Vatten & Avlopp
lostinsweden: [citat] Behåll Vatette kopplingen och använd denna som kommer passa i: https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/vatette-plast/product/FG0495012/kopplingsset-klamhylsa-och-mutter-dy25-x-23-25/ Mot Conex kan du använda en LK pex kopplingssats som är av samma fabrikat som Conex. Du behålla befintliga muttern på den
Prosit: Jag har gjutit ett fundament för utedel för min nya LVVP och drog då markrör som ska användas för att leda kondensvattnet till dagvattenrör. Som det är nu sticker det upp en muffända där jag satt ett täcklock. Mon första tanke var att bara göra ett hål i täcklocket och sticka ner en slang där men det set lite tråkigt ut med de orangea rördelarna. Borde jag sätta nån annan form
jonaserik: 0,2 bar under starttryck på pumpen , tex start 2,5 bar , blir tryck 2,3 bar, det går även att tömma hela tanken tills den är tom, stänga till och starta pumpen igen, då blir det en luftkudde som fungerar, inte helt riktigt men går det med. Tänk på att har du en ejektorpump måste du stänga någon ventil mellan pumpen och tanken så det inte kommer luft i pumpen, ventilen öppnas då
morgi: Är det någon som provat de billigaste från byggmax eller liknande?
gaspedal: [citat] jag med! Fått ording på din? Jag har tagit i sär min.
Tomtom79: 10mm är rören som vattnet ansluts till så är det samma så är det väldigt enkelt. 35-37 och 38 är hålet som ska göras i diskbänken. Så helt rätt att det bara behövs något större hål.
El Filipo: [citat] Är det en FMM 9000E? Vad säljer du du den för? Inga synliga skador/repor? Vad är det för "kåpa" i plast(?) som sitter i nederkant precis under tvättmaskinsavstängningen?
Mjolnir: Såhär ser riktlinjerna ut, uppfyller egentligen allt FÖRUTOM att den inte sitter mot just väggen, vilket inte ens är möjlgit som det ser ut just nu, då mätaren som tidigare nämnts är för nära väggen och konsolen inte kan vridas dit. Hade jag vänt på konsolen så den är vänd mot golvet så hade det fortfarande inte varit enligt riktlinjerna men hade dock gett mer arbetsutrymme.
Jaka99: [citat] Nämen perfekt med detta låset slipper man dessutom oron att slangarna flyger ur, låsflärpen är rätt opålitlig.. Tack för all hjälp
GunnarM: [citat] Jag ska kolla även eluttaget såklart, men jag har tidigare haft problem både med eluttaget (som blir fuktigt och slår ifrån jordfelsbrytaren) och själva pumpen, som på egen hand orsakar jordfel även när den sitter i annat - torrt - uttag. I den här tråden har det dykt upp lite andra kommentarer om att vi t.ex. inte har en separat pumpbrunn, så jag har letat och läst en smula
grw: tack! För referens, hittade bra instruktion: Förslag på utförande av fast sugledning https://www.tekniskaverken.se/siteassets/tekniska-verken/avfall-och-atervinning/hushall/sugledning_2019.pdf. Samt att Uppsala kommunen: Det ska vara en ”hon-koppling” vid platsen där bilen står och en ”han-koppling” där brunnen ligger (dessa ska vara 3 tum). Ledningen kan vara endera ett PVC-rör
tummenmittihanden61: [citat] Vi bor i DK så det är inte samma regler för rör här. Det är ett "vanligt avlopp" och ett sk avluftningsavlopp enligt vvsaren.
Åsa Lund: Det går att ställa in hur många liter det går på hel respektive halv spolning på många toaletter. Du kan ställa både hel och halv på 6 liter då. Vet att den inställningen var standard inom allmännyttan när jag jobbade där. Just för att minska behovet av stamspolning och risken för stopp.
alm82: Framledningen borde vara det rör som går rakt ner från den gröna cirkulationspumpen, det sitter en känselkropp instucken innanför isoleringen som går till mätaren "framledning" Det finns även en shuntventil precis ovanför den gröna pumpen, men den verkar inte ha någon motor...hur styrs värmen?
Drosen: Hej, hade spolbil ute för en månad sedan för att vi hade stopp i avloppet. Idag skedde det igen men jag löste det med en manuell rensfjäder. Den stora vvs-firman som renoverade badrum och tvättstuga samt bytte avloppet i halva källaren för knappt ett år sedan har gjort en skarv som jag tycker ser bristfällig ut. Första skarven är det ett ess på röret precis innan skarven så att
patriq83: sån blandare har jag. vet inte hur man kan plocka isär en sån för komma åt å rengöra inuti.
NoOne2k: Du hittar bransch-reglerna på https://www.sakervatten.se/branschregler/branschregler-2021. I bransch-reglerna finns det rekommendationer om hur långt man kan dra horisontella ledningar utan avluftning. Iom att du kopplar på dig på en avluftning så bör det inte vara något problem med den tidigare installationen. Det viktiga är att det inte är bakfall på någon del av ledningen men man
QLED: [citat] Vi hittade två rattar vid vattenmätaren. Den ena var öppen och den andra var stängd, öppnade den men inget hände.
Liz marie: hej Ja ok! Vattenlåset har jag rensat där finns inget, det måste vara längre ner.
crolfsson: Hej, ska fixa till ett utrymme i källaren från 1949. I rummet har gissningsvis en värmepanna en gång i tiden stått och det löper ett rör rakt ner i golvet. Är det någon som kan ge sig på en kvalificerad gissning om vad det kan vara för rör? Det luktar inget från röret och jag kan blåsa in i det så det är öppet på andra sidan (vet inte var). Inget drag eller sig från röret
Ragnar Gustafsson: Hej! Jag håller på skriver en uppsats ja. Jag ville fråga er erfarna som kanske har bättre förklaringar och tankar kring den frågan.,, Frågan är helt enkelt likheterna mellan ventilation och tappvatten (beträffande flöde )samt tryckförluster. Tack för tidigare svar!!! :)
Erik Salhammar: [citat] om någon får nys om det här så dröjer det inte länge innan kommunen vill ha betalt för ytterligare en anslutning.. staten behöver alltid mer pengar. Den är ett slukhål utan dess like.
Anonymiserad 168520: Kan du ta någon bild? Jag bytte cirka 30 m kopparrör 22mm ner till 15 mm själv. En hel del hårdlödning sedan några kopplingar där det inte var lämpligt att lödda. Om man planerar så går det ofta att löda ”på marken” och montera i etapper..
kskj: [citat] [citat] Det låter rimligt då huset tidigare inte varit anslutet till kommunalt vatten (anslöts i mitten på 00-talet). Tack för hjälpen!
mikewse: I vårt enskilda avlopps fördelningsbrunn med sex spridarledningar kikade jag på portarnas inställning och det är en blandning av öppet och stängt, se bild. Jag känner inte riktigt igen det och funderar på om slamtömmarna justerat dessa vid sitt senaste besök. Eller ser detta rätt ut? Jag tänker annars att alla skiborden borde öppna lika mycket? [bild] (anläggningen betjänar två