Hej,
Är i projekteteringsfasen av vårt gäststuga som skall byggas till sommaren.
I huvudbyggnaden sitter en hydropress på 75 liter som sen är kopplad till ett vatttenfilter.
Tanken är att från närmsta punkt i huset där jag har kallvatten gå ut igenom ytterväggen och schakta ner ett pem rör till gäststugan, där jag installerar en varmvattenberedare. Slangen i marken kommer vara uppvärmd vid behov.
Tanken med detta är att jag vill slippa kostnaden för ny brunn och vattenfilter, när jag har detta i huvudbyggnaden.
Gäststugan ligger ca 5m högre än huvudbyggnaden och skall alltid vara idrift.
Bifogar bild på hydropressens typskylt.
Tack på förhand.

• Typskylt på en hydropress med märkningen WELL MATE, tekniska specifikationer och tillverkningår 2013.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ett liknande projekt framför mig. Så tips vore bra för även mig.
En tanke som slår mig är att du tänker koppla på systemet i huset. Oftast har du ju redan en längre sträcka av klenare dimension så tryckfallet lär blir stort.
Jag tänker mig att jag går på direkt efter filtrena och då med en 32 slang som är grövre än vad inkommande rör från brunnen är. Eller är det meningslöst att ha grövre än inkommande vatten.?

Intressant! Hoppas att du får några bra svar från kunniga! Har själv suttit och sökt för att få en aning om vad det skulle kunna gå på att dra vatten från den existerande brunnen till den gäststuga som vi planerar.

Tänker ni gräva själva eller anlita någon?

/cecilia

PsychWard PsychWard skrev:
Intressant! Hoppas att du får några bra svar från kunniga! Har själv suttit och sökt för att få en aning om vad det skulle kunna gå på att dra vatten från den existerande brunnen till den gäststuga som vi planerar.

Tänker ni gräva själva eller anlita någon?

/cecilia
Hej,
Vi skall anlita någon för markarbeten

Även om det är mindre rör i början så blir det mindre motstånd med större rör.

Det behövs inte 2 brunnar. Funkar utmärkt att dela brunn.
Om du vill kunna använda vatten under den kallaste delen av året men inte kan lägga det tillräckligt djupt så kan Värmekabel vara ett alternativ. Eller isolera marken.

Om du däremot inte behöver använda det och det ligger högre så montera en ventil både som kan stänga av men även dränera.
Då slipper du frostsprängning

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Även om det är mindre rör i början så blir det mindre motstånd med större rör.

Det behövs inte 2 brunnar. Funkar utmärkt att dela brunn.
Om du vill kunna använda vatten under den kallaste delen av året men inte kan lägga det tillräckligt djupt så kan Värmekabel vara ett alternativ. Eller isolera marken.

Om du däremot inte behöver använda det och det ligger högre så montera en ventil både som kan stänga av men även dränera.
Då slipper du frostsprängning
Hej,
Tack för tipset, kommer lägga värmekabel då stugan skall användas året runt.
Frågan är bara hur man får upp vattentrycket till min bostad som ligger 5m högre?

D Dawwa76 skrev:
Hej,
Tack för tipset, kommer lägga värmekabel då stugan skall användas året runt.
Frågan är bara hur man får upp vattentrycket till min bostad som ligger 5m högre?
Minns inte hur mycket tryck 5meter innebär men tror det är 0,1bar per meter så i de fallet borde du inte behöva göra något.
men annars kan man sätta en pump uppe vid stugan som ökar trycket

A Alexn72 skrev:
Minns inte hur mycket tryck 5meter innebär men tror det är 0,1bar per meter så i de fallet borde du inte behöva göra något.
men annars kan man sätta en pump uppe vid stugan som ökar trycket
Hej,
Så pumpen skall sättas vid stugan, trodde det var tvärtom, att pumpen behövde sitta i huset och trycka upp det till stugan.
Tack för tipset.
Då skall jag bara försöka få svar på vad för rörtyp samt dimension jag bör använda mig av när jag schaktar ner det frostfrittt till stugan. Röret är väl 12mm under diskbänken i huset där jag tänkte koppla på mig.

D Dawwa76 skrev:
Hej,
Så pumpen skall sättas vid stugan, trodde det var tvärtom, att pumpen behövde sitta i huset och trycka upp det till stugan.
Tack för tipset.
Då skall jag bara försöka få svar på vad för rörtyp samt dimension jag bör använda mig av när jag schaktar ner det frostfrittt till stugan. Röret är väl 12mm under diskbänken i huset där jag tänkte koppla på mig.

Exakt vilket som är bäst ur alla möjliga senario har jag dåligt koll på men jag tror absolut att du kommer effektivast och billigast undan genom 2 pumpar , en vid varje ände

• Gilla
Dawwa76
  • Laddar…
Gjorde exakt detta i våras med matning till bastun. Har också egen brunn och hydropress. Kopplade på inne i huset på 15 mm-ledning, så nära pumpen som var möjligt inne i huset. La en 22 mm kulvertslang, ca 20 meter lång i marken och har hyfsat tryck på vattnet inne i bastun/duschen, dock tydligt lägre än inne i huset. Skulle gått upp en dimension i grovlek på kulverten så här i efterhand med tanke på att den är så lång.

U ulfalf skrev:
Gjorde exakt detta i våras med matning till bastun. Har också egen brunn och hydropress. Kopplade på inne i huset på 15 mm-ledning, så nära pumpen som var möjligt inne i huset. La en 22 mm kulvertslang, ca 20 meter lång i marken och har hyfsat tryck på vattnet inne i bastun/duschen, dock tydligt lägre än inne i huset. Skulle gått upp en dimension i grovlek på kulverten så här i efterhand med tanke på att den är så lång.
hej,
Jag har ca 20m och 5m höjdskillnad, så någon lämplig pump för att höja blir nog aktuellt.
Tack för tipset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.