I fritidshuset har jag ett rör under handfatet (se bild tagen ovanifrån). Röret med ritade pilen (säkerhetsrör?) går ner under handfatet där jag kan tömma varmvattenberedaren inför vintern. Det har på senare tid börjat droppa ganska mycket därifrån (vilket det aldrig gjort tidigare). Det rinner ut på golvet så jag har fått sätta en slang från röränden till golvbrunnen. Kanske inget problem, men varför har det börjat droppa där när det aldrig gjort det tidigare genom åren?

• Vy från ovan på rör under handfat med pilteckning, droppande säkerhetsrör anslutet till varmvattenberedaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Antingen har trycket i systemet ökat av någon anledning, bör kontrolleras, eller så har säkerhetsventilens packning blivit hård och otät efter många års drift.

Lite droppande är normalt även med frisk ventil, särskilt under VVB uppvärmningsfas, då vattnet expanderar och ökar sin volym. Det beror även på vilket grundtryck man har och vilken ventil man valt.

Motionera säkerhetsventilen ibland så kan det sluta...

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ok, det droppar konstant, säkert ett par deciliter per dag. Tryck kan jag inte se då det är en gammal vvb utan mätare.

Hur motionerar jag säkerhetsventilen?

MultiMan
Då har du antingen konstant för högt tryck eller så är ventilen slut och måste bytas. Båda sakerna måste åtgärdas.

Motionera görs normalt genom att vrida på toppen, det bör öppna ventilen ännu mer och när du släpper ska den stänga igen. Kan dock inte alla varianter som kanske finns.

Min tog slut efter 40 år och var bara att byta.

M Mikaela123 skrev:
Hur motionerar jag säkerhetsventilen?
Öppna ventilen och stäng den lite då och då.... (snurra på ratten)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.