Knut57
Knut57: När behövs kondensisolering för rör-i-rör, kallvatten i lätta bjälklag och väggar. Var hittar jag regler för detta?
0 svar · 976 läst
J
jada: Hej Håller på att projekterar för byte av hydrofor and funderar på pm det finns några direkta fördelar/nackdelar av placering(före/efter hydroforen) av rördelssatsen på en hydrofor? Därtill rekommenderas det alltid att sätta ditt en luftinjektor? Daniel
0 svar · 760 läst
Excel
Excel: Jag beställde vita rör från faluplast som är godkända som jag betalade dyra pengar för. När jag av en annan anledning handlade på Biltema noterade jag likadana rör med samma tillverkningsnummer fast i biltemaförpackning. Inte för att jag föreslår att du ska använda Biltemas vita rör. Biltema verkar dock ha kvalitetsprodukter i egen förpackning till mycket bättre pris.
17 svar · 2,1k läst
J
JohanVSF: Hittade precis ett inlägg på FM Mattssons kundforum så jag får väl göra ett försök! Men alla tips emottages tacksamt!
3 svar · 2,4k läst
·
G
Geatki: Lösningen på problemet blev(blir!) att göra om allt. Från källaren, upp genom nedre WC och upp i badrum på våning 2. Då jag öppnat upp bjälklaget underifrån så kommer jag ge besked om det är koppar/galvat/fastsatt/löst/fast”mattat”, och huruvida det går att bocka eller inte :giggle:
28 svar · 4,8k läst
·
Gimp
Gimp: Kanske inte denna, men en vanlig poolpump klarar garanterat 2m sughöjd, det går inte att dra ur dammsugarslangen utan att stänga av pumpen.
4 svar · 1,5k läst
·
Tistism
Tistism: Det har inte grävts något i närmaste området (som inom ett par hus). Jag tittade till den nu igen och den har svämmat över igen. Så det verkar bara ta en kvart eller så att fyllas på överfullt igen. Nu börjar jag bli orolig.
2 svar · 3,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Ska jag vara ärlig så måste detta problem ofta vara ett litet helsike för en avloppsentreprenör. Intermittent problem som orsakas av... ....ja vad? Kanske avloppluftningens placering i förhållande till husets form och vindriktning. Troligen svårt att åtgärda men det bedömer avloppsentreprenören på plats. Ett par uppenbara alternativ är ju att höja avloppluftningen eller
3 svar · 2,9k läst
S
seniorkonsult: Att väggen blir helt blöt vid avstängning är FMM’s m fl bidrag till ”minimera” fuktskador. Jag monterat en bit asfaltmatta runt avstängaren på väggen.
32 svar · 35,8k läst
·
M
Maledictus: Japp, det blir jättebra. Gör såhär: 1. Stäng av pumpen. 2. Tappa ur så mycket vatten att du ser nivån i siktglaset på framsidan. Det bör vara ca en tredjedel luft i hydroforen. 3. Tryck i luft i toppen via ventilen tills du når det tryck där pumpen slår av (brukar vara runt 4-4,5 bar). 4. Sätt på pumpen igen.
5 svar · 3,6k läst
·
D
Daniel 109: Ja, slangen är lämplig. Det sitter en ventil där.
1 svar · 7,4k läst
·
T
Taxture: Varför inte en sån här? https://www.k-rauta.se/produkt/divertron-1200-universalpump/7331807054563?gclid=EAIaIQobChMIiLrxiNX36AIVDsqyCh0Q5wr_EAQYASABEgLwXPD_BwE Skaffar nog en sån eller liknande när dränkpumen ”dör”
8 svar · 5,8k läst
L
lostinsweden: [citat] Med dosen inskruvat ordentligt bör det inte blir problem med mothåll. Man behöver inte dra så jätte hårt. Men jag håller med dig att lösningen är inte bra till tänkt med att gängen är försänkt. Jag har sett att många använder en boxfixtur och de kopplar slangen rakt in i element eller i kopplingen. Om man tycker att det är fullt med pex kan man har en rak koppling som
3 svar · 2,1k läst
·
J
jonaserik: [citat] Ungefär som att fånga ormar då, men då måste rör Pex vara kvar, annars ingen ögla att dra åt
19 svar · 2,3k läst
·
slacker
slacker: Gjort samma resa - Började med att byta köket ned till gamla gjutjärnsstammen i tvättstugan. Sen var det vår och dags för dränering där jag satte nytt hela vägen in i huset där det kopplades ihop med gamla betongstammen under golv. Sen gjordes toan uppe som kopplades på det nya som kommer in. Sen gjordes tvättstugan som kopplades på gamla betongstammen. Och så slutligen - Badrummet
6 svar · 2,0k läst
harry73
harry73: Soda (natriumkarbonat, bikarbonat, kaustik soda) är ett fantastiskt rengöringsmedel och bra för att göra rent fastbrännda kastruller, kaffetermosar, mm. Använder du det ofta, hålls äve avloppet rent.
