Vatten & Avlopp
Nacho: Hej, Fortsätter min planering av kommande gårdsrenovering, tur har nu kommit till vatten och avlopp (tak behandlas i en separat tråd). Kommer behöva flytta badrum och bygga en tvättstuga. Ber på förhand om ursäkt för min urdåliga skiss, är inte heller skalenligt. Grön cirkel högst upp visar brun (troligen gjutjärn) i nuvarande badrum. Stammarna är ingjutna i plattan till stora
b.lindahl: Toppen, stort tack. Då ska vi nog lösa det.
Herr-C: [citat] Vi klarar oss under denna säsong. Projektet blir till nästa år under april-maj" Tack för tipset!
Maggi_68: Hej. FRÅGA1 Har en liten beredare som har börjat läcka längst ner. Temperaturvisaren står på max och idag blivit immig och vatten läcker även därifrån. År det farligt? Bör jag stänga av den på en gång? FRÅGA2 Jag utgår ifrån att man inte lagar sånt utan byter? Har absolut ingen erfarenhet av detta och ingen att fråga om råd. Är det en VVS-firma jag skall anlita? Tyvärr så
prototypen: Sätt en manometer på inkommande vatten, visar den nära noll när er pump går är det på gränsen. Protte
Müssli: [citat] Tack, så är det säkert gjort. Ev. är det dåligt fall från sista brunnen till bäcken längre ner, därav pumpen.
Daniel 109: Det räcker ju att det finns vatten i slangarna och pumpen. Finns det avstängningsmöjlighet mellan pump och tank?
lordi: Det är troligen någon form av ljuddämpat, alt brandklassat avlopp. Vissa fabrikat är 58 mm istället för 50 mm. Då använder man en gumminippel som är 58-50 avsedd för ändamålet.
corre: Du behöver en termostat för att undvika att köra värmekablen när det inte är frostgrader, samt pulsa ut värme lagom nog för att inte frys, utan att hålla 10-15c. https://www.eldirekt.se/hem-bygg/varme/varmekabel/t2-frostguard-eco-termostat
DTanner: Vi håller på att bygga på vårt fritidshus som vi ritat, projekterat och bygger helt själva, se https://www.byggahus.se/forum/posts/3345097/ När vi nu håller på att stänga golvet med fibercementskivor som trossbotten så måste vi snart lösa inkommande vatten och avloppsgenomföringar. Om vattnet: Vi har satt en servisventil på frostfritt vid husets gavel, och sedan kommer vattnet upp
Du och 19till: Pumpen ska klara gå kontinueligt utan att motorskyddet löser ut så något gör att motorn drar för mycket ström eller så löser motorskyddet ut vid fel ström.
Erik Jb: Jag bytte till en likströmsanod i min Nibe nu och lukten försvann. Tänkte jag skule dela med mig av detta. https://www.vvsbutiken.nu/product.html/nibe-likstroms-anod?category_id=1171
LinusW: Här är en enklare principskiss på det jag nämnde sist. Sedan om strypning skall vara för backspolning eller drift är oklart, men strypningen lär bli i samma riktning som tidigare oavsett. [bild]
Du och 19till: Går det att skruva av den delen som sitter kvar?
Härryda2015: Jag hade skippat lyftstången, här kan du köpa bottenventiler. https://www.vvsochbad.se/VVS-Tvaettstaell-Diskbaenkar-Tvaettstaellstillbehoer-Bottenventiler.html#
MathiasS: Din dusch i huset matas säkerligen med 15mm rör, så är det liknande avstånd kommer det funka likadant.
hjalle74: Rörtång, lin o pasta is da shit!
largab: Se till att det är uppvik mot kanter och mot tröskel. Sedan skulle jag nöja mig med lokalt fall.
sallad: Det funkade kanonbra. Tack för tips, de på Rinkaby var bra att göra med. Det enda som kvarstår och skulle vara trevligt att fixa är ett förlängningsrör från kranen eftersom slangen från diskmaskinen går lite otraditionellt med längre väg över diskbänken istället för under som brukligt.
EHewitt: Svarar i en gammal länk, lyckades du fixa problemet? Har en liknande pump som lagt av över natten...behöver fixas
corre: Jag tycker det är dumt, framförallt för att det är höga tryckförluster genom de slangarna vid uttag på vattenutkastaren. Ska du vattna gräsmattan vill du ha ut 15-20l/min vid 2.5bar för att ha tryck kvar efter trädgårdsslangen, det blir svårt att få efter en flexslang
Divvi: Då jag heller inte kunde hitta någon info (mer än denna gamla tråd) om denna skumplast efter att köpt ny toalett så kontaktade jag IFÖ. Svaret blev att skumplasten ska sitta kvar. Försökte först att se om den var lös, men är anpassad med hål och fastlimmad. Känns inte helt lätt att rengöra så funderar på att lägga en silikonkant och hoppas att man inte behöver öppna cisternen
jonaserik: [citat] När det flödar vatten i avloppsröret så fryser det inte, 1:20 räcker, det som är farligt är om det står och droppar någonstans , dropparna har ingen energi och fryser lätt om fryspunkt finns. Det med V-kabeln, det ska vara minst 25 mm PEMslang så vatten och V-kabel får plats, gärna 32 mm. V-kabeln stoppas in i slangen och bäst är om den kommer ut på båda sidorna och
Segge: [citat] Aha, ja frysrisken var det jag läste mig till men tänkte aldrig på att man kanske inte behöver ha 110 hela vägen. Då kan jag gå ner på 95mm reglar vilket ändå blir minimi för den väggen (y)
claym: [citat] Det ”kravet ” tror jag man tyvärr får skippa i detta lilla badrum