I
ia17: Jag har ett järnfilter men vattnet färgas ändå brunt. Nu har jag fyllt på totalt 1,5 burk kaliumpermangat i tre omgångar under ca 2 veckors tid men vattnet färgas ändå brunt. Blir galen:((((( Måste man byta ut hela det stora blåa järnfiltret efter en tid eller hur mycket kaliumpermangat ska man fylla på och hur ofta??? Hur funkar det?
0 svar · 1,1k läst
D
DjKool: Hej, Jag har haft ett filter från H20 filter teknik i huset men slog av den då vi fick problem med backspolning och lila vatten. Ledningar fortfarande inkopplade. Idag slog jag på strömmen med lite "torkad" kaliumpermangat i botten av filtret. Kan det bli problem? Hur bör jag tänka framåt med filtret och kaliumpermangat? Mvh MO
0 svar · 921 läst
N
Nahpets: Bättre bild ...
1 svar · 3,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Ingen aning. Men problemet är med sannolikhet orsakat av ett begynnande stopp längre ned på stammen. Värden borde ta in en spolbil. Eller så är det bakfall på stammen längre ned.
13 svar · 2,0k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Hur högt? Hur långt? Rördimension? Tidsåtgång? Min högst spontana och amatörmässiga tanke är att titta på pumpeffekten och fylla en hundraliters balja/fat med vatten, ta tiden och gångra med tio.
1 svar · 1,0k läst
Staffans2000
Staffans2000: Varför inte bara byta ventilerna? Man skall inte joxa till det.
9 svar · 6,1k läst
·
D
Dublin: 180. Så jag lurar på en Grundfos alpha1 25/40-180, som jag tror borde passa
9 svar · 4,5k läst
·
S
Swedave: (water hammer = tryckslag tror jag)
1 svar · 866 läst
D
darko86: [citat] Tack för informationen!
3 svar · 4,2k läst
·
J
jonaserik: Är det en brunn som det rinner till, så sätt en vanlig dränkbar med nivåvakt ( inte vippa ) . Om den ska pumpa uppåt och inte så lång slang så ta bort backventilen, då kan det inte frysa i slangen
1 svar · 1,9k läst
S
stigendal: Toppen, tack! Inget titthål i dessa.
4 svar · 1,3k läst
·
J
jonaserik: [citat] Inte för att felsöka, mäta att det är kontakt mellan patron och ett stift på stickproppen, ska vara det när termostaten ställes hög. Ingen kontakt bara följa ledningarna och mäta, någon stans avbrott, patron ska ha ett motstånd är det inget så har den gått. Men som sagt, har du inte kunskap så kolla med någon som har, det ,tar ca 1/2 timma att hitta felet
13 svar · 1,6k läst
·
Pawel H
Pawel H: Ok problemet löst:) [citat]
1 svar · 2,1k läst
·
G
gromit42x: Rörisen var förbi och konstaterade om hydropressen att ”den här är körd”. Bytte snabbt och nu funkar allt fint igen. Problemet är nog att huset används så sällan. En vecka varje år kanske. Behöver nog mer motion än så för att funka optimalt. -h
21 svar · 4,8k läst
·
S
stf01: Jo jag har funderat på det faktiskt. Tack för all hjälp!
27 svar · 4,0k läst
·
R
Raukisola: Hej, för en vecka sedan så stannade min avloppspump. Jag såg att dvärgbrytaren hade löst ut så jag tryckte in knappen och poff sa det så small kondensatorn. Det var helt svart i kopplingslådan och det luktade bränt. Pumpen kunde trots det fortsätta att gå på 2faser. Det är en pump som jag antar omvandlar 2faser till 3faser med kondensatorn? Nu har jag kopplat in en ny kondensator men
0 svar · 2,5k läst
·
tommib
tommib: Nej, det blir inte bra. Rätt sätt att göra är väl att sätta en stump LK universalrör mellan och använda en Conex rakskarv Cu 15. Det tar dock en del plats. Måste du använda LKs fördelare om du ändå har Cu från källare? Om det bara är ett kopparrör kanske du kan sätta den på änden av fördelaren, där har du G20 slätände så en G20x15 vinkelkoppling skulle lösa problemet.
