Jag har en LPS avloppspump från Skandinavisk kommunalteknik som jag för närvarande ska köra manuellt med dieselgenerator innan jag fått el ansluten till stugan. Men när jag trycker och håller in knappen (grön pil) händer ingenting alls. Gräna run-dioden och röda alarm-dioden lyser när jag håller in knappen, och en timglas-liknande symbol blinkar i lcd-displayen, men pumpen pumpar inte, och avloppsbrunnen börjar blir full...
Någon som har någon slags idé om vad jag kan göra?!

• Avloppspumpens kontrollpanel med en grön pil som pekar på en knapp, dioder som lyser, och kablage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplar du in fas på 4 och noll på 5 direkt + jord på gul/grön med en skarvsladd så ska pumpen starta, allt annat är förbikopplat ditt elverk klarar det startströmmen på pumpen, OBS detta är en nödlösning för att pumpa ur tanken och ska inte vara i normal drift. Starta elverket innan du sätter i stickproppen, När det börjar sörpla i tanken är den tom

J jonaserik skrev:
Kopplar du in fas på 4 och noll på 5 direkt + jord på gul/grön med en skarvsladd så ska pumpen starta, allt annat är förbikopplat ditt elverk klarar det startströmmen på pumpen, OBS detta är en nödlösning för att pumpa ur tanken och ska inte vara i normal drift. Starta elverket innan du sätter i stickproppen, När det börjar sörpla i tanken är den tom
Ursäkta en klåpare som jag, du menar så här va?

• Elcentral med öppet lock och synliga ledningar och komponenter, markerade vägar för kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Exakt inkommande ska in där, går bra med en skarvsladd, gärna om du kan utröna vad som är fas och noll från aggregatet, du har nog ett el-schema på den, ska följa med, med min förklaring så kan du utröna hr det ska kopplas, det blir direkt mot pumpen då och inget i mellan, du får själv hålla koll på när burken är tom, genom att höra när det sörplar, för det går nog inte att se då den är tät mot uppsidan, den kopplingsboxen brukar hänga i burken och den får inte drunkna, då är det kört

N NoOne2k skrev:
Vill dock höja varningens finger till att låta pumpen sörpla, det är en skruvpump som inte tål att gå torr.
n
Det är ingen skruvpump, en skruvpump kan inte finfördela skiten, det är en skärande pump som gör att skiten blir som en välling. Så var får du det med skruvpump ifrån, det med att den sörplar är inget annat än att det är tomt i burken och då ska den stängas av.

Har den någonsin funkat? Vår pump la av efter strömavbrott, den pumpade men skapade inget tryck vilket gjorde att den inte tömde.

J jonaserik skrev:
n
Det är ingen skruvpump, en skruvpump kan inte finfördela skiten, det är en skärande pump som gör att skiten blir som en välling. Så var får du det med skruvpump ifrån, det med att den sörplar är inget annat än att det är tomt i burken och då ska den stängas av.
Du har helt rätt att det är en skärande pump, men själva pumpdelen är en skruv som pumpar den finfördelade skiten vidare.

SKT tömmer aldrig pumpsumpen helt just på grund av att den inte klarar av att gå torr. Jämför man med ex. Flyget compit 900 utrustas den normalt sett med en centrifugalpump och den sörplar vid varje pumpcykel.

J jonaserik skrev:
Exakt inkommande ska in där, går bra med en skarvsladd, gärna om du kan utröna vad som är fas och noll från aggregatet, du har nog ett el-schema på den, ska följa med, med min förklaring så kan du utröna hr det ska kopplas
Strömmen från den relativt nya dieselgeneratorn kommer via en sladd med vanlig stickkontakt, så då kanske man kan räkna med att brun är fas?

Det fungerade tyvärr inte att koppla ström förbi reglerboxen direkt på pumpen. Finns det någon strömbrytare eller säkring på själva pumpen, eller innebär detta att pumpen är paj?

Är det rätt ledningar från plitarna till pumpen , så det inte är något emellan i skåpet som stökar till det, försök att se vilka som är vilka, du ska ha tag i motorkabeln, det är även en kabel som går till larmet ( vanlig nivåvakt )
Enligt det El-schema som jag tittade på är det direkta vägen till pumpen och inget i mellan, kanske du ska ta ett foto på ditt EL-schema och lägga in här , tror inte det skiljer något´, men man vet aldrig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.