Hej alla hjälpsamma idesprutor.

Jag har ett problem, anlitade en snickare som planerade min nya tvättstuga, dusch i en boda som
skall bygga ut stugan med.
Stugan är på ca 50 kvm, bodan som skall lyftas mot huset som är ca 10kvm.
Snickaren har dragit avloppsrör till befintlig stenkista, dessa finns /kommer att komma under denna boda.
Han pratade om att göra hål i bodan som är välisolerad och montera avlopp inne i bodan, och gjuta golv med lutning (dusch)

Nu till det trista denna snickare finns inte att tillgå nå mer, han lämnade jobbet "halvgjort" av naturliga orsaker,
men jag förstår inte nu hur kan man göra för att fortsätta detta jobb. En annan snickare som jag har pratat med verkar inte heller ha någon större idé om hur koppla avloppet på ett säkert sätt :-)

Okay borde nog ha anlitat ett företag som gjort ax till limpa, då var det sagt.

har tyvärr ingen bild på eländet. kan fixa det senare i höst..
Men enkelt beskrivet sticker det upp kort avloppsrör typ 10-15 cm från backen som är uppgrävd och fylld med flera ton stenmaterial och nergrävt nästan 2 m. för att tåla frysning i backen, bodan kommer troligen inte röra på sig. Bodan kommer att stå på 8 plintar.
Alltså meningen är nu att såga hål i bodan, lyfta bodan på avloppsröret , han pratade om att göra hålet stort och gjuta ex eps-betong... här slutar mina ide´r kring detta, hann ju inte få all information som jag borde ha fått.

Stugan ligger lite långt borta för att hitta många företag (eller det finns inte) och får nog nu som läget är försöka fixa detta "själv" om någon av Er snälla har bra ide´om hur koppla ihop detta avlopp på kanske säkert sätt.

Finns det risk att små rörelser spräcker denna gjutning och hur undviker man detta ?
Någon som gjort något liknande ?
Hur isolerar man avloppet som är under bodan i mellan marken och bodan? om inte själva gjutningen detta åtgärdar. eller behövs det alls ?
Skall man såga upp hela golvet där ex duschen skall vara och gjuta ?
Bör bodan skruvas fast i storstugan ? Storstuga har inte rört på sig senaste 50 åren den har platta på mark.

Tar oerhört tacksamt emot Alla ide´r och förslag till lösning, även om helst av någon som gjort liknande operation.
Ursäkta om det blev många delfrågor.

/A

en enkel ritning om det ger något....

• Enkel ritning av en byggprojektsplan med en flyttad bod, planerad dusch och befintliga avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.