Grannen har haft en läcka i slangen som drar in vatten in i huset. Dom har fixat det idag men min fråga är. Hur hittar jag ventilen upp ur marken på min tomt? Hans va ju synlig och en pöl med vatten nu då.

Men jag ha letat o letat o letat men hittar ej. Finns ej på ritningen av tomten. Den är gammal. Och varken grannen eller arbetarna hittade. Hmm kan den hamnat under gräset?

• Släpvagn parkerad på gräsmatta med björkträd och uppgrävd mark i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte du som behöver veta vart ventilen sitter, det är kommunens ventil och bör finnas på deras kartor. Rent formellt så får du inte stänga av vattnet själv på den ventilen, kommunen kommer att stänga av vid behov om du sagt till i god tid

• Gilla
Eggentini
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Det är inte du som behöver veta vart ventilen sitter, det är kommunens ventil och bör finnas på deras kartor. Rent formellt så får du inte stänga av vattnet själv på den ventilen, kommunen kommer att stänga av vid behov om du sagt till i god tid
Jag ska ej stänga av eller något. Vi ville bara hitta för att se om även vi fått en läcka. Är kommunens nickedockor som är här och fixar. Dom hitta inte heller. Trots sina prylar och metall sökare

harry73
Vad är problemet förutom att du inte hittar ventilen.
Tror du att du också har läcka eller behöver du byta ledningen?

harry73 harry73 skrev:
Vad är problemet förutom att du inte hittar ventilen.
Tror du att du också har läcka eller behöver du byta ledningen?
Vi Vill se om även vi fått läcka

harry73
finns det en anledning att tro att ni har läcka? Påverkas vattenkvaliten eller vattentillgång?

Har ni enskild vatten eller kommunalt vatten?

harry73 harry73 skrev:
finns det en anledning att tro att ni har läcka? Påverkas vattenkvaliten eller vattentillgång?

Har ni enskild vatten eller kommunalt vatten?
2 av grannarna har fått det. Vi är 4 hus som bor nära.

Vattnet funkar i övrigt fint. Kommunalt

harry73
Då skulle jag inte oroa mig alltför mycket än

• Gilla
Eggentini
  • Laddar…
kolla med va-verket i kommunen de bör ju ha ritningar

E Eggentini skrev:
2 av grannarna har fått det. Vi är 4 hus som bor nära.

Vattnet funkar i övrigt fint. Kommunalt
Eftersom att den eventuella läckan är före er vattenmätare så kommer kommunen vara intresserad av att det inte läcker (deras vatten) Du lär ju märka om det läcker mycket genom att det dyker upp en vattenpöl någonstans. Er avstägning borde ju finnas ungefär i samma linje som grannarnas. Tyvärr så har ofta kommunen dålig koll på ventiler ibland. När jag dränerade om här så höll de på att leta ventil i flera dagar innan det tillslut kom en lastbil och lyfte bort en stor kantsten man lagt dit när trottoaren byggdes (dike innan), under stenen var min ventil rostig och fin. Nu blev det inte ens någon avstägning för att vi grävde försiktigt och kom inte ens ner till varken vatten eller avlopp. Dagvattnet gick ut på ett helt annat ställe trots att kommunens kartor visade samma ställe som vatten och avlopp, har ett spolrör precis intill gränsen för det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.