Vatten & Avlopp
Rowny: Mitt problem blev precis löst. Videon är lånad. Jag ringde till dem som tillverkar korgventilsarmar. Då fick jag tipset att mitt rör kanske är snett, Och att jag skulle köra 2 svarta packningar. Istället för 1. (med spåren mot diskhon) dem sitter under diskhon och 1 vit packning ovanför. Då blev det tätt. :)
Micharund: [citat] Ja självfallet. Vet inte om den körde fast eller om den skruvades snett. Kan varken skruva fram eller tillbaka nu.
corre: ett badrum med dusch och handfat är PEX16 vanligast. Om det är långa länger fram till badrummet så matas fördelaren i badrummet med 20mm, och grenar med 16 lokalt. 12M är lite på gränsen, kommer fungera bra om du inte spolar på flera tappställen samtidigt. Om du matar två rum eller handstationer som kan användas samtidigt är det bra med 20mm på VV/KV till första, sen grena med
kulle: Använd alltid glidsmörja (glidex) vid montering, risk att packningen skadas annars.
Scsi: [citat] Hej. Det räcker med RIR. Det krävs ingen extra isolering. VH Alexander
jonaserik: Är ingen raketplanering för att koppla ihop det, gjort det flera ggr
Rolle85: Ok thx nu måste jag lista ut hur jag ska hitta röret
guggen: Du lär knappast ha förstört mer än lokalt om nu borrningen är problemet. Men 20m är nära om man har ytligt vatten. Jag skulle tömt brunnen ordentligt ett par ggr,dvs spola ut flera m3 åt gången. Alltså så den blir tom, sen väntar du en dag och kör samma igen etc. Blir det inte bättre spola brunnen.
mogge_73: Ja, är den flödestyrd så kan den sitta vart som. Som sagt har inte jobbat med dessa, dom jag har sett startar på tryckströmbrytaren.
Alexn72: [citat] Bättre effekt för grannarna eller gräsmattan :rofl:
Björn1988: får man byta ut avloppsrör i gjutgärn i skortssten se bild mvh Björn
KjellTimell: Nu sitter det där och är tätt. :) Var straight forward och inga konstigheter.
DDD80: Det var mest att jag tänkte att det blir en massa kopplingar för en i mina ögon enkel sak (och i det läget tänkte jag att en sådan skarv hade löst lite av problemen), men det är det kanske inte. Så från pumpen räknat borde det bli följande. 1. 1/2" slang + slangklämma 2. Slangnippel (typ denna
Fotografen: Jag betalar hellre 800 spänn för att någon kommer ut och stänger av än att betala hela kalaset om det går åt h-te pga ventilens ålder och svaghet...
jonaserik: Troligen har du lite svavelväte i vattnet och tillsammans med offeranoden i VVB så luktar det ruttna ägg.
Bleevoe: Tack, du hade helt rätt. Den satt som berget, men det gick till sist.
HasseTeknik: Börja med att kolla hur det är med luft i hydroforen/ hydropressen. Beroende på vilken sort du har, så sök på hydrofor eller hydropress här på forat, så finns det bra instruktioner om hur man ställer in rätt mängd luft.
Norr röris: [citat] När jag har bytt från gjutjärn till plast på rot jobb och på sjukhus så har vi kört med rehau raupiano. Går även med vanligt avlopp och isolera med en 45mm isolermatta
munspelarn: aha, skall kolla det. Har en handskalare och ett specialverktyg för dimensioner över 63, men de var svåra att använda. Hade varit perfekt om det funnits en likadan skalare till 75 också...
Magnus4846: Jag har ett hus byggt -37 med glaserade höganäsrör. Egentligen var det järnrören in som var de primära att byta och det var ett under att de var hela. Allt bytt från gatan och in i huset. Bilade upp allt själv och la ner alla avloppsrör. Drog slang från gatan och in i källaren resten gjorde min rörmockare. Otroligt att allt fungerat i alla år men skönt att allt är bytt till nytt.
Tubie: [citat] Ja, har sett det också. Finns lösa planer på att ta bort uppfart helt och hållet så kommer nog bara hålla koll på brunnen framöver. Tack för svaret.
ådal: Aha, trodde bara inmatningen var dragen. Kanske lättast med 2 st t-rör bara? https://www.hornbach.se/shop/T-ror-PEM-20-PP/10206264/artikel-detaljer.html https://www.hornbach.se/shop/T-koppling-PRK-410-20-2436020/5110023/artikel-detaljer.html
monken90: Körde med röravskärare först så nära skarven som möjligt [bild] sen tog jag ett tigersågblad(gjort för gjutjärn, syns på bilden över) och stack in uppifrån o sågade på 3-4 ställen, sen gick det lätt o knacka ur och skarven förblev intackt;) det tog tid men ville ha kvar skarven som kommer från golvet [bild]
pelpet: [citat] [citat] Som jag förstått det är det framförallt frätande kemikalier såsom maskindiskmedel som knäcker köksstammar, inte fettet. Precis som useless säger används fett och oljor normalt som rostskyddsmedel.
C_M_G: Hej, För strax över ett år sedan köpte jag och min fru ett hus som vi sedan dess har totalrenoverat. Vi är färdiga med första våning och nu är det dags för övervåningen att bli omgjord. Innan vi fortsätter till övervåningen tänkte jag dock höra mig för angående dragning av avlopp, kan tänka mig att det finns en hel del som besitter kunskap om detta som kan tänka sig att dela
Åsa Lund: Vi har en woods avfuktare som är installerad så i vår krypgrund. Funkat felfritt i flera år.