Bott i fastigheten i fem år med eget avlopp och för 1.5 år sedan gick vår avloppspump sönder och jag hade VVS-firma ute som bytte den.
Efter ett år så lade den av och jag fick den bytt på garantin av samma firma.
Igår gick nästa sönder och jag har kontaktat firman igen som kommer med en ny pump.

Dom menar nu att pumparna troligen går sönder p.g.a att rören i dräneringsbädden är igensatta och har ringt in en spolfirma som ska spola denna.

Då jag inte har så stor kunskap kring detta och gärna lär mig mer så undrar jag om det är ett korrekt antagande att det kan vara orsaken eller mer troligt något annat?

Vilka förutsättningar är det? Tryckhöjd, typ av pump mm?
Vet du vad som gått sönder i pumpen?

Om det är en pump som lyfter vatten till dräneringsbädden så ska den i stort sett bara pumpa partikelfritt vatten, om än möjligen lite förorenat, men relativt ofarliga ämnen.
Den ska därmed inte gå sönder så "enkelt".

• Gilla
Jessnet
  • Laddar…
C corre skrev:
Vilka förutsättningar är det? Tryckhöjd, typ av pump mm?
Vet du vad som gått sönder i pumpen?

Om det är en pump som lyfter vatten till dräneringsbädden så ska den i stort sett bara pumpa partikelfritt vatten, om än möjligen lite förorenat, men relativt ofarliga ämnen.
Den ska därmed inte gå sönder så "enkelt".
Den lyfter ca 2-3m via en pemslang. Pumpen står på botten och försedd med vippa. Har frågat efter modell men inte fått svar.
Vet inte vad som gått sönder.

Det driftfallet borde inte förorsaka att pumpen går sönder efter ett år, isf är en billig plastpump.
Den ska inte heller pumpa mot tryck till bädden, det ska vara öppet och är det så stora volymer borde det svämma över på ytan vid fördelningsbrunnen.

Har du bilder på din anläggning?

• Gilla
Jessnet
  • Laddar…
C corre skrev:
Det driftfallet borde inte förorsaka att pumpen går sönder efter ett år, isf är en billig plastpump.
Den ska inte heller pumpa mot tryck till bädden, det ska vara öppet och är det så stora volymer borde det svämma över på ytan vid fördelningsbrunnen.

Har du bilder på din anläggning?
Fick nu detta svar från rörfirman:
" Pumpen är en Grusfos KO 250 och i och med att det troligen är stopp i filtreringsrören så rinner vatten tillbaka till brunnen och därför har pumpen gått nästan hela tiden och kärvat ihop."

Om det rinner i retur så är det något fel, så oavsett pumpen behöver du kolla status på dränering och rörsystem. Det ska inte läcka in brunnen.

Pumpen är annars av bra kvalitet, antagligen klarar den inte kontinuerlig drift på det sättet den fått jobba.

• Gilla
Jessnet
  • Laddar…
C corre skrev:
Om det rinner i retur så är det något fel, så oavsett pumpen behöver du kolla status på dränering och rörsystem. Det ska inte läcka in brunnen.

Pumpen är annars av bra kvalitet, antagligen klarar den inte kontinuerlig drift på det sättet den fått jobba.
Kommer en spolfirma i morgon bitti och ska spola dräneringen så hoppas jag på att det är lösningen.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
J Jessnet skrev:
Kommer en spolfirma i morgon bitti och ska spola dräneringen så hoppas jag på att det är lösningen.
Vet du åldern på infiltrationen?

• Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Den heter nog KP 250 om man ska vara petig.
En gråvattenpump. Rostfri med semiöppen impeller.
Även om den inte är avsedd för kontinuerlig drift är det hållbara bra pumpar.

• Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Vet du åldern på infiltrationen?
Nej, men tror det finns något underlag i en pärm jag fick med huset. Kollar ikväll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.