Min köksblandare läcker. Har öppnat den och dragit åt skruvarna till packningen men det hjälper ej. Antar att jag behöver byta packningarna. Vet inte var det är för en blandare. Den ska ha satts dit ca 2002.

Är det någon som vet vilket märke eller vad blandarens namn är?

• Kromad köksblandare monterad på diskbänk, bakgrund med kakel och dekorativ list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar för svaret. Ja, märket efter loggan är tyvärr borta, men det ser ut som du säger en gustafsberg. Ska beställa ett kerampaket och se om det passar.

K källare skrev:
Tackar för svaret. Ja, märket efter loggan är tyvärr borta, men det ser ut som du säger en gustafsberg. Ska beställa ett kerampaket och se om det passar.
Skicka bilden till gustavsberg och fråga? Dem har en bra kundservice!

Ja, det verkar vara en gustavsberg nordic som tillverkades fram till 2003. Fanns fina instruktionsfilmer på deras hemsida. Har beställt en insats.

Har bytt kerampaketet, men det läcker fortfarande. Har testat att ta bort det och rengjort mässingplattan där kerampaketet skruvas mot. Har testat att dra åt skruvarna som fäster kerampaketet flera gånger, men det läcker fortfarande. Finns det något annat att göra, eller måste jag köpa en ny blandare?

Ok. Kanske en dum fråga, men är det inte X ringarna som sitter på undersidan av kerampaketet?

K källare skrev:
Ok. Kanske en dum fråga, men är det inte X ringarna som sitter på undersidan av kerampaketet?
K källare skrev:
Xringar sitter där "starten" av pipen, dvs ovanför diskmaskinsavstängningen, så ta av handtag i insats o dra pipen uppåt, om den inte sitter med en skruv, så får du loss hela pipen o där sitter 2 Xringar

• Gilla
källare
  • Laddar…
Ok, då blir det att testa det. Tackar för hjälpen.

X-ringarna sitter där jag markerat när du drar upp pipen, det är bra att smörja med lite armaturfett när du åter monterar pipen så den glider lätt ner igen utan att skada x-ringarna.

• Kökskran med markerade positioner för X-ringar vid montering av pipen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar ödmjukast för det utförliga svaret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.