Byggahus.se

Ansluta vatten Grohe wc

1. T
    Medlem Nivå 2
    Ska ansluta Grohe inbyggd wc (innanför tätskikt) till vattensanslutningen. Min lokala vvs-butik har gett mig kopplingar två ggr som inte funkar. Någon som kan ge mig enkelt tips på hur jag löser det på rätt sätt?

Vattenanslutningen från vägg har radie på 20mm - likadant kopplingen på Grohes avstängningsventil.

Allt kommer vara inbyggt i wc men är alltså innanför badrummets tätskikt.

2. T
    Medlem Nivå 2
    Plaströret sitter helt löst när jag drar åt kopplingarna butiken gett mig. Så ska det väl inte vara?

Det är tätt - men röret går med lätthet att dra upp och ut ur kopplingen.

3. P
    Medlem · Nivå 9
    Jag installerade en sån toa hemma för några veckor sedan och använde bara en vanlig stödhylsa och klämring och det funka bra. Instruktionen som följde med visade inte riktigt hur det ska se ut
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    41BBD84E-0E74-4A71-B2ED-602C6C6A982A.jpeg

4. V
    Medlem · Nivå 9
    PEX-kopplingen kan vara en 16 mm koppling på ett 15 mm pexrör? Dessutom skall du väl ha en klämring på prexröret?

5. V
    Medlem · Nivå 9
  6. T
    Medlem Nivå 2
    Tack för era svar! Jag åkte tillbaka till butiken och fick svar. Tydligen ska man dra hylsan hela två varv efter att man dragit åt max med handkraft - så det var jag som hade felat

7. I
    Medlem Nivå 7
    Nu har du ju redan fått hjälp och löst det, men kan ändå inte låta bli att tänka på @Krilleman 's mantra:

Läs instruktionerna innan du börjar! Vatette har tydligen väldigt bra sådana. ;)

• Laddar…
  8. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
  9. T
    Medlem Nivå 2
    Jag fick tyvärr inte med bruksanvisning från butiken på hylsan. Letade efter instruktioner på nätet men hittade de inte. Men nu vet jag var jag ska hitta dom - tackar!