5 817 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Koppla ihop 32mm PEM med 40mm avloppsrör
Sätt först en bussning i pumpen: https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-bussning-40x32/ i bussningen sätter du en PRK-koppling: https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-403-32x32r-utv/
Gängorna tätas med lin och pasta eller med gängtejp men det senare brukar vara svårt att få tätt tycker jag själv. Om du använder lin och pasta behöver du stuka gängorna litegrann för att linet ska fastna. Kläm lite grann på gängorna med rörtången. Därefter är detta en bra instruktionsfilm:
I avloppsslangens ände ska du sätta en kompensationnshylsa, om det är en brun rand på slangen är det denna du ska använda: https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-420-kompensationshylsa-pn6-3-32/
Är det en blå rand ska du använda denna: https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-420-kompensationshylsa-pn10-12-32/
PRK-kopplingen ska du dra i botten, mät först hur långt in slangen ska gå och gör en markering på slangen så du vet att den är i bott.
Helst ska du använda en PRK-nyckel när du drar PRK-kopplingen, då är installationen gjord enligt monteringsanvisningarna; https://www.rinkabyror.se/artikel/nyckel-for-prk-koppling-32-40mm/
Gängorna tätas med lin och pasta eller med gängtejp men det senare brukar vara svårt att få tätt tycker jag själv. Om du använder lin och pasta behöver du stuka gängorna litegrann för att linet ska fastna. Kläm lite grann på gängorna med rörtången. Därefter är detta en bra instruktionsfilm:
I avloppsslangens ände ska du sätta en kompensationnshylsa, om det är en brun rand på slangen är det denna du ska använda: https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-420-kompensationshylsa-pn6-3-32/
Är det en blå rand ska du använda denna: https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-420-kompensationshylsa-pn10-12-32/
PRK-kopplingen ska du dra i botten, mät först hur långt in slangen ska gå och gör en markering på slangen så du vet att den är i bott.
Helst ska du använda en PRK-nyckel när du drar PRK-kopplingen, då är installationen gjord enligt monteringsanvisningarna; https://www.rinkabyror.se/artikel/nyckel-for-prk-koppling-32-40mm/
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "rörtången"
Rörtänger
Rörtänger är specialiserade verktyg som används för att greppa och vrida rör och rördelar vid montering eller demontering. De är utformade med kraftiga käftar som kan ge ett fast grepp om runda, fyrkantiga, sexkantiga och åttkantiga rör
Läs mer
https://www.hornbach.se/shop/Rak-koppling-BA-99010-40xG32-2469142/8137931/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/Rak-koppling-BA-99012-32xG32-2469099/8137930/artikel-detaljer.html
Vet inte ifall du behöver täta med gängtejp eller ifall det finns plats för gummipackning mellan dessa.
Dessa ska fungera att dra på PP-rör enligt anvisningarna. Har du kollat så det inte är några problem att gå ner i dimension från 40 till 32 med pumpen bara?
https://www.hornbach.se/shop/Rak-koppling-BA-99012-32xG32-2469099/8137930/artikel-detaljer.html
Vet inte ifall du behöver täta med gängtejp eller ifall det finns plats för gummipackning mellan dessa.
Dessa ska fungera att dra på PP-rör enligt anvisningarna. Har du kollat så det inte är några problem att gå ner i dimension från 40 till 32 med pumpen bara?
Klicka här för att svara