Hej!

Har nyligen bytt elpanna i huset till en annan elpanna, för att klara vintern.

Hursomhelst, nya pannan installerad av certifierade rörmokare och elektriker, och den funkar o värmer på. Den invändiga cirkulations pumpen kör på bra också.

Hur jag vet detta är efter att, igår gick jag runt i huset och luftade ALLA element. Öppnade ventilen och svart vatten kom ut. Jag lät det spruta tills vattnet inte var lika svart längre. Helt plötsligt blev elementen som varit rätt kalla fram tills nu, rätt så jäkla varma. Hur gött som helst.

Nu är problemet såhär, eftersom jag mer eller mindre tömde samtliga element så tappade vi trycket en gång.
Det var ungefär vid det 6e elementet vi luftade så hörde man hur vattnet "sjönk undan" och den började suga in luft istället.
Insåg snabbt att jag måste fylla på systemet och gjorde därmed detta. till 1,5 Bar. (då jag visste att vi skulle tappa ut mer vatten framöver)
Fortsatte o lufta/tömma svart vatten i de resterande elementen.
Avslutade dagen igår med att lämna systemet på 1,0 Bar.
Återvänder IDAG och ser att trycket har ökat till 1,5 Bar.
Antar att detta beror på att vattnet i kretsen expanderat pga värme, men hoppas verkligen inte att något annat är paj.
Luftade/tömde vatten i ett element och svart vatten kom ut idag igen. Ner till 1,0 Bar.
Kan det vara att vatten läcker in från ventilen jag fyllde på systemet med? Hur vet jag om så är fallet?

Har jag gjort något fel? Borde vattnet verkligen vara svart? Vad bör jag göra? Borde jag oroa mig att trycket ökat ?
Den röda pilen på expansionskärlet är ställd på 1,0, tänkte att det är riktmärke eller står den för annat?
Elpannans röda pil är inställd på ca 1,3 Bar. Är det fel, borde den stå samma som på Expansionskärlet?

Sist men inte minst.. det går ett kopparrör från expansionskärlet längs väggen hela vägen ner till marken, där det droppar ungefär var 4e sekund. Detta har pågått sen rörmokaren var här sist. Kan han ha skadat någon ventil på expansionskärlet, eller kan det vara för att expansionskärlet haft för högt tryck?
Igår när jag lämnade med 1,0 Bar läckte det inget. Idag när jag kom tillbaka o såg att det var 1,5 Bar märkte jag att det läckte igen.

Tack på förhand för hjälpen!
/en vilsen, orolig och oerfaren husägare

Droppande kommer från säkerhetsventilen som troligen öppnar vid 1,5 bar. Det är inte osannolikt att påfyllnadsventilen läcker lite grann. Ett annat vanligt fel som ger varierande tryck är att luften i expansionskärlet har läckt ut.

De röda visarna är bara riktmärke och kan ställas in som man vill.

För det första så var det väldigt dumt att tappa ur ”det svarta vattnet” det blir svart och skall vara svart i ett system med rör och radiatorer av stål.
Nu har du fyllt på massa nytt syre i systemet som gör att det rostar på nytt och vattnet blir svart. Kommer inte ske nått annat än att vattnet blir svart på nytt.
Att trycket ökat är helt naturligt då du fyllt på med kallt vatten som nu blivit varmt och ökat i volym och därmed tryck.
Så låt bli att göra något. Det kommer att balansera sig själv.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
useless useless skrev:
Droppande kommer från säkerhetsventilen som troligen öppnar vid 1,5 bar. Det är inte osannolikt att påfyllnadsventilen läcker lite grann. Ett annat vanligt fel som ger varierande tryck är att luften i expansionskärlet har läckt ut.

De röda visarna är bara riktmärke och kan ställas in som man vill.
Hej. Tack för svar!
Jo, så kan det nog vara. Låter väldigt rimligt faktiskt.
Påfyllnadsventilen är gammal o lite ranglig. Vet du om man kan byta sådan själv, eller "packa om" själv, eller bör man kontakta rörmokare även för detta?

Tack!

Du har troligen en sådan här
https://www.rinkabyror.se/sok/?sok=Påfyllnadsventil#
Enklast är att ringa rörmokaren som bytte pannan han har säker en sådan ventil i bilen.
Säg till h*n att när hen har en timme över i nästa vecka så byter hen ventilen.
Som nämnts tidigare skall det svarta vattnet vara kvar! Det saknar fria syreatomer, och kan inte rosta element och rör från insidan. varje gång man släpper in färskt vatten så rostar elementen lite, så får din kran läcka i några år så börjar det läcka lite överallt.

Detta med syre i vattnet blev man varse på 1990-talet då pexrör kom, enkelt att installera i nyproduktion. Men efter 5-7 år var alla element upprostade! Ny element monterades på garanti och var upprostade efter 5-7 år! Nu började branschen forska och fann att pexrör inte var diffusion täta!
Därför finns det olika pexrör för vatten respektive värmeledning. Dom flesta använder värmerör för färskvatten även om dom är lite dyrare.

