T
Anonymiserad 202214: Jag har en fråga ang sinad brunn, vet ej om det varit högre nivå innan? Men jag går ner i ett rum under marken och nere i den finns min brunn har dragit upp det gamla spettet på bild och slagit i nytt.. Men är det grundvattnet man ser bara en decimeter ner i hålet? kan jag spola bort sanden eller vad det är med samma vatten jag tar från rörspett? För att se om det blir bättre
9 svar · 20,9k läst
·
C
Citrona: Tack! Jag köpte precis en sån där mojäng.
13 svar · 5,0k läst
Emil96
Emil96: [citat] ja den verkar ha klarat sig
6 svar · 2,9k läst
·
Sommarstugedröm
Sommarstugedröm: Kan svara på min egen tråd om någon undrar. Jag bytte blandare men gissar på att det var en trasig packning i kallvattenrörets fäste till blandaren.
1 svar · 2,8k läst
·
P
petererlandsson1194: [citat] Jag skulle frågat om det i elforumet om det var hos mig det hände
11 svar · 3,7k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: [citat] Du skickade inte med någon bild :) Det låter som att den inte orkar komma upp i tillräckligt med tryck för att tryckströmbrytaren ska bryta. Kan vara att den suger luft eller är utsliten exempelvis.
1 svar · 986 läst
4488x3261
4488x3261: Ok, tack allihopa för snabba och tydliga svar.
4 svar · 1,4k läst
ChristerBoysen
ChristerBoysen: Jag har ett hus byggt 1940 med olika påbyggnader. Nu lägger jag om taket..Vattenavrinningen är att på ena sidan av boningshuset så går det idag ner i hängränna och sen ner i stuprör till kommunalt dagvatten. På andra sidan rinner vattnet direkt ner på plattak över tillbyggnader. En takbrunn går i en vägg och går till dagvatten. En annan brunn går till en äldre brunn och sista
0 svar · 1,2k läst
D
Daniel 109: [citat] Säkerhetsventilen ska inte vara monterad så att det blir vatten stående efter den. Men det är inget som påverkar det beskrivna problemet.
26 svar · 11,3k läst
·
J
jonaserik: Jepp sitter en på vardera sida om pumpen, är dom gamla så kan det komma läcka från ögat som det kallas, men bara prova, skåran på tvären så är det stopp
1 svar · 1,2k läst
·
Karl_Pedal
Karl_Pedal: Hej alla. Tänkte bara meddela hur det hela löste sig. Jag köpte två koniska 40 mm-packningar för 3 kr/st och vände på vattenlåset så slangen med bakfallet blev horisontell. För säkerhets skull lade jag en liten kloss som stöd för slangen i urtaget i skåpsstommen samt bytte batterier i läckagesensorn. Nu är allt frid och fröjd. Tack för hjälpen!
13 svar · 2,3k läst
·
r-a-son
r-a-son: Stort tack för ditt svar. Det bekräftar lite mina tankar så det känns betryggande :-) /R [citat]
2 svar · 2,5k läst
K
Kung_Klas: Då så. Satte backventil uppe vid markytan i helgen. Det funkade fint rent pumptekniskt. Inga problem, pumpen jobbade som vanligt. Men. Jag hade ju en manchett i hålet som stoppar ytvatten att tränga ner. Och den bygger på att pumpen har tryck när den står still. Så tyvärr kom nu ytvatten ner i dricksvattnet. Därmed är det bara att bita i sura äpplet och dra upp hela härligheten de
14 svar · 5,3k läst
Trubbel
Trubbel: [citat] De två skarvarna beror på total sinnesförvirring och stress när vi skulle gjuta plattor. Gjöt för både hus och garage i samma veva. Så då slängde jag in två stumpar så jag fick med det i gjutningen. Då blir det nog att testa 20mm. Hoppas man får den igenom kopplingarna. Tack för svar!
2 svar · 1,6k läst
Husbåt hejohå
Husbåt hejohå: [bild] Hej! Varför stannar inte min hydrofor? Har provat med ingen luft och luft i h.f. Systemet finns i min lilla husbåt. Skickar med bild. Tacksam för svar! Hälsningar Joakim
0 svar · 845 läst
·
A
AndersS: Jag kunde ta upp ett hål i ytterväggen bredvid och sedan en PEX-slang med lite fall ut genom vägen. Använder du huset på vintern får du kolla till det på utsidan så det inte bildats någon ispropp.
5 svar · 4,3k läst
A
Axiotrade: Tack för tipset! Åker till dem genast!
