A
Andreas.x: [citat] Låter toppen! Bra och handgripligt!
9 svar · 5,9k läst
·
H
Hemmafixaren1234: Hej, fick byta tappventilen. Nästa vinter blir det till att lämna ventilen i öppet läge efter avstängning av somarvattnet.
9 svar · 3,6k läst
·
Fällebyggarn
Fällebyggarn: Jag fick ju dra ner min kabel med snöret men på det sättet kunde jag ju ha god koll på att den var sträckt. Har men lång wire går väl det också men i just avloppsrör brukar man ju ha fall och då är vatten en bra grej.
3 svar · 1,4k läst
L
lostinsweden: [citat] Du klarar det själv!
6 svar · 2,8k läst
·
B
buildman: Hej på er! Har på grund av en vattenskada dragit igång en renovering av tvättstugan. Frånluftsvärmepumpen är bortkopplad och flyttad till garaget och första bilningen är också gjord. På bilden ser ni hur det ser ut runt golvvärmefördelaren och hörnet där värmepumpen stod. Och ja, det är lite mögel kvar i väggen. Rivningen pågår... Har under dagen funderat på några saker: 1.
0 svar · 2,3k läst
·
J
jonaserik: Svar nej VV tas ut i den övre delen med ett rör som slutar kanske 5 cm innan taket, en VVB kan inte ha luft i sig och skall vara helt fylld för att fungera.
8 svar · 1,5k läst
·
normark
normark: Hej Renoveringen av huset har kommit till källaren, och avloppet skulle behöva åtgärdas innan jag går vidare. Jag skulle önska lite input på mitt projekt så jag inte går i några fallgropar då det börjar bli ganska många faktorer på en gång nu Huset är byggt 1953 samt om och tillbyggt 1967. Avloppsrör och golvbrunnar i gjutjärn från denna tid så de bör bytas eller åtgärdas
0 svar · 2,7k läst
·
A
addam: Tack! Då kör jag på den lösningen. Det är ett krux med ledningarna då de ägs av samfälligheten. I alla fall de i marken. Jag har pratat med dem och de bryr sig inte om vad jag gör så länge det inte förstör funktionen. mvh Addam
2 svar · 2,4k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: [citat] Hmm, förstår din tanke tror jag men nu siktar jag ju på att göra allt under taket så inte mycket att bygga in. Vill vi någon gång ha det helsnyggt därnere så är det redan en massa rör i taket, vattenmätare, etc. runt denna koppling så den blir det lilla problemet.
4 svar · 2,3k läst
·
D
Du och 19till: Ja vattennivån kommer att stiga till det som var innan.
11 svar · 2,2k läst
Olmahumba
Olmahumba: Tack så mkt för alla svar ska genast beställa en sån där vinkel
7 svar · 3,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Dessa brukar ju låta i normal drift ca 0%. :thinking::thinking::thinking:
2 svar · 1,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Självklart byter man samtliga rör vid stambyte, jag ser det som oerhört dumt att inte investera i kostnaden för själva röret när man har öppnat upp vägg/tak/golv vid renovering. Byt allt om det går, avlopp, vatten, värme! Och glöm inte att det är ett ypperligt tillfälle att lägga med tomrör för el i detta läget om så behövs.
1 svar · 951 läst
anders07
anders07: Vill du testa något billigt kan du testa detta: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/vattenrenare-och-filter/bakteriefilter-010228/ https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/vattenrenare-och-filter/filterhus-010227/
1 svar · 3,9k läst
M
MayaLisa: [citat] Det är ju redan pluggat på både 45 och 25 meters djup...
29 svar · 10,8k läst
MathiasS
MathiasS: Om du gör dig besväret att även stänga övriga slingor kommer du antagligen att få in lite mindre luft och lite mindre vatten rinner ut....
6 svar · 1,3k läst
·
Nobbe_1
Nobbe_1: Bra tips för det har jag inte alls tänkt på (y) Den i köket är helt ny men ska kolla de som finns på toaletten. [citat]
67 svar · 11,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Återfylldes slamavskiljaren efter tömning med vatten? Annars är risken att skiten går raka vägen ut till markbädden och sätter igen spridarrören.
2 svar · 5,3k läst
·
W
Wp AB: Jag rekommenderar en klack som du kan se exempel på i ett tidigare inlägg. https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-badrum-med-roer-genom-golv.281128/
8 svar · 4,5k läst
J
Jensa86: Prova sticka in mobilen och filma en spolning, kanske är lättare att få ner den en bit och se därifrån än att se uppifrån. Tappa den bara inte!
7 svar · 6,8k läst
·
G
Gårdsboende: Det där ser precis ut som kolfiltren classe säljer, har själv deras filterhållare
4 svar · 4,8k läst
·
tensiden
tensiden: [citat] Du rekommenderas att skapa en egen tråd för din fråga så kan du nog få hjälp.
5 svar · 2,1k läst
tobson85
tobson85: [citat] Blev borrat hål igenom balkarna, precis där balkarna ligger upp på stödmuren i källaren. Gick ej dra i källare.
3 svar · 1,5k läst
·
kashieda
kashieda: Hej! Vi har en dränkbar Biltema-pump med M32-gänga (https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/drankbar-pump-dp-252-2000038655) och en 50 meter PEM (32 mm). Vi vill: - koppla slangen så att det går att ställa om mellan att dumpa vatten i diket eller till vanlig bevattningsslang - slippa läckage i kopplingar Hur sjutton får vi till det? Jag antar att det vore bra med en
0 svar · 2,1k läst
J
jonaserik: [citat] Kanske inte direkt tdentiska, men funktionsmässigt är dom lika alla hydropresser, går inte att göra dom specielt olika invändigt, det är bara wellmate ( är i glasfiber ) som inte har blåsa i sig.
6 svar · 2,6k läst
·
H
hempularen: Om man tittar på bilderna av gamla och nya kopplingen, så tycker jag det ser ut att vara "finare" gängor i den gamla. Det är inte så att du har en M-gänga på kranen?
22 svar · 4,2k läst
·
M
MikaelJacob: [citat] Hantverkarna drog ventilationen från Separett-toaletten till vinden där det finns möss och täckt över med lite isolering.. De skulle dra det ut för att sedan gå rakt upp ovanför nock. Suprise! :sweat: Jag har ett ytterligare ventilationsrör som går lite längre bort (yttervägg vid hallen, bredvid badrummen) men jag tror inte det är inkopplat till något men det måste jag
5 svar · 2,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: En ny trekammarbrunn i plast kostar 12 - 13 papp hos Rinkaby. Hur gammal är din tror du?
11 svar · 2,8k läst
·
Onsalakorven
Onsalakorven: Det går ju inte göra efteråt eftersom tätningarna sätts underifrån. Dessutom måste slangen först dras ut för att man ska kunna trä på dem... så det är lättare sagt än gjort förutsatt att väggen är stängd. Klantigt att glömma tätningen iallafall...
2 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.