Hej,

Jag bor i en 50 tals-villa. Den senaste tiden har jag hört ett susande ljud från vattenrören trots att ingenting tappas. Det låter precis som om röret håller på och fyller upp.

Jag har kollat alla synliga rör och ingen av toaletterna står och rinner. Vattenmätaren är väldigt känslig - reagerar på minsta vrid på kranarna - men den står alldeles still om jag stänger av allt - men ljudet från rören försvinner inte.

Om jag stänger av huvudkranen nere i källaren, precis framför vattenmätaren, försvinner ljudet.

Det känns ju som om jag måste ha en läcka någonstans, men det har har fortgått i över en veckas tid och jag hittar inga tendenser till läckage någonstans.

Är det normalt med sådana missljud från rören?

Vänligen,

/ D

En gissning bara men kan det vara att rören hållar på att bli igentäppt?
Gamla stålrörs ledningar kan bli så efter många år.

Redigerat:
L lostinsweden skrev:
En gissning bara men kan det vara att rören hållar på att bli igentäppt?
Gamla stålrörs ledningar kan bli så efter många år.
Jo, men saken är den att det röret är bytt och idag sitter det ett kopparrör där. Tog kort på vattenmätaren idag när jag åkte till jobbet. På 7 timmar har den inte rört sig över huvudtaget. Då borde det väl inte vara någon läcka?

Men lik förbannat låter det som att det fyller vatten i röret.

Jag hade en kund där det var läckage utanför källarväggen, och det susade även när man stängde av vattnet vid vattenmätaren. Gamla stålrör som hade rostat av, bara att ringa till leverantören för avstängning...

Men i mitt fall så slutar ljudet när jag stänger av vattnet vid mätaren.

Magnus E K
Hur gammal är vattenmätaren? Jag tror det kan finnas risk för att den inte orkar snurra alls vid extremt lågt flöde. Något ändras uppenbarligen när du stänger huvudkranen och vad kan det vara annat än att ett litet flöde upphör? Så jag skulle fortsätta leta efter småläckor.

Vattenmätsren är från 2008.

Pratat med rörmokare om fenomenet och de säger att det låter jättekonstigt. Hade jag haft en läcka (stor nog att få rören att låta som ett konstant flöde) så hade det gett utslag på vattenmätaren.

Det är ingen som har haft samma problem?

Krilleman
Slag i vattensystemet är ofta i samband med en trasig backventil som vibrerar vid flöde.

Det sitter normalt backventil i duschblandare och i blandningsventilen.

Kan man härhöra slagen där omkring?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.