6 svar · 3,4k läst
·
S
Stefan1972: Det går bra med en muff bara. Gummitätningen som hör till en normal WC anslutning passar skapligt på 110 muffar också.
1 svar · 3,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jag har rullat mängder med Supra Plus. Känns robust och bra med det svarta ribbade höljet och tjock isolering av "liggunderlags-typ". Superenkelt, fast lite tungt vid själva läggningen längre sträckor utan maskin. Sen är det ju bara köpa till passande tillbehör både för ändskydd och inkoppling värmekabel. PEM-slangen som ligger i är en helt vanlig PEM, inget konstigt alls.
5 svar · 3,4k läst
T
Trrttsch: Hej! Jag tror det är dags att byta filterpatron till vattnet i sommarstugan. Det var farsan som skötte det förr men han gick tyvärr bort förrförra hösten. Jag bor på en lite ort och ingen verkar sälja sånt så det får bli online men jag vet inte vad jag ska leta efter. Har googlat och mätt och kommit fram till att det är 68 mm i diameter och 248 mm högt. Men vilken sort? Bommul, kol
0 svar · 722 läst
·
F
flyfisherman: Hej,Har fått ett beslut från kommunen om att avloppet från 1979 skall granskas och att ett nytt tillstånd skall sökas. Befintlig trekammarbrunn med infiltration fungerar fint , vad jag kan bedöma.Marken består av sandjord, avstånd till närmaste sjö är ca 600 m. Nu försöker jag komma underfund med om det är ett måste att avskilja fosfor vid vanlig infiltration.Det talas ju bara om
0 svar · 1,1k läst
A
Avemo: Det går att ha en termostat som bara slår på värmekabeln när det än minusgrader ute. Då minskar du tiden den går en del. Det går att ha värmekabeln både utanpå och inuti slangen. Jag är inte säker på vad det är för för och nackdelar. Hemma har jag en ejektorpump och därmed två slangar till brunnen. Där ligger kabeln utanpå för att slippa ha två värmekablar. Anslutningarna
4 svar · 3,1k läst
D
Drsnuggels: Jo det kan jag ju göra men vill såklart inte ha en ny om den är så kass . Så frågan är kanske om alla popup är såhär dåliga om man skruvar åt dom lite extra? Finns fler än en som kanske tycker det är kul att prova.
2 svar · 3,6k läst
K
Kattmatare: Hej Jag har några frågor ang min tvättmaskin frontmatad WHIRLPOOL Den för ett himla liv när den ska pumpa ut vatten, alla slangar kontrollerade och pumpen är ny. Jag har plockat av locket på den och därunder finns det givetvis en massa komponenter vars funktion jag verkligen inte begriper, så fråga 1: Därunder finns det 1 behållare (vatten? den rymmer kanske 2 - 3 dl)som är kopplad
0 svar · 2,7k läst
·
L
lordi: Fixa en lucka inne garderoben, så det går att komma åt i framtiden.
3 svar · 887 läst
N
NyHusägare32: Hej, ja den var monterad innan. Vet inte riktigt om jag fattar. Men jag drog den inte särskilt långt efter ”hoppet” och nu har den ungefär lika mycket synlig gänghöjd som de två andra kopplingarna. Så att jag bara initialt skulle ha dragit mot ett annat motstånd som sedan gett med sig tror jag inte. Ännu inget läckage så jag sover nog gott inatt :)
3 svar · 1,5k läst
N
Nilsson2018: [citat] Okej, jag testar det!
15 svar · 4,8k läst
·
Thyro89
Thyro89: Goddag alla glada. jag har varit i färd med en mini renovering ett av badrummen, där vi slängde ut badkar, och skall installera dusch med duschväggar. Frugan hittade begagnade duschväggar och dusch. Blandare, handdusch och takdusch. Hon hämtade allt hos ett äldre par. Jätte trevliga och ordentliga, vi fick alla kvitton, beskrivningar och manualer. Med andra ord kändes det som dom var
0 svar · 2,0k läst
·
M
Mr_Gandalf: Se om det finns några elektrolytkondensatorer, dessa kan börja ”läcka” när de blir gamla och bör då bytas. Det går inte se på dem om de ”läcker” då de enbart läcker elektriskt.
3 svar · 2,9k läst
M
mbense: Efter att ha plockat isär det, kunde jag konstatera att det, precis som @Claes Sörmland gissade, kleggat igen en del i rören. Efter rengöring har jag inte kännt någon lukt. Då det var bra avrinning hela tiden, trodde jag inte det var i behov av rengöring, men så var det!
5 svar · 4,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.