D
Jag har har en slamtank på 3 m3. Den har inte använts på 4-5 år. Den kan vara tom, full eller någonstans därimellan.

Kan det vara så att skiten stelnat och att jag nu bara har en tank på 1m3. Går det i så fall att lösa?

Du har fått dåligt med svar...
Jag vet inte om det kan ha stelnat, men det är ju möjligt att den torkat ut.

Jag tycker att det bör gå att lösa, fylla på med vatten så att den blir full, och stoppa ner en rejäl pump och pumpa runt vattnet i brunnen så att man får till en omrörning, efter ett tag bör all skit bli upplöst...

Jag tänker mig en sådan här pump, många bönder har en, och kommer man bara fram till brunnen med en traktor kan dom lösa det tror jag, en slamsugare bör kunna lösa problemet med, om det finns ett problem förstås...
https://www.granngarden.se/pump-cob...MI3qKH4JGg7gIVxUmRBR1PMgHCEAQYASABEgI3-vD_BwE

D
Tyvärr inga bönder i närheten.

kanske skulle kunna göra såhär:

1) beställa tömning och i väntan på tömning fyller jag tanken med vanligt vatten.

2) jag kopplar kompressorn mot en vanlig trädgårdsslang alt. En billig elektrisk luftpump sen kör jag ner slangen i tanken.

3) låt stå i några timmar.

Funderade lite mer på detta, har du tittat ner i brunnen, hur ser det ut?
Ring till slamsugaren och fråga dom, dom bör ju ha erfarenhet och vet hur det funkar, jag tror inte att dom har några problem med att lösa det åt dig....

D
Tack!

Finns ingen lucka. Den är nedgrävd och upp sticker två rör. Det ena är till för tömning (70 mm) och det andra är avluftning (50mm).

De har säkert någon extratjänst jag kan köpa men eftersom det inte är någon panik (kommer koppla in den om ett halvår kanske) så tänkte jag kanske lösa det själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.