebanna
  • Laddar…
Sök på fm Mattsson instruktionsfilmer, välj den med flödet och temperaturinställning. Detta kanske hjälper dig

• Gilla
Ebanna
  • Laddar…
Jag kom att tänka på (nu när jag sitter och smörjer upp köksblandarens insats som börjat kärva ganska kraftigt) att det ju säkert är en temperaturspärr som ska göra att man inte kan spola enbart varmvatten utan blandaren själv styr det till kanske max 60/40 varm/kall. På köksblandaren är det en röd ring med en nabb på som man kan lyfta, vrida och sätta tillbaka som styr detta. Kolla filmerna som Egge föreslog.

• Gilla
Ebanna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.