Vatten & Avlopp
pelpet: [citat] [citat] Som jag förstått det är det framförallt frätande kemikalier såsom maskindiskmedel som knäcker köksstammar, inte fettet. Precis som useless säger används fett och oljor normalt som rostskyddsmedel.
C_M_G: Hej, För strax över ett år sedan köpte jag och min fru ett hus som vi sedan dess har totalrenoverat. Vi är färdiga med första våning och nu är det dags för övervåningen att bli omgjord. Innan vi fortsätter till övervåningen tänkte jag dock höra mig för angående dragning av avlopp, kan tänka mig att det finns en hel del som besitter kunskap om detta som kan tänka sig att dela
Åsa Lund: Vi har en woods avfuktare som är installerad så i vår krypgrund. Funkat felfritt i flera år.
BirgitS: För kakel krävs ofta att man har tätare reglar i väggen så att den blir tillräckligt stabil, dvs. det är nödvändigt att ta bort de skivor som finns på väggarna för att undersöka saken och ev. komplettera. Det är också nödvändigt att det finns kraftigt material (reglar, kortlingar, OSB-skiva) överallt där något ska sättas fast på väggarna.
Hasse63: Oki tack va över till grannen och tog en bild och mätte. Vattenmättarens ändar får jag till 31,5 på gängorna,, längden 190 skulle jag tro. Har ett 1” snitt och en bit rör 34 utvändigt. Vad tror du om det?
Åsa Lund: Du får titta längre upp Kommer ledningen från en blandare med avstängning för diskmaskin? Annars får du leta efter en ballofix
Hus tomte: [citat] [citat] den skulle ja testa
mattoys: Du får kontakta en återförsäljare till ESBE, och hör om de har reservdelar till VMA ventilen. Svårt att tro att man tagit fram ett reservdelskit till en ventil som kostar 300 kr, ett reservdelskit skulle troligen kosta lika mycket. Vad är det som läcker, är det intern läckage eller läcker det ut. Det finns en sätespackning och en o-ring i ventilen. Är det externt läckage så kanske
Alfredo: [citat] Gissar på att det var en enkel felskrivning som jag glatt återupprepade utan större eftertanke. :oops:
andersda: Om du kan ta loss röret så kan man försiktigt hamra på klämringrn medan man snurrar på röret så lossnar den.
proffsrik: Inget Garage/uthus? Har du värme på och systemet fyllt? Acktank på annan plats? När värmen slår på kan man ju känna på returen från golvet för att se om den blir varmare. I så fall har du ju ett flöde genom den okända slingan som går ner i golvet.
superplinten: [citat] Nu är den i alla fall returnerad. Kanske hade den funkat kanon, vad vet jag. Min installatör förstod ingenting heller.
Kungsteffe: [citat] Tusen tack för snabbt svar. Det ska jag fixa.
Jimmu: Börjar närma mig slutskedet i min badrumsrenovering, bild på eländet när jag började riva här nedan: [bild] Frågan jag ställer mig är placering av avluftning en, måste den sitta som sista del på avloppsstammen eller kan man montera den mellan toalett och handfat? Måste den också sitta som högsta punkten på avloppey eller kan den sitta lägre ner? På bilden här verkar det vara
imported_Benno: Är det ett gjutjärnsrör eller grått plaströr i väggen? Kan vara bra att veta så man får rätt gumminippel. Något sådant:
SnickareHobb: Var och studerade rördragningen. Tog ett par bilder också. Det ser ut som den extra slingan med endast två radiatorer i källaren ansluts via en avstängningsventil till röret precis innan cirkulationspumpen. Det borde alltså betyda att cirkulationspumpen även hjälper till att cirkulera till de två radiatorerna. Misstänker att tidigare ägare velat kunna stänga av värmen i delar av
jonasnest: Tack, verkar röra på sig men verkar också sitta fast rätt rejält på den sidan närmst i bild. Får kriga på men då vet jag vad uppdraget är i alla fall ;)
HOBBY ARCHITECT: [citat] Tack, men jag tänkte mer generella frågor.
jonaserik: Jepp , det är för att dom kopplat in slangen direkt på pumpen, där luftventilen sitter så är det en plugg som den sitter i , kan du få loss den tro och fylla den vägen med tratt till max.. Vad har du för kärl/hydrofon går det att fylla med tex .25 liter tro, Inget fota på den här.
Stockholmen: Dålig lukt i badrummet. Lukten verkar komma Frånö golvbrunnen. Ska man byta vattenlås? Vilken typ av vattenlås är det? Och var kan man hitta sån? Super tack!
Mats-S: [citat] Funkar bra! Alternativt sätt på 2st ballofixer nu direkt, så är det fixat för all framtid. Jula har bra och prisvärda ballofixventiler. Men kolla upp dimensionen på anslutande rör från kökskranen, brukar normal vara 10mm. Bara så att du får rätt dimension på ballofixen mot kökskranen.
Demmpa: Finns även fast monterade temperaturvakter, fick några träffar på det när jag sökte efter temperaturvakt. Här är manualer till fast monterad temperaturvakt, https://www.aeservice.se/pdfer/T2_TraceTemp_Manual.pdf https://api.p-lindberg.dk/Perfion/File.aspx?id=cc2a89b3-9c88-4640-9f97-bbe9fb74d602 Edit: det gäller att placera temperaturgivaren på ”rätt” ställe, på röret/slangen men
Knoddas11: Har med samma problem men min hänger över mitten av röret. Återkom gärna om hur du fick bukt med problemet.
dahlmeister: Hej. Alltid lika kul med överraskningarna efter trycklöst vatten. Det brukar sitta en liten silkopp i gängtappen på toaletten. Så stäng av ventilen och skruva enkelt upp och rensa
lundensaren: @byggarnolsson Det gick bra och vi har nu bättre vatten! Lärdom är att det tar lång tid (=många liter) att få fram det klorerade vattnet till alla kranar, åtminstone med separat pumphus och 500L hydrofor. Lycka till med ditt projekt
Urban J A: Uppsala kommun. Hade en entrepenör som tog hand om allt, provgrop kommunens ok, alla deras inspektioner och lämnade snyggt efter sig. Kostade 8000 avgifter 100 000 resten.
MagnusMaggie: Översikt: [bild] jag tycker det ser ut att vara samma koppling på nederdelen av denna som det är däruppe. Vad ska man ha för del för att koppla till röret som kommer nedifrån golvet, om man ska kapa av detta kopparrör? [bild] "Golvkopplingen"