Vatten & Avlopp
hordak: Hej, hur gick det med återkomsten (12 år senare :))? Har den senaste tiden upplevt avloppslukt som verkar komma från golvet i källaren, klinker på betongplatta. Klinkerfogarna har även börjat fälla ut kalk i ett område på ca 1 kvm, så min gissning är sprucket gjutjärnsrör (hus från 1943).
lordi: [citat] Såg detta nu. Undrar varför tappvatten/VVC-pumpar är undantagna? De flesta som säljs numera är ju dock av lågenergityp ändå.
Labello: Du kan ju lite försiktigt be om egenkontrollen för rörförläggningen i grav utanför huset... slangen ska inre spännas tillbaka när de fyller, då har för lite stöd underifrån...
Marabouman: Behöver kanske tillägga att rören är stenhårda och ligger dolda mellan två betongplattor, så de går inte att skarvas någon annanstans och det går inte att dra nytt på något smidigt sätt.
Tommy R: Ja för att få ut all vatten från tanken. Fick fram att 1,8 bar i en tom tank någonstans. Tror det var från tillverkaren. Hur hårt tryck på halvtom har jag inte en blekaste. Hur som det funkar betydligt bättre nu. Pumpen går en längre stund nu än att bara dutta då o då när vatten används. Nu kom nästa problem. ;) när vi duschar idag kluckar avloppet i duschen. Detta funderar jag
Rolle85: Men då gör jag som på bilden, inkommande PEM-slang får en dubbelkoppling som både matar tanken och som direkt förser kranen med kallvatten. Sen en koppling på tankens varma utgång till kranen. Tack alla !
skyisthelimit: Jag har en; https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/plat-och-metallverktyg/rorbojare/rorbojare-002071/ ...som är lite använd ifall du vill köpa.
Claes Sörmland: Då funkar ju avluftningen i alla fall i princip. Kanske höja röret på taket för bättre drag? Det rinnande vattnet kan vara uppdämt vatten p g a ett stopp som du säger men i ljus av det höga grundvattnet så gissar jag på en liten läcka i någon muff under mark och grundvatten som trycker sig in. Detta är inte bra för det ger en rejält ökad vattenbelastning på infiltrationen över
ginnfilt: Bygger ett Attefallshus och det börjar bli dags att dra lite vattenrör. Det blir LK RiR (PEX16) men jag har ingen erfarenhet av dylikt jobb så jag tänkte be om lite input! Bifogar planlösning och en bild. Väggen byggs som Säker vatten-vägg som kommer vara öppen från baksidan. Tänker därför skruva LK väggbockstöd i plywooden. [bild] [bild] Fördelning sker i bänkskåp i köket,
Jjonasson73: Hejsan, Jag behöver lite hjälp med dragning av avlopp till ett nybyggt fritidshus. Det är platta på mark. Husleverantören har gjort VVS ritningen och pekat ut vart avluftningen ska gå upp i plattan. Jag är osäker på vad som är bäst vad gäller dragning av rören och har som jag ser det 2 alternativ. Alternativ 1: sätta avluftning i anslutning till WC, men då blir luftningdragningen
Lena andress: [citat] Hej galmam ägaren ajälv hade ingen kontroll på denna sysytem när vi köpte och huset var tomt ungefär 4 år och allt var stopp.
perra i skogen: Håller med krokben, en extra vvb 150-200 liter i serie så blir det bra för dessa blötdjur... Alt skaffa en ångdusch, som dom kan använda ångan att värma sig med. Har en här hemma som funkar perfekt för det när frugan är kall.
dogge_e: [citat] Hej, Ang. flaskhalsar så är redan skadan skedd då matningen till garaget går från en PEX15 till PEM32 som sedan är nergrävd ut till garaget. (fråga mig inte varför men så var det när jag köpte). Vidarematningen skall gå till en litet badrum med WC och handfat. Så, det är som det är och jag skulle bara vilka ha hjälp med vilka manicker jag behöver, gärna artikelnummer :)
Thyro89: Kopplingen på blandarslangarna är G3/8. Koppar rören är 10mm rör. Så får bli en kulventil som passar där i mellan isf. Tack för hjälpen krilleman
jonaserik: Det med att fråga hur?? Behöver inte testas på något sätt, bara fylla vatten, för den hat tappat vattnet.
Christer G.V.: [citat] Du får inte koppla på ngn slang på blandarpipen! Pipen kan lossna vid mottryck! Att det sedan finns kopplingar att köpa som passar, är en annan femma. I värsta fall kan Du dränka ditt kök.
Sinclair: I en Cylinda diskmaskin (Sverigedisk 0) kommer ibland felsignalen F1 ("tömmer ej") men diskmaskinen är tömd förutom att det ligger ca 5 cm vatten nere i bottenbrunnen. Men där ligger det även ca 5 cm vatten efter diskning utan att felsignalen kommit. Ska det alltid ligga ca 5 cm vatten nere i bottenbrunnen?
Winamp: Ska byta min pumpautomat, har haft ett bomullsfilter efter pumpen eftersom det kan komma med lite sandpartiklar. Men jag undrar om man kan ha filtret på sugsidan istället för att även skona pumpen, någon som vet? /Kjelle
prototypen: Se bara till att du får 5/8 tum slangsocklar, det är länkat till en del halvtums och det blir inte bra med slang som är 16 mm invändigt. Protte
Stefan1972: Inget ovanligt att det ser ut så där. Att det är gammalt kan man ju kallt konstatera men är det inget omedelbart läckage och du inte avser att renovera omedelbums så låter man det vara bara? Det sitter väl en huv över iallafall?
Jonatan79: Om vattnet är tjänligt är det ok, har ni gjort något vattenprov ?
Aygo: [citat] Hej Thomas. Fick problem med mitt konto, kunde ej logga då jag inte hade något lösen eller tillgång till e-posten. Så jag fick fixa ett nytt. Åter till ämnet. Jag har några kranar på värmepumpen (röda) kan man inte bara stänga dom sen skruva bort elementet? (Först öppna ventilen på element innan jag skruvar) Jag hade ett vattenburet element i köket som jag stängde en kran
Måttpass: Då gör jag jag så som jag tänkte. Kommer lägga gult kabelrör, men också passa på att dra extra rör för att förbereda för fiber, det var smart. Tack för svar
asfaltsbarn1: Tack för snabbt svar! Tveksamt om blandarslangarna räcker så långt ner. I nuläget räcker dem ganska precis på den gamla blandaren. Kapa och sätta nya ballofixer känner jag mig inte riktigt bekväm med så jag får hitta en annan lösning. Just nu verkar den gamla blandaren funka dock. Problemet med den var att pipen lossnade av någon anledning. Jag satte på ett flexibelt duschmunstycke
zingo: Tack för alla tips! Anade att det borde finnas en lösning men vågade inte hoppas.