L Leif i Skåne skrev:
Du har troligen en sådan här
[länk]
Enklast är att ringa rörmokaren som bytte pannan han har säker en sådan ventil i bilen.
Säg till h*n att när hen har en timme över i nästa vecka så byter hen ventilen.
Som nämnts tidigare skall det svarta vattnet vara kvar! Det saknar fria syreatomer, och kan inte rosta element och rör från insidan. varje gång man släpper in färskt vatten så rostar elementen lite, så får din kran läcka i några år så börjar det läcka lite överallt.

Detta med syre i vattnet blev man varse på 1990-talet då pexrör kom, enkelt att installera i nyproduktion. Men efter 5-7 år var alla element upprostade! Ny element monterades på garanti och var upprostade efter 5-7 år! Nu började branschen forska och fann att pexrör inte var diffusion täta!
Därför finns det olika pexrör för vatten respektive värmeledning. Dom flesta använder värmerör för färskvatten även om dom är lite dyrare.
Hej. Hmm, nja, det är lite äldre grejor. Huset är från 67 och den gamla elpannan vi bytte ut var från 96. Så troligtvis är rören från 96.
Påfyllnadsventilen ser snarare ut som denna: https://www.rinkabyror.se/artikel/pettinaroli-skjutventil-15r/ - dvs en skjutventil.
Kan ta lite bilder imorgon så kanske man blir klokare :)

Tack för väldigt informativ insikt gällande det svarta syrefria vattnet, då skall jag inte byta det i framtiden helt enkelt!

Gällande PEX rör var detta även matnyttigt, har sett att detta används i bl.a. amerikanske byggen o funderat på att använda detta själv i ett eventuellt framtida nybygge men då vet jag helt enkelt. Ej diffusionstät. Intressant! :)

Tack vänligen för att du tar dig tid.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
För det första så var det väldigt dumt att tappa ur ”det svarta vattnet” det blir svart och skall vara svart i ett system med rör och radiatorer av stål.
Nu har du fyllt på massa nytt syre i systemet som gör att det rostar på nytt och vattnet blir svart. Kommer inte ske nått annat än att vattnet blir svart på nytt.
Att trycket ökat är helt naturligt då du fyllt på med kallt vatten som nu blivit varmt och ökat i volym och därmed tryck.
Så låt bli att göra något. Det kommer att balansera sig själv.
Tack. Ska inte göra om det igen :)
Har tappat ut lite vatten idag igen, ner till 0,8. Får se om trycket ökar till 1,5 tills imorgon igen. Isåfall vet jag om påfyllningsventilen läcker

Mead Mead skrev:
Tack. Ska inte göra om det igen :)
Har tappat ut lite vatten idag igen, ner till 0,8. Får se om trycket ökar till 1,5 tills imorgon igen. Isåfall vet jag om påfyllningsventilen läcker
Det kan vara också att expansionskärlet är kass eller rörmokaren har fyllt på det för mycket.

L lostinsweden skrev:
Det kan vara också att expansionskärlet är kass eller rörmokaren har fyllt på det för mycket.
Du har helt klart inte läst tråden. Läs innan du funderar så blir det enklare.

Magnus E K
Om påfyllningsventilen läcker borde det även kunna ses på att vattenmätaren rör sig lite när allt annat är avstängt.

Jag vågar inte röra min påfyllningsventil eftersom jag är rädd att den sen inte kommer sluta tätt igen; har inte använts på minst drygt fyra år och ser gammal ut. Dåligt tryck har jag och det skvalar en del om själva pannan. Ena cirkulationspumpen är paj också. Men det verkar fungera ändå, de vinternätter som jag kör pannan.

GoC GoC skrev:
Du har helt klart inte läst tråden. Läs innan du funderar så blir det enklare.
Blev det lite för mycket igår kväll?

Finns väl tio gånger äldre ventiler som fungerar helt perfekt. Så varför skulle en ventil inte fungera bara för att den ser gammal ut?

L lostinsweden skrev:
Blev det lite för mycket igår kväll?
Inte alls. Men TS skriver ju att HAN SJÄLV har luftat elementen nått alldeles infernaliskt mycket och fyllt på stora mängder vatten i systemet. Så absolut inget rörmokaren har smugit ner i källare och gjort långt efter att han var där och byte elpannan.

Magnus E K
GoC GoC skrev:
Finns väl tio gånger äldre ventiler som fungerar helt perfekt. Så varför skulle en ventil inte fungera bara för att den ser gammal ut?
Mycket möjligt att den fungerar bra, men föredrar att inte peta på något så länge det blir varmt och inte väsnas oacceptabelt mycket. Ventilen kan vara från byggår (-63) alternativt från när elpanneburken sattes in (gissar sent 70- eller tidigt 80-tal). Har du länk till en 400-500 år gammal fungerande vattenventil? ;)

Redigerat:
GoC GoC skrev:
Inte alls. Men TS skriver ju att HAN SJÄLV har luftat elementen nått alldeles infernaliskt mycket och fyllt på stora mängder vatten i systemet. Så absolut inget rörmokaren har smugit ner i källare och gjort långt efter att han var där och byte elpannan.
Jag menade att rörmokaren kanske har satt för mycket luft i expansionskärlet om han har grejat med systemet. Troligtvis inte men inte omöjligt. Konstigt att trycket ökade från 1-1,5. Kärlet borde ha tagit upp expansionen.

• Gilla
karra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.