1 svar · 3,5k läst
·
T
topmount: Ringpump, tror det blir väldigt svårt att hindra att rummet värmer upp vattnet. Tänk på natten så är det inget som kyler utrymmet (inget nytt vatten kommer in) och när pumpen används mycket värmer den. Ledningarna kan isoleras med självhäftande skumgummi för att få bort kondensen.
4 svar · 1,5k läst
·
P
Paxman: Jag har ingen aning om hur specarna såg när installationen gjordes. Det kan mycket väl vara så att förra ägaren gjort det själv också...det vet vi inte heller. Det fanns inte en enda minikulventil i huset när vi köpte det, så varje gång jag behövt göra något med vattnet så har jag fått stänga huvudkranen och tömma ut allt. Riktigt omständligt när jag felsökt en duschblandare
12 svar · 3,4k läst
·
C
Corsair: Det får nog bli att bita i det sura och byta det röret med.
10 svar · 3,4k läst
A
Alexn72: [citat] Själv så har jag dragit en pemslang i en annan pemslang på ställen där det är extra utsatt tex under en väg. Både för att kunna byta slang om det skulle behövas samt som extra mekanisk skydd.
11 svar · 2,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] TS svar ”försvann” i mängden notiser, därav att jag inte svarade. Det verkade heller inte så viktigt eftersom TS inte svarade förrän efter fem dygn, men blev otålig när ingen sedan inte svarar på 1,5 dygn. Sedan så är det inte säkert att man har något svar när tillkommande uppgifter har kommit fram. Du själv har inte heller något svar, inte ens efter tilläggsinfon.
7 svar · 1,3k läst
·
L
Lepramannen: Tackar för riktigt bra information. Det är en sådan jag efterlyser, och ungefär i den prisklassen känns rimligt. De jag sett hittills i Sverige, har varit komplicerade och tre gånger så dyra. Jag söker enkelhet och underhållsfrihet, till ett vettigt pris.
6 svar · 10,6k läst
·
Tomtom79
Tomtom79: Hade tänkt koppla in en sån här https://www.rskdatabasen.se/infodocs/Mont/mont_10_4317103.pdf Rören dras in i en VUK kopplingaskåp från LK, med extra hål borrade enligt tidigare tips från LK kundtjänst som jag läst. Men jag vill dra fram grövre rör än 15, eller pex16 som jag använder i övrigt. Åtminstone till kallvattnet. Kör jag lk pex 16 med lk kopplingsset får jag riktigt
0 svar · 2,3k läst
J
jokamp: Här postade jag hur det blev till slut: https://www.byggahus.se/forum/threads/udda-anslutning-pa-gammal-blandare.217924/#post-1906286
16 svar · 10,4k läst
·
Josag
Josag: Hej. När vi städade ur förrådet i nyinköpta huset fick jag syn på detta. Det är alltså inkommande vattnet från golvet och sen går det rakt ut genom väggen till garaget och hydroforen. Röret blir ju rätt fuktigt av all kondens. Väggen består av gips och isolering, typ stenull. Sen ligger det lite stålull runt röret. Bör jag vara orolig eller är detta normalt? [bild] [bild]
0 svar · 1,4k läst
·
N
Nizztos: Tack! Tror jag har så jag kan gå vidare nu. Det finns som sagt en nippel på kvarnen där det är meningen man skall koppla in diskmaskin. Y-kopplet hade jag tidigare i huvudet men det passar ju inte mot nippeln som redan finns. Nu insåg jag dock att det ju är en smal sak att ta en kort bit slang av valfri sort och sätta emellan. Alternativet med sadelkopplingarna kan man ju faktiskt också
6 svar · 5,1k läst
P
Plutus: Då behövs den, glöm inte skvallerröret bara, det är mycket vatten som kommer när den öppnar :D
12 svar · 4,8k läst
·
J
jonaserik: Nej du behöver inte starta upp det så länge som slangen sitter in i tunnan ca 20 cm ner, när nivån kommer ca 10 cm över slangen börjar det rinna och fyller slangen så hävert blir. Det med att dumpa vattnet beror på topografin på tomten, helst nedförsbacke från huset ca 4 - 5 meter ut är bra eller till stuprörsutfall i mark
7 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.