Hej,
Jag har en grovkällare/el-pannrum med gamla tjocka gråstensväggar jag tänkte sätta en avfuktare i.
Det är hyfsat ventilerat och temperaturen går mellan 15-19 grader oavsett yttertemp utan annan uppvärm än värmepump och elpanna (iofs oisolerade rör så det räknas kanske som uppvärmning..)

Den ska gå 24/7 och helst inte kosta så mycket energi.
Vad tror ni om denna på extrapris?

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/elektriska-avfuktare/luftavfuktare-007017/

Tacksam för tips :)

Hej! Beror på hur stor yta i källaren som ska avfuktas. Dess maximala luftflöde är inte särskilt stor men det står den ska klara upp till 50 kvm. För det priset skulle jag också kunna testa en sådan om jag hade källare men nog inte förvänta mig en jättelång livslängd.

S
Den gör väl sitt jobb under en tid som det brukar vara med kinaprylar. Liten uppsamlingsbehållare varför den måste slanganslutas till närmsta golvbrunn.
Personligen skulle jag satsa på högre kvalitet, t.ex. Woods svensktillverkade avfuktare med högre kapacitet till lägre energiförbrukning.
https://woods.se/produkter/avfuktare/kallare/

Tack,
Källaren är strax under 30 kvadratmeter och 2 meter i takhöjd så inte så mycket luft.
Ska man gissa att märkningen stämmer eller ska man överdimensioner något?
Ska kika på en Wood av något slag.

Vågar man gissa hur mycket energi som går åt per månad?
Sedan undrar jag om man ska satsa på Kondens eller Sorption..

Ska ha fast montage med slang så tankstorlek spelar inte så stor roll..

S
Hej,
Det blev en Woods SW38FW som råkar vara billigare än SW22FW, läste någonstans att det inte fanns anledning att välja mindre så jag slog till. Dom hade "veckans pris" på Netonnet men det verkar som att det sedermera blev normalpriset (3990 för 38'an, 22an kostar 3995).
Tack för input!
Återkommer med kommentarer när jag kört ett tag

J stefan100 skrev:
Hej,
Det blev en Woods SW38FW som råkar vara billigare än SW22FW, läste någonstans att det inte fanns anledning att välja mindre så jag slog till. Dom hade "veckans pris" på Netonnet men det verkar som att det sedermera blev normalpriset (3990 för 38'an, 22an kostar 3995).
Tack för input!
Återkommer med kommentarer när jag kört ett tag
Bra val, men du kunde köpt den på Hornbach med prisgaranti mot Netonnet för 3591:-:)

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.