Claes Sörmland
Min kommun önskar sig ordning på vattenmätarplatserna ute på fastigheterna och har lyckats övertyga en firma att ta den fighten med alla oss bångstyriga småhusägare. Man vill ha standardkonsoler för sina vattenmätare och har begåvat mig med en utdelad sådan. Jag saknar en konsol som de är nöjda med och funderar nu på om den enklaste lösningen på denna energidödare kanske är att installera den där konsolen.

Men vad behöver jag för delar och är detta något man kan pula med själv? (Jag är inte rädd för lin och smörj.)

Jag tänkte mig att jag med lätthet kunde stänga av kranarna och sen gänga ur GUL PIL 1 samt GUL PIL 2. Om det fungerar längdmässigt borde jag kunna montera konsolen i väggen. Är det trångt kan jag kapa utgående ledning vid GUL PIL 3 och få nya gängor med en klämringskoppling med rak övergång. Vad tros, går det att skrida till verket på det sättet?

Vattenmätare med utmarkerade punkter 1 och 2 för demontering och punkt 3 för kapning på rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bonusfråga:

Kommunens upphandlade firman som inte gillar mina nuvarande väggmonterade konsoler saknar något de kallar för "skjutkoppling". De menar att denna "skjutkoppling" är en del av "riktiga konsoler" men Google ger inget svar vad de åsyftar och vad man har den till. Inte heller hittar jag något som kallas för "skjutkoppling" i den installationsmanual till mätarkonsoler som jag tittade i.
 
  • Gilla
nuhi Mazreku
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min kommun önskar sig ordning på vattenmätarplatserna ute på fastigheterna och har lyckats övertyga en firma att ta den fighten med alla oss bångstyriga småhusägare. Man vill ha standardkonsoler för sina vattenmätare och har begåvat mig med en utdelad sådan. Jag saknar en konsol som de är nöjda med och funderar nu på om den enklaste lösningen på denna energidödare kanske är att installera den där konsolen.

Men vad behöver jag för delar och är detta något man kan pula med själv? (Jag är inte rädd för lin och smörj.)

Jag tänkte mig att jag med lätthet kunde stänga av kranarna och sen gänga ur GUL PIL 1 samt GUL PIL 2. Om det fungerar längdmässigt borde jag kunna montera konsolen i väggen. Är det trångt kan jag kapa utgående ledning vid GUL PIL 3 och få nya gängor med en klämringskoppling med rak övergång. Vad tros, går det att skrida till verket på det sättet?

[bild]


Bonusfråga:

Kommunens upphandlade firman som inte gillar mina nuvarande väggmonterade konsoler saknar något de kallar för "skjutkoppling". De menar att denna "skjutkoppling" är en del av "riktiga konsoler" men Google ger inget svar vad de åsyftar och vad man har den till. Inte heller hittar jag något som kallas för "skjutkoppling" i den installationsmanual till mätarkonsoler som jag tittade i.
Metallröret till höger om plaströret (som sitter där som substitut för vattenmätaren) går att skjuta fram och tillbaka för att kunna montera vattenmätaren utan att behöva plocka bort några andra delar som kanske fixerats, t.ex kranarna på bilden och uppstickande rör till dom.

Installation av justerbar vattenmätarmodul med röda kranar och uppstickande anslutningar.
 
  • Gilla
DMJfavjaj1
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hydrolift skrev:
Metallröret till höger om plaströret (som sitter där som substitut för vattenmätaren) går att skjuta fram och tillbaka för att kunna montera vattenmätaren utan att behöva plocka bort några andra delar som kanske fixerats, t.ex kranarna på bilden och uppstickande rör till dom.
Har denna konsol som kommunen har försett mig med samma skjutbara del till höger?

Metallkonsol med två bultförsedda ändar och långsträckt skålformad mitten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja det är väll just det att den skall vara ställbar utan att röra kundens rör vid vattenmätar byte.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Verifierat, det är en konsol från Ezze (märkt "Vamco H").

