Jag håller på att renovera köket och behöver dra fram nytt tappvatten. Det handlar om ca 4m då köket är snett ovan pannrummet. En röris har på telefon utan att ha sett huset föreslagit nya pexrör. Jag har betongbjälklag med påreglat träbjälklag. Huset är från 1961. Nu till frågan...

Kan man dra pex genom betongbjälklag och hur skyddar man isåfall genomföringen. Hur komplicerat är det att borra igenom 10-12cm betong för pex-rör? Har tillgång till en billig borrhammare och har hittat betongborr med sds-fäste upp till 20mm.

Tack på förhand/

Har precis samma fråga drygt tre år senare.... Någon som vill förbarma sig?

Är det bara 10-12 cm bjälklag? Funkar bäst att hyra utrustning så borrar du det på några timmar.

Du bör dra i pex i skyddsrör dvs rör i rör och så gäller minst 25 mm men borra ett 70 hål som du sen gjuter igen eller skummar.

Krilleman
LAINE skrev:
Du bör dra i pex i skyddsrör dvs rör i rör och så gäller minst 25 mm men borra ett 70 hål som du sen gjuter igen eller skummar.
Oj, borra 70mm hål för "hemma-nisse" är väl endå inte det enklaste? Inte ens jag skulle göra det...

Skyddsrören ska absolut med igenom! Så borra två 28mm hål med en lite kraftigare slagborr, typ TE-6 är nog enklast och kostnadseffektivast! (Större maskin behövs inte)

Att hyra den utrustningen (slagborr + 28mm borr) hos ramirent (per dygn) går på straxt över 200:- och då får du riktiga grejor utan att det kostar skjortan!

Redigerat:
Har en billig jula borrhammare så den kanske räcker. Någon speciell borr man ska ha för betong? Det känns som att den är av det porösare slaget (betongen alltså).
Ska man sen klamra pex+skyddsrör längs med taket i tvättstugan (3 meter) eller bör man använda annat rör till synliga dragning?

LAINE skrev:
Att hyra verktyg som du skrev, håller helt med.

Ett 75-hål däremot är inget att leka med. Gjorde det själv här hemma med grejer från NCG. Jag rekommenderar 28-hål med ett riktigt bra betongborr, om det är 15-PEX d.v.s. Börja med mindre hål t.ex. 6-8 och sen jobba dig uppåt. Brukar funka fint.

Lycka till!

Om vi kastar in en fortsättning på detta ämne... När PEXen väl är igenom så skall även köksavloppet igenom!
Är det nåt man som GDS:are vill ge sig på?
På köksgolvssidan finns befintligt gjutjärnsavlopp som man kan slägga sönder, i källartaket finns inget hål alls...

Nik206 skrev:
Om vi kastar in en fortsättning på detta ämne... När PEXen väl är igenom så skall även köksavloppet igenom!
Är det nåt man som GDS:are vill ge sig på?
På köksgolvssidan finns befintligt gjutjärnsavlopp som man kan slägga sönder, i källartaket finns inget hål alls...
Är det ingjutet då eller missförstår jag då? Ska du igenom med avlopp också så kanske bila är det smartaste här?

sj6 skrev:
Är det ingjutet då eller missförstår jag då? Ska du igenom med avlopp också så kanske bila är det smartaste här?
Yes, lite otydligt av mig. Gammalt avlopp är ingjutet. Nytt avlopp går i taket i tvättstugan!
Köksgolvet är lagt och vill inte rivas upp, likaså står köksskåpen mycket bra där de står. Hade tänkt såg upp golvet i skåpet där vatten och avlopp kommer upp, men gärna inte mycket mer än så.
Mao hade jag tänkt mig nån form av borr på runt 60 mm som går igenom den betong som är kvar. Det ligger armeringsnät i underkant också :)
Ev bila, men lappa taket underifrån lockar inte... Vill helst får ett hyggligt snyggt hål i taket!

Nik206 skrev:
Yes, lite otydligt av mig. Gammalt avlopp är ingjutet. Nytt avlopp går i taket i tvättstugan!
Köksgolvet är lagt och vill inte rivas upp, likaså står köksskåpen mycket bra där de står. Hade tänkt såg upp golvet i skåpet där vatten och avlopp kommer upp, men gärna inte mycket mer än så.
Mao hade jag tänkt mig nån form av borr på runt 60 mm som går igenom den betong som är kvar. Det ligger armeringsnät i underkant också :)

Ev bila, men lappa taket underifrån lockar inte... Vill helst får ett hyggligt snyggt hål i taket!

http://www.ncgproducts.com/p_halsag.html

Deras gula. De är riktigt bra MEN man måste låta det ta tid då de går sönder (som alla borr) om de blir varma. Så en burk med vatten är en bra idé. Finns andra märken men i detta fallet så får man vad man betalar för.

Jag kan dock inte svara på hur du ska göra med armeringsjärnen om du träffar ett sådant.

Jag har precis samma konstruktionsfall som trådstartaren. Jag bilade upp ett schakt - tror det finns bilder på min dåligt uppdaterade blogg.

Arbetsordningen var:
Bila rektangulärt hål
Montera plywood i botten
Dra alla rör (borra med hålsåg i plywooden)
Häv i betong

Krilleman
sj6 skrev:
[länk]

Deras gula. De är riktigt bra MEN man måste låta det ta tid då de går sönder (som alla borr) om de blir varma. Så en burk med vatten är en bra idé. Finns andra märken men i detta fallet så får man vad man betalar för.

Jag kan dock inte svara på hur du ska göra med armeringsjärnen om du träffar ett sådant.
NCG gör absolut kvalitativa produkter! Jag gillar dom skarpt. Kostar en slant, ja. Men man får kvalite. Frågan är var man kan handla dessa produkter som privatperson?!

Dock är inte deras gula hålsåg gjord för att klara av betong!

"Hålsågar med hårdmetalltänder används i trä, plast, spånplattor, gips, lättbetong, leca, glasfiber, stenmaterial och kakelplattor upp till hårdhet 6, exempelvis tegelsten.

krilleman_215 skrev:
NCG gör absolut kvalitativa produkter! Jag gillar dom skarpt. Kostar en slant, ja. Men man får kvalite. Frågan är var man kan handla dessa produkter som privatperson?!

Dock är inte deras gula hålsåg gjord för att klara av betong!

"Hålsågar med hårdmetalltänder används i trä, plast, spånplattor, gips, lättbetong, leca, glasfiber, stenmaterial och kakelplattor upp till hårdhet 6, exempelvis tegelsten.
Vafan..? Det var väldigt likt den jag använde här hemma... Får lov att återkomma med detta då.

Är det möjligt dra pex slangen genom ett 25mm borrhål? Tänkte dra på en del såpa och försöka trycka igenom. Svårt få tag på billiga borr som är större än 25. Andra tips för att gå igenom skyddsröret?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.