Vatten & Avlopp
Music Man: Anslutningsnippeln på Ikea kittet har jag koll på. Skulle vilja ha typ en t-anslutningsnippel
timmerhuset_78: Tack ska ni ha! Jag har snackat med röris som ska kika på tisdag tror jag. Så får vi se om vi slänger ut eller håller ut och fixar till!
Claes Sörmland: Välkommen till steatitelementsbytarklubben! (Men du ser ut att ha en rejält gammal beredare vilket är vinstlott om detta är första bytet.) Förslagsvis kör du stålborste i dykröret och dammsuger ur det innan du sätter i den nya steatitelementet så kommer att rostflingor ut.
4488x3261: Hej Jag ska gräva ner vatten och nätverkskabel till mitt gästhus och tänkte lägga dem i samma grop som kommer vara ca. 50cm djup. Tanken är att i botten lägga en PEM 20 mm pemslang med värmekabel (i slangen) lägga några cm sand och ovanpå sanden lägga ett markrör med PEM i där jag kommer ha en oskärmad RJ45 Cat6 för utomhusbruk, därefter jord/sand. Värmekabelslängd ca. 20m
johnnur: Det ordnade sig! Jag är dum i huvudet. Tydligen hade jag öppnat kranen åt fel håll (kallvatten istället för varmvatten) när jag skulle fylla varmvattenberedaren, så den var ju tom. Nu när jag fyllt den med vatten så tystnade pumpen. Nu ska jag bara ordna en ny varmvattenberedare eftersom jag försökte värma luft med den :) Sedan ska jag installera större pump från sjön till dusch,
Keexet: Jag har en teori som jag utformat sedan jag började titta på själva trekammarbrunnen. Det ser ut som att röret som kommer från huset har lite uppförslut där det sticker ut genom brunnens vägg. Marken mellan huset och brunnen ser faktiskt ut att ha satt sig lite och teorin som föddes i mitt huvud då var att de sista meterna rör mellan huset och brunnen har blivit "bananformade" och på
MultiMan: "ihåliga ledningar"... :crysmile::cool:(y) (Det finns/fanns faktiskt exotiska högtalarledningar som är som tunna kopparrör. Ska visst utnyttja skineffekten eller vad det heter och ge bättre ljud vid höga frekvenser. Kan inte direkt påstå jag märkte skillnad även när jag var som mest nördig inom området.)
_Elman_: Enkelt grannen betalar för vattnet enligt vattenmätare skälig kostnad kostnad .ex 7kr m3.. mer vatten så tjänar pumpinnehavaren pengar när den pajjar så slipper förbrukaren extra avgifter sen om pump ägaren köper en öl för vinsten på 3 m3.. må det vara hänt .......inget tjafs.. när pumpen hur sönder..vem som skall betala .. Mer vatten högre kostnad med slitage. El osv. ..
Talvan: [citat] Nu var inte en läckande kranen ett indata för min analys alla läckande kranen är dålig fr miljön
jesper---: Hej, värmekabel i 32mm pem slang och 13mm pvc isolering runtom, dra miljontals varv plastfilm tajt eller skapar det kondensproblem? Samma med cellplast då, grafitcellplast. Jag är bara nere ca 50cm, vissa ställen 20cm, kommer ej ner längre. Självreglerande värmekabel, 40m, 4 meters stigning från hålet. Djupborrad brunn. Sen nästa fråga, jag har aldrig använd pumpen sen det borrades,
Krilleman: Visst kan man det, men räkna med att bli blöt. Självklart ska du stänga av vattnet först! (y)
Daniellll80: [citat] Ja hehe tack ska testa 10 år har de varit varje vår förra året la jag en koppling att kunna fylla enklare men nu envisas de mer. Men ska gå o testa att fylla sakta tack
Kigsz: Nu är problemet (äntligen) löst! Jag tänkte dela med mig av lösningen ifall någon har ett liknande problem i framtiden. Efter att ha kontaktat en lokal VVS-firma (som inte kunde hjälpa till), så blev det ett besök på Ahlsell. De hade inte delarna hemma, men kunde specialbeställa från Danmark. Av en ren slump hittade vi en sexkantsnippel på Hydroscand, av typen M18 till G1/2" (eller
Krilleman: Gummipackningen brukar ju medfölja muttern och sitta fast i botten... :thinking:
pioneer: [citat] Minst 10 m från vattentäkt om ledningarna är täthetsprovade (enligt exempelvis Svenskt vattens bransch-standarder), annars minst 20 m...... då sk de räcka med att provtrycka då? om ja förstår rätt?
Mawe85: [citat] Jag läste också de instruktionerna du länkade till men fattade inte att den extra svarta gummit var ett utbytesgummi för det som redan var monterat. Nu har jag redan monterat wc stolen med både gummi och luktstopp. Får se vad konsekvenserna blir av detta haha.
MathiasS: https://www.byggahus.se/forum/threads/vatten-till-ismaskin-i-frysskap.245561/
Stefan1972: Man kan ju montera den med ansl neråt och se till att allting kan rinna neråt till nån central avtappning.
Taxture: Nyttig info.... https://www.gelia.se/globalassets/gelia_sv/dokument/broschyr_info_gelia_pdf/geliaguide_valj_ratt_pump_1804.pdf
Fluxor: [citat] 3x35A står det mycket riktigt på websidan... Det är uppenbart att det behövs brutal effekt för att värma vatten lite snabbt. Beställde en större beredare istället. Tack all.
Magrand: Två halvkopplingar och en snutt cu-rör https://www.hornbach.se/shop/sok/artikel/Halvkoppling
Didgeridoo: [citat] Ok, tack igen. Ja allt för vatten och golvvärmen är samlat i det hörnet, installerat 2009 så i gott skick. Får nog försöka ha kvar det hörnet på något sätt, tar ju som sagt inte så mycket plats så länge man får bort värmepumpen.
oskar.valta: [citat] Ska inte vara några problem om du enbart besörjer blandaren i köket. Notera dock att med ett 12 mm kopparrör (10 mm invändigt) och 10 meters dragning + lite avstånd till blandare och VVS har du ca 5 sekunders väntetid på varmvatten med 0,2 l/s eller 10 sekunder med 0,1 l/s.
oskar.valta: [citat] Håller med Huggan, den första är helt klart rimlig. Den andra kan du förpassa till det runda arkivet.
Caipis: Har följt denna gamla men för mig aktuell tråd. Jag målade markröret med svart sprayfärg och är mycket nöjd. Blev enklast så för mig att använda markröret med muff och renstratt. Tack för tips och otips.
Mmhe71: [citat] Hur löste det sig? Jag köpte en ersättare på Biltema själv och lät det eländiga originalet sitta kvar faktiskt.
hjalle74: Mer chans tror jag att det är avluftning till avloppet eller någon hemmavariant av frånluftskanal från bastun.., Dock var försiktiga så det inte blockerar innanför om där är ett ”T”