Nu försöker jag få ihop rördelarna för bytet. Inkommande vatten är kopplat till 28 mm kopparrör och sen går det via några klämkopplingar över till en kran (den gröna på bilden ). Kan jag räkna med att det är en 25R-kran (vid gul pil 1) i och med rördimensionen på 28 mm?

Efter mätaren slutar dragningen i 22 mm koppar (vid gul pil 3). Kan jag då utgå från att kranen (den röda på bilden) är en 20R-kran?

För att göra det hela lite mer komplicerat så sitter inkommande grön kran för nära väggen för att bara montera konsolen. Hur tar man sig ut ett par cm med rördragningen? Gängar i två rörvinklar efter varandra i den gröna kranen och monterar konsolen några cm ovanför nuvarande höjd på vattenmätaren?
 
Det står på ventilen vad det är för storlek. En bussning 25 utvändig och 20 invändig vid 1 och direkt in på ventien vid 2 , vattenmätaren har standard på sin anslutning. Ser även att du har presskarvar där, nog bra stumma rör, men kanske det går att dra lite i rören så det blir mer plats, det går även att lossa vredet och vrida det 180 grader
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jonaserik skrev:
Det står på ventilen vad det är för storlek. En bussning 25 utvändig och 20 invändig vid 1 och direkt in på ventien vid 2 , vattenmätaren har standard på sin anslutning. Ser även att du har presskarvar där, nog bra stumma rör, men kanske det går att dra lite i rören så det blir mer plats, det går även att lossa vredet och vrida det 180 grader
Ja rören är rejält stumma. Inkommande vatten är fastgjutet stålrör och sen 28 mm koppar rakt i det. Den där gröna kranen kommer inte att röra sig och ligger några cm för nära väggen för konsolen.

Min idé just nu för att bygga från med gröna kranen och ta mig ut en bit från väggen med rörvinklar. Rördelar i ordning (röda delar är befintliga, svart=nytt):

Lista över VVS-installationsmaterial inklusive kran, rördelar och mätarkonsol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Min första lösning ovan är krånglig och inkluderar många rördelar.

Alternativ:

Det är nog enklare att bila bort lite av putsen/väggen så att mätarkonsolen kan monteras rakt på befintliga kranar? Jag behöver då bila 20- 30 mm av väggen. Sparar enormt med rördelar men leder till en konsol som blir lite försänkt i väggen.

Det finns inte en smalare mätarkonsol där mätaren inte sitter 80 mm mellan vägg och centrum för röret? D v s en mätarkonsol som inte bygger så mycket?
 
Claes Sörmland
Trångt och jävligt men nu konsolen på plats.
Nyinstallerad konsol med vattenmätare och rör på vägg, tecken på fuktläckage runt anslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Naturligtvis skedde det som jag fruktade när jag pillade på det gamla rusket, nu har jag en krypläcka på den gamla muffen vid golvet:

En gammal, rostig rörkonsol monterad nära golvet med synlig läcka och vatten vid basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trösta mig och säg att det självtätar sig.
 
Ja det där kommer inte alls läcka mer och mer och en dag när du kommer hem från jobbet ha fyllt hela huset med vatten.
 
Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det där kommer inte alls läcka mer och mer och en dag när du kommer hem från jobbet ha fyllt hela huset med vatten.
Tack, det värmde!
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Du får säga till kommunen att stänga i gatan, kapa ner allt och värma på ordentligt så linet brinner, då kan du gänga av muffen och lina om, pressa då inte dom nya rören ( är bara skit ) PS gör du lika på andra sidan ( kapar ) så kan du flytta ut konsolen igen :D
 
  • Gilla
Najkire
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inkommande vatten är fastgjutet stålrör och sen 28 mm koppar rakt i det.
Fastgjutet stålrör på inkommande vatten låter som en tickande "vattenbomb".

Inkommande vatten är syrerikt och sliter mer och mer på stålröret som till slut brister (som MathiasS var inne på).......
 
R roli skrev:
Inkommande vatten är syrerikt och sliter mer och mer på stålröret som till slut briste
Var bara ett förslag på det akuta, lämpligt att byta till PEM innan badbyxorna behövs :worried:
 
  • Gilla
Attar87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.