janwide
Ska skarva avloppsrör i plast mot befintligt i gjutjärn. Köpte denna Jet-koppling.75 mm. Funkar klockrent på plaströret som är 75 mm. Går även med lite ansträngning att kränga runt gjutjärnsröret som är 82 mm. Men kommer det att bli tät? Metallklammern blir ganska sned när man drar åt. Måste jag har en förminskning? Vilken? Hittar ingen i rätt dimension som tål markförläggning.
En hand håller en Jet-koppling för avloppsrör märkt 75 mm, mot en inomhusbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nja, du ska nog ha en annan skarv där, det blir nog inte alls bra med att ha den du visar och skeva på den. Denna hittade jag, men för "inne i byggnad";

https://bolindo.se/avlopp-och-brunnar/avlopp/inomhus/inomhusavlopp/koppling-jet-reduxepdm-tatning

Om du har panik skulle du kunna mata på med vulktejp på plaströret så att du bygger upp tjockleken till nästan samma som på järnröret. Då skevar det inte så mycket och det blir tätt, men kanske inte enligt regelverket. Risken är att det lossnar om det blir markrörelser, för vulken håller ju inte så bra som en riktig tätning. Eventuellt kan du stabilisera kopplingen,t.ex. med lite armeringsjärn som du najar fast med tunnare armering runt rören, lite som att spjäla ett benbrott. Det blir en nödlösning hur som helst, så kan du hitta rätt skarv är det ju det bästa.

Förresten, går plaströret att mata in en bit i gjutjänsröret eller är innerdiametern för liten på järnröret? Går det att mata in en bit så har du din stabilisering där och då skulle jag nog vara ganska nöjd med lösningen ovan.

/Fredrik

Rsk 3109608
Fernco 70-88 båda sidor och stödhylsa till pp röret.

janwide
Tack för goda råd. Använde ändå den koppling som jag hade. Pratade med en rörmokare som sa att det funkar bra men att man måste dra den jädrigt hårt! Kommer också att vänta med att gjuta in kopplingen. Gör en provisorisk lucka så att jag kan inspektera den några månader framöver.

Krilleman
S Stegatorparn skrev:
Vid sammankoppling av gjutjärn och plast med Jet-koppling skall plaströret förses med en instickshylsa för att inte deformera röret.
[länk]
Skall är ett stort ord inom VVS. Det som alltid gäller är respektive tillverkares monteringsanvisningar.

Tänkvärt är ju också att det är Gustavsberg MA som tillverkar instickshylsan och inte plaströrstillverkarna...

Tex Wavin Wafix som lagerhålls av Dahls butiker, står det följande att läsa:

Textutdrag med instruktioner för att proppa avlopp med användning av propp och anslutningstekniker som Jet-koppling eller Frenco-koppling.
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_183_2830675.pdf

Vi kan även kika i anvisningarna från Pipelife Nordic som Ahlsell lagerhåller på sina butiker:

Text från en VVS-anvisning om anslutning av material med rekommenderade kopplingar för rörinstallationer.
https://www.pipelife.se/media/se/ladda-ner/Broschyrer/VVS/Broschyr_Nordic.pdf

janwide
Krilleman Krilleman skrev:
Skall är ett stort ord inom VVS. Det som alltid gäller är respektive tillverkares monteringsanvisningar.

Tänkvärt är ju också att det är Gustavsberg MA som tillverkar instickshylsan och inte plaströrstillverkarna...

Tex Wavin Wafix som lagerhålls av Dahls butiker, står det följande att läsa:

[bild]
[länk]

Vi kan även kika i anvisningarna från Pipelife Nordic som Ahlsell lagerhåller på sina butiker:

[bild]
[länk]
Är inte med till 100 %. Syftar ditt inlägg på att det inte är nödvändigt med stödhylsa ? Eller menar du något annat också?

Krilleman
Stödhylsans vara eller icke vara beror på anslutande rör, men en gissning är ju att stödhylsan gör så att en kant introducerats vilket ökar risken för stopp över tid och det är därför plaströrstillverkarna börjar skriva in detta i sina monteringsanvisningar.

• Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Krilleman Krilleman skrev:
Stödhylsans vara eller icke vara beror på anslutande rör, men en gissning är ju att stödhylsan gör så att en kant introducerats vilket ökar risken för stopp över tid och det är därför plaströrstillverkarna börjar skriva in detta i sina monteringsanvisningar.
Jag körde utan stödhylsa. Mest för att jag inte hade någon :D

• Gilla
viltfjall
  • Laddar…
Krympmuff?

Min tjeckiske fastighetsskötare gjorde denna ’temporära’ inspektionslucka av en petflaska och epoxi i ett gammalt gjutjärnsavlopp. Borde finnas som standard, genomskinliga titthål :) Funkat bra i två år men skall nog inte rensar med spindel. Men det är ju ofta dumt på gamla gjutjärn ändå, när man får bort skiten rasar röret i bitar...

• Inspektionslucka skapad av petflaska och epoxi i ett rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
kulle och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.