5 453 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Backspolning till brunn
Sida 1 av 2
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Hej!
satt och funderade på det här med backspolning av vattenfilter. Det sägs ju vara gud förbjudet att koppla till trekammarbrunn.
men vad är egentligen skillnaden på att backspola 200-250L eller att t ex duscha i 40min, eller tömma badkaret som kanske är på 180-200L?
är det så himla farligt? Har inget annat avlopp att dra det till idag nämligen.
satt och funderade på det här med backspolning av vattenfilter. Det sägs ju vara gud förbjudet att koppla till trekammarbrunn.
men vad är egentligen skillnaden på att backspola 200-250L eller att t ex duscha i 40min, eller tömma badkaret som kanske är på 180-200L?
Det är inte filtermassan i sig, utan det som fastnar där som ställer till det. Om du har problem med järn och mangan kan det täppa till infiltrationen när det spolas ut.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Problemet är huvudsakligen vattenvolymen. Det gör att slamavskiljningen kan försämras och att lasten ökar på infiltrationen.
Används natriumklorid i filtret så att den hamnar i avloppet så sabbar det potentiellt jordstrukturen och försämrar infiltrationsförmågan. Men det är en mängdfråga, även det saltade pastavattnet har samma effekt.
Används natriumklorid i filtret så att den hamnar i avloppet så sabbar det potentiellt jordstrukturen och försämrar infiltrationsförmågan. Men det är en mängdfråga, även det saltade pastavattnet har samma effekt.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ok - det är där jag har lite svårt att förstå skillnaden på att backspola eller tömma badkaret.Claes Sörmland skrev:
Problemet är huvudsakligen vattenvolymen. Det gör att slamavskiljningen kan försämras och att lasten ökar på infiltrationen.
Mig veterligen är det inget natriumklorid i Birm.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det enda jag hittat om innehållet hittills är: ”Birm filter mineral is produced by impregnating Manganous salts to a core made of Aluminum Silicate. This granular filter media is black in color and is moderately dense.”
Natriumklorid sätter inte igen någon infiltration. Det är ett mycket vattenlösligt salt som följer med vattnet vidare ut i grundvattnet. Däremot kan stora mängder säkert påverka den biologiska nedbrytningen negativt.
Går det inte att dra ut till dagvattnetM Marcussjogren skrev:Hej!
Nja. Anledningen till att höga halter natriumklorid kan sabba infiltration är att natriumjonerna som har en enkel positivt laddning (katjoniska) byter ut de naturliga kalcium- och magnesiumjonerna som aggregerar lerpartiklarna på grund av att de är tvåvärt katjoniska. Då faller lerkornen isär och kan sätta igen infiltrationen.D Daniel 109 skrev:
I realiteten är effekten beroende på mängden salt och markens geologi (hur mycket ler det finns i marken). Som sagt, fokusera på vattenvolymen.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Hej igen!
Ursäkta att jag övergav tråden, det är ett syndrom jag har
Ska se om jag kan ta mig igenom stenmuren på sikt och ansluta filtret till dagvattnet istället.
Fråga 1:
Någon som har ett förslag på hur man kan ansluta ett plaströr till ett stuprör?
En idé är att göra hål och sätta en gängad 90-graders koppling på insidan röret så vattnet spolar nedåt och en rak på utsidan så kläms delarna fast och man har någonstans att ansluta röret.
Fråga 2:
Manualen förespråkar 20 eller 22mm gardenaslang, vilken rördimension motsvarar det om man talar PEM eller koppar?
Ska se om jag kan ta mig igenom stenmuren på sikt och ansluta filtret till dagvattnet istället.
Fråga 1:
En idé är att göra hål och sätta en gängad 90-graders koppling på insidan röret så vattnet spolar nedåt och en rak på utsidan så kläms delarna fast och man har någonstans att ansluta röret.
Fråga 2:
Manualen förespråkar 20 eller 22mm gardenaslang, vilken rördimension motsvarar det om man talar PEM eller koppar?
Om backspolningsvattnet skall ledas mer än 4-5m så kan du med fördel använda R25/1". Kortare sträcka än så går bra med R20/3/4" eller till och med R15/1/2".M Marcussjogren skrev:Hej igen!
Fråga 1:
Fråga 2: