Hej

Jag har köpt en bänkdiskmaskin till min första lilla lägenhet. Undrar om jag gör rätt när jag kopplar på den i blandaren.

Så här provade jag att göra: https://imgur.com/a/3lFr966
Det enda jag undrar över är att den nya hylsan jag satt på (4:e och 5:e bilden) aldrig riktigt "stoppar", dvs man kan fortsätta skruva på den tills den lossnar på andra sidan. Ska det inte vara något stopp så att inte vattnet läcker ut?
 
Det skall finnas en botten på adaptern som gör att det tar stopp. Du verkar ha fått tag på fel adapter.
 
A Avemo skrev:
Det skall finnas en botten på adaptern som gör att det tar stopp. Du verkar ha fått tag på fel adapter.
Ahh, som jag misstänkte då. Denna satt på när jag köpte diskmaskinen av kompisen. Har du en aning om vad för adapter jag ska ha?
 
Krilleman Krilleman skrev:
87-225 hos Biltema passar som ett smäck! (y)
[länk]

Bara att dra dit utan gängtätning, varken invändigt eller utvändigt.
Stort tack! Då köper jag den!
 
Hej igen. Nu har det ju gått nästan ett år, och diskmaskinen fungerar helt ok. Inte alltid den renaste disken men godkänt.

Dock upplever jag att den får jobba rätt hårt. Maskinen är överraskande högljudd, definitivt inte så tyst som "SilencePlus" indikerar. Jag tror att jag överskrider maxgränsen i höjd som avloppet får falla. Det är ju nästan typ 50 cm uppåt som avloppet måste pumpas. Rekommenderat var väl max 25 cm om jag minns rätt.

Har ni några förslag på hur jag kan åtgärda detta? Här är ett album med bilder: https://imgur.com/a/NF5MVsb

Min första tanke är att höja diskmaskinen genom några träklossar under, då kan man få upp den ca 10-15 cm innan den slår i bestickslådan.
Dock vill jag ju få ner avloppsslangen, vad tror ni om detta?
jAqwuZG.jpg

Kan jag flytta ner avloppsslangen till det andra röret precis nedanför där det är anslutet idag? Det är ett lite tjockare rör men borde passa. Dock är det ju tyvärr inte ihåligt, utan plast ivägen... Vet inte hur det är tänkt att man ska få bort det?
Eller kan man använda kopplingen längst ner, där flexröret går ner i marken? Syns i albumet.

Har ni några smarta idéer?
 
Jag har gjort misstaget att ansluta en bänkdiskmaskin på motsvarande ställe en gång. Då rann vatten som man släppte ut i diskhon in i diskmaskinen. Det ledde till översvämning en gång. Då gick jag till en rörfirma och frågade om bitar för att kunna lossa flexslangen och grena av avloppet där ungefär som ditt andra förslag. Jag tror inte att det kommer att göra maskinen tystare dock. Om det fungerar där det nu sitter skulle jag lämna det.
 
A Avemo skrev:
Jag har gjort misstaget att ansluta en bänkdiskmaskin på motsvarande ställe en gång. Då rann vatten som man släppte ut i diskhon in i diskmaskinen. Det ledde till översvämning en gång. Då gick jag till en rörfirma och frågade om bitar för att kunna lossa flexslangen och grena av avloppet där ungefär som ditt andra förslag. Jag tror inte att det kommer att göra maskinen tystare dock. Om det fungerar där det nu sitter skulle jag lämna det.
Tack för svaret! Ingen översvämning än, men det är ju inte omöjligt att det kommer in vatten i avloppsröret.
Då borde det funka att gå till en rörfirma och visa en bild på vad man har? Om du nu säger att det finns en sån del.

Tror du inte att det kan vara så att den låter väldigt högt eftersom den måste jobba hårt med att pumpa ut vattnet? Som sagt så tror jag att jag överskrider pumphöjden med det dubbla... Och maskinen låter VÄLDIGT högt, jag kan inte vara i lägenheten när den är igång utan hörselkåpor.
 
Översvämning var alltså följden av att koppla slangen på sidan enligt ditt förslag. Såsom den sitter nu lär det inte vara ett problem.

Jag tror som sagt inte att lyfthöjden påverkar ljudvolymen. Däremot kan jag tänka mig att den får problem med att tömmas om det är för hög lyfthöjd. Så var det med min. Och om ljudet mot förmodan skulle påverkas av lyfthöjden så är det ju bara vid utpumpningen som den skulle låta mer. Låter den under hela diskprogrammet så är något annat fel.
 
A Avemo skrev:
Översvämning var alltså följden av att koppla slangen på sidan enligt ditt förslag. Såsom den sitter nu lär det inte vara ett problem.

Jag tror som sagt inte att lyfthöjden påverkar ljudvolymen. Däremot kan jag tänka mig att den får problem med att tömmas om det är för hög lyfthöjd. Så var det med min. Och om ljudet mot förmodan skulle påverkas av lyfthöjden så är det ju bara vid utpumpningen som den skulle låta mer. Låter den under hela diskprogrammet så är något annat fel.
Ah, tack, då är jag med! Logiskt att det skulle läcka in som du säger, tur att jag inte hann prova byta då.

Det kan vara lite vatten kvar i botten, men det är inte så mycket så att jag skulle kalla det onormalt. Men alright, då är det förmodligen något annat som orsakar ljudnivån. Får googla runt lite och se om någon har liknande problem.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.