A
Antski: Puttar in lite tankar i en gammal tråd. Jag tyckte också det var knepigt att stödhylsan var så mycket mindre än rördiametern, när jag tittade på delarna på Hornbach. Som krilleman säger och spekerök visar så är det skillnad på godstjockleken på olika rör (och kanske olika dimensioner på detaljer (böjar/grenar) och raka rör?). Effekten blir att de rör som behöver stödhylsan
11 svar · 5,5k läst
·
B
BeerFace: Så ser hylsan ut.
1 svar · 1,5k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det känns ju inte helt rätt att leda in vatten i marken under en byggnad. OK, om det är ett skjul men inte något mer seriöst. Flytta stenkistan.
3 svar · 1,5k läst
B
basseman: Det går att rensa genom golvbrunnen som du skall byta till så du behöver inte någon renslucka. Byt gärna till en med 110 utlopp då du verkar ha gott om plats i golvet, finns från Purus eller Jafo. Jafo har även resbrunnar som får att konvertera till golbrunnar. https://www.vvsobygg.se/7330710410237.html
9 svar · 8,7k läst
·
S
stf01: Jag har svårt att avgöra, men 3.1 känns ju inte så jättehögt. Det är ju otjänligt först vid 6.0 men då snackar vi för vuxna. Dessa siffror är säkerligen god säkerhetsmarginal på.
3 svar · 2,1k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Jag kanske borde öppna eget?! :rofl: Skämt å sido så är jag ruskigt nöjd med att vara anställd med alla dess fördelar och jag vet att min chef är nöjd med min insats på jobbet, så jag har ganska fria tyglar att röra mig inom. Det värdesätter jag stort! (y) Men det kommer inte gratis som många verkar tro, självklart måste man prestera och kunna mycket för att ligga på
17 svar · 6,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det brukar går fint att föra som @Stegatorparn skriver! (y)
3 svar · 1,1k läst
Dowser4711
Dowser4711: Den rostiga plattan håller fast elpatronen och dess packning. Om det är därifrån det läcker är det snabbt och enkelt samt billigt åtgärdat. Men, det ser ut som att det hänger droppar högre upp också, om läckan är från anslutningarna i toppen eller på något annat ställe skulle jag rekommendera ett byte.
2 svar · 762 läst
·
GK100
GK100: [citat] Jo jag ser nu att det du skrev var i rätt ordning: luft -> VV -> SÄV.
10 svar · 5,0k läst
·
Bengan52
Bengan52: Nu har jag bytt insatser och provat tre stycken, inget hjälpte. Drog och vickade lite i rören under kranen, varpå oljudet försvann. Fattar inte vad det varit men nu har det mer eller mindre rättat till sig själv (med lite hjälp).
1 svar · 899 läst
·
N
NoOne2k: Det bästa är att ta lite fogskum så att du får till en propp, sedan gjuter du igen med en liten betongkaka.
2 svar · 5,9k läst
H
hempularen: [citat] I första inlägget står det att det gäller prisolrör, så troligen stftar det på plastmanteln.
10 svar · 2,5k läst
E
etompau: För grejor som är lite svåra att montera (blandare/toastol etc) och som ska sitta på plats i kanske +20 år så är det lönt att köpa märkesnamn på produkten. Man har då större chans att hitta reservdelar och instruktioner om hur prylarna ska fixas när det blir dags.
5 svar · 1,3k läst
·
Bono_R
Bono_R: Lite tips och tankar: Vi har vår tm i badrummet med ett faluplast vattenlås som du ser i ovanst inlägg. Och det ärockså installerat i vårt fritidshus vilket gör att vattnet "emellanåt dunstar" så vi fick sätta ett "golvvattenlås" också för att det skulle hålla sig luktfritt efter att vi installerade en Fann BDT anläggning med "rening på burk" som ventilerar densamma upp gm
10 svar · 9,2k läst
B
bygg_mecke: Jag gör ett försök ikväll med att ta isär allt. Återkopplar.
