16 696 läst ·
40 svar
17k läst
40 svar
Stänga stugan för vintern - vad göra?
En sak som jag tycker har tappats bort i hela denna diskussionen är att man får väldigt många andra fördelar med att ha en grundvärme i huset förutom att man inte behöver tömma vattnet överallt.
Ett hus som stått kallställt en hel vinter får enorma mängder fukt uppbundet i alla organiska material. Stor risk för mögel och framförallt risk för mekaniska skador på trämöbler och träinredning då allt trä svällt betänkligt efter flera månader med snitt RH över 90%.
Ett hus som stått kallställt en hel vinter får enorma mängder fukt uppbundet i alla organiska material. Stor risk för mögel och framförallt risk för mekaniska skador på trämöbler och träinredning då allt trä svällt betänkligt efter flera månader med snitt RH över 90%.
vi har haft vår strömlösa stuga i över 40 år. Inga problem med varesig mögel eller möbler som svällt.V vectrex skrev:En sak som jag tycker har tappats bort i hela denna diskussionen är att man får väldigt många andra fördelar med att ha en grundvärme i huset förutom att man inte behöver tömma vattnet överallt.
Mitt i vintern är det väl knappast något problem? Luft med temperatur -10 °C och RH 90 innehåller ju inte så mycket vatten. Däremot är det mycket viktigt med ventilationen på våren då fuktig luft kan kondensera på kall inredning och möbler.V vectrex skrev:En sak som jag tycker har tappats bort i hela denna diskussionen är att man får väldigt många andra fördelar med att ha en grundvärme i huset förutom att man inte behöver tömma vattnet överallt.
Okej, tråden spårar ur lite.
Jag tror det kan vara bra att vi har värmen igång ändå.
Om jag håller luftluft vp på 10 grader.
Jag försöker tömma vvb.
Är det genom att skruva på den högra ventilen eller?
Sen kanske ställa in ett element med värmevakt i badrummet, som jag länkade jula 299kr?
Och vattenavstängning ute som jag skickade bild på.
Är det så att man stänger av med den större på vänstersida?
Sen öppnar och stänger den högra som jag vill minnas är till spillvatten?
Finns tyvärr inga gamla ägare att fråga.
Jag tror det kan vara bra att vi har värmen igång ändå.
Om jag håller luftluft vp på 10 grader.
Jag försöker tömma vvb.
Är det genom att skruva på den högra ventilen eller?
Sen kanske ställa in ett element med värmevakt i badrummet, som jag länkade jula 299kr?
Och vattenavstängning ute som jag skickade bild på.
Är det så att man stänger av med den större på vänstersida?
Sen öppnar och stänger den högra som jag vill minnas är till spillvatten?
Finns tyvärr inga gamla ägare att fråga.
När det gäller VVB, så kika på krillemans inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/varmvattenberedare-ventilfraga.355610/#post-3443718
Okej, jag åker ner till stugan i helgen över dagen och försöker fixa allt.
Köper värmevakt element på jula och ställer i badrummet, ställer på 8 grader kanske?
Kör luftluft vp på hela vintern 10 grader.
Slår i frostskydd från biltema i alla vattensystem.
Försöker tömma vvb, får testa mig fram och vrida lite eftersom jag inte hittar ngn bra instruktion.
Köper värmevakt element på jula och ställer i badrummet, ställer på 8 grader kanske?
Kör luftluft vp på hela vintern 10 grader.
Slår i frostskydd från biltema i alla vattensystem.
Försöker tömma vvb, får testa mig fram och vrida lite eftersom jag inte hittar ngn bra instruktion.
I absoluta tal så har du rätt. Men RH 90% sväller trä lika mycket om temperaturen är -30 eller +30 (skiljer några procent om man ska vara petig).HasseTeknik skrev:
Således kommer trät att ha ackumulerat upp mycket vatten framåt vårkanten som kommer behöva torka ut. Möbler brukar inte må så bra av detta rent generellt.
A atomlab skrev:
Japp tänkte stänga av och dra ut kontakterna till kyl o frys!
Men vad menar du, varför skulle de gå sönder efter strömavbrott?
Går dom inte sönder då när jag sätter igång dom igen till våren? Vad är skillnaden menar du?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 041 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 041 inlägg
Kompressorn går sönder om den startar när den är nedkyld till minusgrader (vilket den förhoppningsvis inte är när du startar den manuellt). Kompressorer i värmepumpar (avsedda för vårt klimat) brukar ha någon typ av förvärmning av kompressorn men det finns inte (vad jag vet) på kyl/frys.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad behöver jag åtgärda för att kunna stänga av vattnet i köket?
Kök -
Tips på snygg och tät lucka för gammalt avloppsrör i tvättstugan
Vatten & Avlopp -
Vad behöver jag för nyckel för att stänga av vattnet?
Vatten & Avlopp -
Vilket verktyg behöver jag för att stänga av vattnet i badrummet?
Hustillverkare -
Varför måste golvet flytspacklas 50mm i tvättstugan?
Golv