17 svar · 10,9k läst
J
jonaserik: Varför trassla till det med en massa ytterligare rördelar, du går till varuhuset och köper en muff 32 mm , sågar av röret och skarvar med muffen, för att minska flödet får uppfinnarjocke i dig jobba lite, sätt något i muffen, du hittar säker en lösning Edit , kolla om varuhuset har rostfria brickor som kan passa i muffen eller något annat, bäst fråga någon på den avdelningen
9 svar · 3,4k läst
S
saiter: Stäng huvudkranen och skruva isär med en stor skiftnyckel vid den blåa plasten. Då får du ur spindeln och kan se vad som bromsar ditt flöde. Om du har hjälp att öppna huvudkranen försiktigt medans utkastaren är isär så kan du se att flödet dit är okej. //AA
16 svar · 3,6k läst
·
useless
useless: Oj, här rasar svaren in... [citat] Jag har inte riktigt bestäm än, men troligen drar jag rören i isoleringen. Det är en varmgrund, så isoleringen ligger på marken.
2 svar · 2,2k läst
·
N
NyHusägare32: [citat] Stödhylsor? https://www.byggahus.se/forum/threads/stoedhylsor.322506/#post-3043747
1 svar · 2,3k läst
S
Solskensbyggare: Hej. Hade tänkt få ut det i höjd med det andra röret, så det kommer ut i höjd med ytan..
18 svar · 5,2k läst
·
J
jonaserik: För att förstärka isolationen så går det att gräva upp på utsidan ringarna och ställa styrofoam på utsidan, då får man skära längs med upp och ner för att kunna lägga runt. den typen och liknande är bra, 1 dm är detsamma som 1 meter jord i isolering. Vill man vara lite extra så lägger man dito ca 20 - 30 cm ( och tjocklek 50 eller 100 mm ) under markytan runt brunnen, Klart den
7 svar · 2,1k läst
magda136
magda136: Toppen! Jag gör samma lösning med dessa . Såååå skönt när svaret på frågan är så lätt att hitta!
3 svar · 4,0k läst
·
A
Anders Qvarfordt: Ja, det verkar ju vara det jag söker. Tackar för det.
2 svar · 1,1k läst
·
N
Nizztos: En ny fråga kring detta. Hur återmonterar man detta? Spontant känns det som man skall ha öppnat kranen fullt. Sedan måste man skruva på krandelen precis lagom på spindeln innan man skruvar fast det hela. Men hur tusan skall man veta hur mycket spindeln skall skruvas in i krandelen? Måste ju matcha precis hur många varv det går till stängning av kranen på något sätt. Eller finns det
5 svar · 1,4k läst
·
J
Jolo Edsgarn: [citat] jag ska ut till landet om 14 dagar och prova ditt förslag Tackar!!
2 svar · 1,4k läst
Turbo-Danne
Turbo-Danne: Finns tyvärr inga ritningar. Har pratat med kommunen när vi köpte huset med dom hade bara tekninsk beskrivning och utvändiga ritningar typ. Inga el eller vvs ritningar. Har även varit i kontakt med HSB Arkitekt kontor då det va dom som byggde/ritade husen men dom hänvisade till kommunen. :(
2 svar · 701 läst
·
S
Sommartid: [citat] Tack Johan_p. Det låter ju absolut logiskt. Tänkte inte alls på det. :)
42 svar · 8,9k läst
·
J
jonaserik: Har du redan en pump och hydropress så behöver du inget mer, stigning 1 meter är 1 hg tryck + tryckfall, lägg en 32 slang mellan snickeriet och pumpgropp. Kanske byta ut till en större hydropress om det blir lite stora uttag . Det med ny hydropress, avvakta och se hur det fungerar, lätt att byta senare, Normaltryck villa är start pump ca 2,5 bar och stopp ca 4,5 bar, troligtvis så har du
1 svar · 3,8k läst
L
lordi: Det är med all sannolikhet de tre ventilerna längst bort. Varmvatten, kallvatten och VVC. Det är inte de två närmsta för de är till värmen. Troligen kommer du att stänga vattnet för några av dina grannar också. Ventilerna är av modell äldre, så det är inte säkert att de håller riktigt tätt. Ibland kan de börja småläcka i spindeln, men det brukar hjälpa att spänna muttern
1 svar · 4,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.