2 svar · 3,6k läst
·
T
term: Avluftning behövs normalt bara på den stam som har toa, om man har kommunalt avlopp.
7 svar · 2,1k läst
J
jonaserik: Finns olika på varuhusen, har själv använt medel som inte behöver kokas ( tex kaffebryggare ) på klinkergolv och det kan ta ett par ggr för att få bort
5 svar · 5,2k läst
·
K
Krypstocken: Det gick inte... åker en sväng till Ahlsell :-(
3 svar · 2,5k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Linda ett par varv toapapper runt så kommer det märkas om det läcker. Det är även möjligt så här års att det kan bli kondens om avloppsvattnet är kallt.
2 svar · 1,8k läst
·
J
jonaserik: Ingen aning, beror på hur rören går i mark och i vilken omfattning det är med rötter. Är det en massa träd över rören så kommer det fort tillbaka, särskilt lövträdens rötter hittar dit, men ring och fråga avloppsrensningsföretag dom rensar rör
1 svar · 1,4k läst
ådal
ådal: Ingen spricka i muttern? Är det nya packningen gammal och uttorkad? När du drar åt muttern trycker du änden på slangen mot inloppet av handtaget. Där emellan ska packningen täta bara. Svårare än så är det inte. Så är ingenting trasigt ska det vara torrt med en fräsch packning. Dubbelpackning ska du inte använda.
1 svar · 6,9k läst
Ö
öringen: Luft var det! Tog bort kranen och körde med öppen slang och efter en stund kom luften. Vinklade också ner slangen mot backen då jag hade satt upp den lodrätt på väggen(antar att det påverkade kanske) och då blev det rejält flöde.Tack för hjälpen!
12 svar · 3,6k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Borrar du ny brunn så får du det vatten som finns i berget. Ibland är det bra och ibland är det inte bra. Är det inte katastrof så köper man en filterlösning. Vad gäller ditt låga pH så kan det lösas med filter men troligen också genom att lägga kalksten i brunnen. Det höjer pH på vattnet så att dina kopparledningar skyddas. En billig lösning. Brunnar kan grävas djupare. Vill
1 svar · 4,8k läst
R
reez: Har installerat sådan tillsammans med ny pump. Fördel för mig är att jag kunde lägga ledningen mellan hud och brunn på nästan frostfritt djup istället för ovanpå backen... Smidigt att montera men lite nervkramande var det allt.
3 svar · 6,0k läst
·
D
demerzel: Hej! Jag har hjälpt till att installera en ny varmvattenberedare och duschblandare till en utomhusdusch vid ett fritidshus. Den befintliga varmvattenberedaren bedömdes vara för liten och duschblandaren var för sliten. Klämringskopplingarna visade sig vara svåra att lossa p.g.a. lin, tätningsmassa, och tejp – så jag sågade av det mesta och satte dit nya isolerade kopparrör av samma
0 svar · 1,9k läst
F
fredand44: Enormt tack för svaren, funkade perfekt. Nu har jag min värmekabel i dagen.
3 svar · 4,0k läst
·
A
Aahusen: Tackar för tipset!
6 svar · 8,5k läst
·
M
mortimer: Sådan tryckbrytare tittade jag på för något år sedan. Kärt barn har många namn; tryckströmbrytare, tryckvakt och även tryckbrytare tydligen.
4 svar · 1,9k läst
Krilleman
Krilleman: Liggandes grenrör är alltid bäst för flödet. Det blir mindre "turbulens" på det sättet. Ramen till luckan har inga armeringsjärn, men det kan man ju lätt ordna med en svets (grannen kanske har en?) och några spillbitar 8mm armeringsjärn, eller kanske snuttar från ett 6mm armeringsnät. (y) Använd alltid 75mm som minsta dimension om det går i gjutning och under bottenplattan. 50mm
7 svar · 6,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.